در حال حاضر پایداری و استمرار پروازهای مسافرتی از فرودگاه همدان به دغدغه‌ای تبدیل شده که کلید آن در دستان مردم و میزان استقبال آنهاست.
کد خبر: ۲۶۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵ 20 July 2016
در حال حاضر پایداری و استمرار پروازهای مسافرتی از فرودگاه همدان به دغدغه‌ای تبدیل شده که کلید آن در دستان مردم و میزان استقبال آنهاست.

به گزارش فارس، برقراری پروازهای مسافرتی در استان همدان در حال تبدیل شدن به یک مرثیه است. این پروازها با پیگیری‌های مسؤولان استان برقرار می‌شود اما به گفته آنان به دلیل استقبال کمرنگ مردم اغلب دوام نمی‌آورند.

امروز پس از کش و قوس‌های فراوان بار دیگر پروازهای کیش و مشهد برقرار شده است، البته شرکت هواپیمایی آتا نیز در این حوزه ورود کرده و پروازهای مشهد را بر عهده گرفته و شرکت علیصدرمهر متولی پروازهای کیش شده است.

در این میان فرودگاه همدان نیز خود را برای رونق بیشتر پروازها آماده می‌کند و پروژه‌های زیرساختی بسیاری را تعریف کرده است. البته با وجود تمام این زیرساخت‌ها که در حال فراهم شدن است، میزان استقبال مردم گزینه‌ای است که مایه نگرانی همه مسؤولان و کارشناسان شده است.

به طوری که متولیان امر بیان می‌کنند امکان پرداخت یارانه و چارتر کردن پرواز برای دولت وجود ندارد و بخش خصوصی باید در این حوزه ورود کرده که این مسئله نیز در گرو استقبال مردم است.

البته برای توسعه و پیشرفت فرودگاه همدان می‌توان پیشنهاداتی چون خرید یک هواپیما مانند استان لرستان و چارتر کردن هواپیماهایی با تعداد سرنشین 70 تا 90 نفر مطرح کرد. در حال حاضر استان‌هایی چون آذربایجان شرقی با دو برابر جمعیت استان از این نوع هواپیماها استفاده می‌کنند در حالی هواپیماهای 150 نفر برای استان همدان در نظر گرفته می‌شود.

توسعه و تکمیل فرودگاه

مدیرکل دفتر فنی استانداری همدان در گفت‌و‌گو با فارس  در تشریح پروژه‌های عمرانی فرودگاه همدان از پیشرفت 85 درصد برج مراقبت خبر داد که برای اتمام آن 8 میلیارد تومان دیگر هزینه نیاز است.

کیوان کاظمی‌مستقیم تأکید کرد: با اجرای این طرح توسعه خطوط پروازی، امکان پذیرش پروازهای برون مرزی، امکان ارائه سرویس‌ها به صورت 24 ساعته فراهم می‌شود.

وی به احداث ترمینال زیارتی نیز اشاره کرد و افزود: ترمینال فعلی کوچک است و ترمینال دیگری به مساحت 4 هزار و 510 متر در حال احداث است که 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 7 میلیارد تومان برای اتمام آن نیاز است.

این مسؤول با بیان اینکه ارتقای سطح خدمات فرودگاهی، ایجاد تسهیلات مناسب برای مسافران، برقراری همزمان پروازهای داخلی و برون مرزی، از اهداف اصلی احداث این ترمینال است، اظهار کرد: برای چراغ‌های باند فرودگاه 3.8 میلیارد تومان هزینه شده است، این بخش 97 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه سردرب فرودگاه 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: در مجموع برای فرودگاه حدود 58 میلیارد تومان پروژه تعریف شده که 27 میلیارد تومان آن اجرا و 21 میلیارد تومان در دست اجراست و 10 میلیارد تومان از این میزان پروژه نیز هنوز آغاز نشده است.

کاظمی‌مستقیم توسعه و تکمیل سطوح پروازی را بسیار مهم می‌خواند چراکه با این اقدام امکان نشست و برخواست هواپیماهای غول‌پیکر فراهم می‌شود.

وی تکمیل باند پارکینگ هواپیما، استریپ‌سازی، ساختمان پلیس فرودگاه، بهسازی پاویون و محوطه‌سازی، اجرای بخشی از دوربین‌های مداربسته، بهسازی بخش‌های مختلف فرودگاه، جاده حفاظتی و دیوار حفاظتی اطراف باند و تکمیل ترمینال ورودی پروازهای زیارتی را از جمله اقدامات انجام شده تا کنون اعلام کرد.

تقاضای پرواز بخش خصوصی را به میدان می‌کشد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: دولت وظیفه دارد که زیرساخت مناسبی را فراهم کند تا شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود که در همدان این شرایط فراهم است.

محمودرضا عراقی با بیان اینکه اعتبارات بسیاری در فرودگاه هزینه شده، افزود: در حال حاضر بخش خصوصی باید به بررسی جوانب لازم برای برقراری پروازها بپردازد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مسؤولان استان هواپیماهایی را چارتر کردند، تصریح کرد: برای تقویت برقراری پرواز، روش‌های مختلفی امتحان شد تا پس از یک تا دو سال این پروازها روال ثابتی یابند که متأسفانه این مهم رخ نداد و هر روز ضرر و زیان‌ها افزایش یافت.

برقراری مجدد پرواز کیش ‌و مشهد

معاون استاندار همدان با بیان اینکه پروازهای کیش به صورت یک طرفه لغو شده بود که بار دیگر احیا شد، ادامه داد: با پیگیری‌های به عمل آمده این پروازها با هواپیمای 150 نفر برقