فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: مشاغل کشاورزی و حمل و نقل در شهرستان اسدآباد دیگر اشباع شده است.
کد خبر: ۲۶۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹ 24 July 2016
فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: مشاغل کشاورزی و حمل و نقل در شهرستان اسدآباد دیگر اشباع شده است.

 به گزارش ایسنا، مسعود بکایی در کارگروه توسعه شهرستان اسدآباد، لازمه توسعه این شهرستان را توجه به صنعت، صنایع‌معدنی و دستی و مشاغل خانگی دانست وافزود: براساس آمار رسمی سال ٩٠ به نسبت جمعیت فعال، 13.5 درصد بیکار در شهرستان اسدآباد وجود دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس همین آمار ٨٩ هزار و ۶٠٠ نفر جمعیت ١٠ سال و بالای ١٠سال در شهرستان وجود دارد که ٨۵ درصد جمعیت شهرستات را تشکیل می‌دهد.

بکایی تعداد جمعیت فعال شهرستان اسدآباد را ٣۵ هزار و ۵٠٠ نفر اعلام کرد و ادامه داد: ۵٣ هزار و ۵٠٠ نفر نیز  از نظر اقتصادی در شهرستان غیرفعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: ٣٠ هزار و ٧٠٠ نفر تعداد شاغلین و ۴ هزار و ٨٧٠ نفر تعداد بیکاران این شهرستان است که به تناسب جمعیت 13.5 درصد جمعیت نیروی فعال شهرستان اسدآباد بیکار هستند.

وی اضافه کرد: ١1 هزار و ٣٨٣ نفر در بخش کشاورزی، ٢٧ نفر در بخش معدن، ٢ هزار نفر در بخش صنعت ساختمان، ٢٣٢ نفر در بخش آب، برق و گاز ، ۵ هزارنفر در بخش حمل و نقل، ١٢٠٠ نفر در بخش بهداشت و ٢ هزار نفر در آموزش و پرورش و دانشگاه‌های سطح شهرستان مشغول هستند.

بکایی با اشاره به اشباع مشاغل کشاورزی و حمل و نقل شهرستان گفت: لازم است تا جهادکشاورزی با طرح‌های مختلف کشاورزی نسبت به اشتغال فارغ‌التحصیلان این امر اقدام کند.

وی لازمه توسعه شهرستان و برون‌رفت از بیکاری را در گرو جذب سرمایه‌گذار عنوان کرد و افزود: با ارائه خدمات لازم به سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی و با فراهم کردن کلیه زیرساخت‌ها می‌توان نسبت به توسعه و اشتغال بیکاران اقدام کرد.

وی نبود روحیه تعاون و همکاری در برخی از طرح‌ها را موجب غیرموفق بودن طرح برشمرد و اظهار کرد: طرح اشتغالزایی مشارکت روستائیان از جمله این طرح‌ها است که به علت عدم سازماندهی و جلب اعتماد روستائیان در شهرستان این طرح و تشکیل شرکت‌ها هنوز توسط خانوارهای روستایی انجام نگرفته است.

بکایی خاطرنشان کرد: در راستای این طرح تا کنون در شهرستان اسدآباد یک طرح اشتغالزایی مشارکت روستائیان تحت عنوان بوجاری گندم پذیرفته شده که قرار است 2.5 میلیارد تومان وام و تسهیلات برای این طرح پرداخت شود.

وی در ادامه گفت: براساس آمار رسمی تامین اجتماعی از سال گذشته تا کنون یک هزار نفر بیمه‌شده جدید در تامین اجتماعی شهرستان ثبت شده که این امر حکایت از اشتغال این تعداد در شهرستان دارد.

بکایی با اشاره به اینکه ٣٧درصد جمعیت شهرستان اسدآباد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی  هستند، ادامه داد: ١٣ هزار و ۴۴۶ نفر بیمه‌شده اصلی و ٢٠۵ هزار و ٨٧ نفر بیمه‌شده تبعی در همین راستا هستند.

بکایی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال ١۴٩ مورد بیمه اجباری توسط تامین اجتماعی شهرستات ثبت شده است، اضافه کرد: در حال حاضر اشتغال اسدآباد در وضعیت مناسبی نیست و اشتغال در کشاورزی و حمل و نقل تقریبا اشباع شده است مگر از نظر تولید و بهره‌وری توسعه مدرن کشاورزی ایجاد شود.

وی همچنین با بیان اینکه مقرر شده ادارات در راستای توسعه شهرستان برنامه‌های خود را به صورت یک برنامه سه ساله اعلام کنند، اظهار کرد: در همین راستا سه کمیته عمران، اجتماعی و اشتغال با حضور هر یک از ادارات و نماینده شهرستان در این کمیته‌ها برای توسعه شهرستان تشکیل شده است.

بکایی یادآور شد: درحال حاضر با حذف مجتمع معدنی فولاد صنعت شهرستان اسدآباد بسیار پایین بوده و چندان اشتغالزایی نداشته است.

نماینده مردم شهرستان اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به کشاورزی شهرستان گفت: برای اشتغال سهرستان طی یک برنامه ٣ ساله با همکاری ادارات با مشخص کردن شاخص‌ها و حرکت به سمت آنها و معیار قرار دادن تامین اجتماعی می‌توان نسبت با افزایش اشتغال شهرستان اقدام کرد.

اکبر رنجبرزاده با بیان اینکه در راستای این برنامه مشارکت مردم و نهادهای غیردولتی لازم خواهد بود، افزود: در ایجاد و ارتقاء اشتغال شهرستان بیشتر اشتغال خصوصی مدنظر بوده و تصمیم بر افزایش حجم مشاغل دولتی نیست چرا که مشاغل دولتی نیز تا حدودی دارای ظرفیت بوده و این امر چندان زیبنده نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در هر یک از طرح‌ها و یا مشاغل لازم به مشاوره است، علت متضرر شدن کشاورزان شهرستان را در طرح‌های مختلف عدم مشاوره قوی عنوان کرد و گفت: کشاورزان بدون مشاوره اقدام به اجرای برخی طرح‌ها کرده و تنها با اخذ برخی تسهیلات خود و بانک‌های شهرستان را متضرر و حتی بدهکار می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار