بیراهه نیست اگر بگوییم که ورزش زورخانه‌ای، سازنده توأم روح و جسم بوده و با آموختن مرام پهلوانی و بزرگ منشی به عنوان ابزار مفید و کارآمد در راستای سلامت اخلاق جامعه است .
کد خبر: ۲۶۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 23 July 2016
جایگاه زورخانه در پرورش شایسته‌ترین خصایص انسانی چون جوانمردی وگذشت، نوع دوستی و فداکاری، مبارزه با ظلم وجهل، رعایت اصول اخلاقی و فضایل انسانی همواره از نقش موثری برخوردار بوده و حضور ورزشکاران و پهلوانان زورخانه‌ای به‌ویژه در گذشته در حل بسیاری از مشکلات وحاجات مردم بدون مراجعه به قاضی ودادگاه منشاء کارگشایی و خیر و برکت بوده است که صد البته امروز نیز هنوز هم گود زورخانه‌ها اخلاق و انسانیت را به انسانها می‌آموزد و رونق و ترویج این ورزش در جلوگیری از تشدید بسیاری از رذایل  راهگشا خواهد بود.

همواره بسیاری از بزرگان، ورزشکاران و پهلوانان زورخانه‌ای خصلت‌های پهلوانی را که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد در دوره‌های مختلف به دوش کشیده و به نسل‌های بعدی خود انتقال داده‌اند و در حفظ این میراث ورزشی ،فرهنگی و سنتی دیرین کوشیده‌اند.

بیراهه نیست اگر بگوییم که ورزش زورخانه‌ای، سازنده توأم روح و جسم بوده و با آموختن مرام پهلوانی و بزرگ منشی به عنوان ابزار مفید و کارآمد در راستای سلامت اخلاق جامعه است .

حضور در این فضا و میدان افراد را نسبت به بسیاری از آسیب‌های اخلاقی واجتماعی مصونیت بخشیده و موجب ارتقای روحیه بزرگ منشانه آنان خواهد بود .

احترام به پیشکسوت، رعایت اصول اخلاقی، رسیدگی به امور افراد نیازمند، ترغیب به ادب و نزاکت درکنار پرورش جسم از ویژگی‌های بارز این ورزش است که آن را نه تنها از سایر ورزش‌های بومی و محلی ایران بلکه از ورزش‌های بومی ومحلی دنیا متمایز می‌کند.

امروز در این دنیای به ظاهر مدرنیته بدون تعارف بگوییم که جامعه از بی اخلاقی و نبود احترام متقابل به‌ویژه به بزرگترها رنج می‌برد و احترام به بزرگتر گویی رنگ باخته است. حاضرجوابی نوجوانان وجوانان نسبت به بزرگترها سرزبان‌دار بودن تعبیر می‌شود، ساده بگویم گویی احترام به بزرگتر دیگر واژه‌ای نخ‌نما برای کودکان و نوجوان عصر فضای مجازی شده است و این درد بزرگی است که باید با احیا و تقویت فرهنگ‌های ارزشی و سنتی مرهمی برای این دردها و آسیب‌های اجتماعی  یافت.

رییس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان اسدآباد با بیان اینکه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای علاوه بر یک رشته ورزشی یک جریان فرهنگی محسوب می‌شود، اظهار کرد: همواره وجه فرهنگی، پهلوانی و فعالیت‌های خیر و اعتقادی این رشته ورزشی بر بخش ورزشی آن چربیده است .

"یزدان آزرمی" با اشاره به اینکه در این رشته ورزشی سنتی برد و باخت معنایی ندارد، تصریح کرد: این رشته یک رشته ورزشی تاثیرگذار نسبت به سایر رشته های ورزشی می‌باشد .

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در جامعه تقویت شود

وی با تاکید بر تقویت رشته ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در جامعه، افزود: شهرستان اسدآباد در رشته پهلوانی و زورخانه‌ای در استان همدان پیشتاز بوده و بسیاری از ورزشکاران این رشته حائز رتبه‌های بالایی در مسابقات استانی و کشوری بوده‌ و هستند.

آزرمی خاطرنشان کرد:شهید ابراهیم شعبانی تنها شهید اسدآبادی در استان همدان بوده که در این رشته فعالیت داشته و با اخلاق و منش پهلوانی در زمان حیات و پس از حیات الگویی بس ارزنده برای ورزشکاران به‌ویژه جوانان و نوجوانان بوده است.

وی با اشاره به وجود باشگاه زورخانه‌ای در شهر اسدآباد افزود:این باشگاه زورخانه درحال حاضر به نام این شهید بزرگوار مزین است .

آزرمی یادآورشد: این شهید بزرگوار در رویکرد نوین ورزش پهلوانی شهرستان ازنقش موثری برخوردار بوده است .

وی درادامه با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای نمونه بارز یک کار جمعی با وحدت و هماهنگی بوده و روحیه فردگرایی درآن معنا ندارد، اظهار کرد: با توجه به فعالیت جمعی ورزش پهلوانی، اخلاق و منش‌های پسندیده و ستودنی آن، تقویت فرهنگ‌سازی این رشته ورزشی در سطح جامعه نیاز است .

آزرمی با اشا ره به خودگردان بودن ورزش باستانی شهرستان اسدآباد گفت: به دلیل صفر بودن بودجه واعتبار تنها باشگاه زورخانه‌ای اسدآباد با شهریه‌های جمع‌آوری شده از ورشکاران پهلوانی  هزینه‌های این باشگاه تامین می‌شود .

اسدآباد  در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای حرف اول را می‌زند

وی عدم اعتبار لازم جهت ورزش زورخانه‌ای را بزرگترین مشکل ورزشکاران پهلوانی این شهرستان برشمرد و عنوان کرد: با وجود عدم اعتبار ورزش زورخانه‌ای اسداباد و خودگردان بودن این باشگاه؛ شهرستان اسداباد در استان همدان حرف اول را در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای می‌زند و بین ١۴تا١۵نفر از ورزشکاران این رشته درسطح استان و حتی کشور مقام‌های بالایی را کسب کرده‌اند.

آزرمی اضافه کرد:در تیرماه  امسال نیز ٣نفر از ورزشکاران نونهال برای شرکت در مسابقات به استان اعزام شدند، که رتبه سوم را کسب کردند.

وی خاطرنشان کرد :درصورتی که بهای بیشتری به ورزش پهلوانی شهرستان داده شود ورزش زورخانه‌ای شهرستان بیش از جایگاه واقعی خود خواهد درخشید .

آزرمی  افزود: جوانان و نوجوانان جامعه باید بیش از پیش به سمت ورزش‌های باستانی گرایش پیدا كنند تا ضمن آشنایی بیشتر با فرهنگ كهن رادمردی ایرانیان، زمینه‌ساز كاهش اثرات تهاجم فرهنگی دشمنان نیز باشیم.

وی خاطرنشان كرد: جوانان وقتی با تاریخ و گذشته سرشار از جوانمردی و بزرگی ملت خود بیشتر آشنا شوند ضمن الگوگیری از این آموزه‌ها و فرهنگ در مقابل برنامه‌های ضدفرهنگی غرب نیز واكسینه می‌شوند.

ورزش زورخانه‌ای فرصتی برای کاشتن بذر ایثار در جوانان

آزرمی تصریح کرد:ورزش باستانی و زورخانه‌ای، به عنوان ورزشی ‌منحصر به فرد فرصت مناسبی است که در تقویت و پرورش جسم و روان و نیز کاشتن بذر ایثار و فتوت در جوانان نقش کلیدی و محوری دارد.

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز گفت: جامعه نیازمند شیوه‌های اخلاق مدارانه ورزش پهلوانی و باستانی به‌ویژه دربین جوانان ونوجوانان است.

"مسعود بکایی" با بیان اینکه نگاه مردم به ورزش یک نگاه مقطعی و زودگذر و غیرفنی شده است، اظهارکرد:متأسفانه عصر کامپیوتر و دیجیتال جوانان را تنبل نموده  و جذابیت‌های تبلیغاتی بسیاری از ورزش‌های جدید و غیرایرانی و اهمیت بیش از اندازه‌ای که روزنامه‌ها، تلویزیون و ماهواره به این ورزشها می‌دهند، علاقه بسیاری را  به ورزش‌های ناب ایرانی کم کرده و بین ورزشهای ایرانی و فرزندان ایران زمین فاصله ایجاد نموده که باید با تقویت ورزش‌های باستانی و سنتی و جذب نونهالان و نوجوانان مانع کمرنگ شدن این ورزش ایرانی اصیل شد.

وی خاطرنشان کرد :با آموزه‌های مختلف اخلاقی در ورزش پهلوانی وجذب نونهالان، نوجوانان و جوانان به سمت این ورزش مفرح و مملو از احترام و ادب می‌توان سلامت جامعه را در برابر بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها بیمه کرد .

 جذابیت ورزش پهلوانی به مردم معرفی شود

بکایی با اشاره به اخلاق‌های خودخواهانه وخودپسندانه در بین برخی از جوانان و نوجوانان، تصریح کرد:متخلص شدن افراد بر بسیاری از اخلاقیات ورزش پهلوانی می‌تواند در حوزه اجتماعی از نقش موثری برخوردار باشد .

فرماندار اسدآباد دلیل فاصله گرفتن جوانان از ورزش زورخانه‌ای را عدم پرداختن به موضوع ورزش پهلوانی و بیان نمودن جذابیت‌های این ورزش عنوان کرد و افزود: باید امکانات لازم در راستای جذب جوانان ونوجوانان نسبت به ورزش زورخانه‌ای با راهکارهای مختلف فراهم شود .

وی یادآور شد: ورزش باستانی جذابیت‌های زیادی برای پذیرش نسل جوان دارد که باید از طریق رسانه‌ها و جشنواره‌های مختلف به مردم معرفی شود .

وی گفت:توسعه ورزش باستانی می‌تواند در ترویج بیشتر منش‌های اخلاقی در میان ورزشکاران اثر گذار باشد و فضای فعلی جامعه ورزش را به سمت اخلاق‌مداری و منش‌های پهلوانی سوق دهد.

بکایی داشتن ابتکار وخلاقیت در زمینه جذب نوجوانان و جوانان به ورزش زورخانه‌ای با توجه به شرایط زندگی کنونی را یک ضرورت دانست و افزود:یکی از راهکارهای جذب جوانان و کاهش مشکلات فرهنگی جامعه؛ توسعه و نشر این رشته با ترغیب و توسعه آن با همت فعالان این عرصه ومسولان است .

به‌گزارش ایسنا؛ یکم ،مرداد ماه ،با نام روز فرهنگ پهلوانی وزورخانه‌ای در صفحات تقویم می‌درخشد  و به هر مخاطبی خاطرنشان می‌کند که در این روز مهم تنها نباید  به مناسبت‌ها اکتفا کرد بلکه باید چاره‌ای برای حفظ این ورزش سنتی در تقابل با ورزش‌های وارداتی اندیشید و اجازه نداد که این ورزش اخلاق منشانه ایرانی در گذر زمان به حاشیه رفته یا به فراموشی سپرده شود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار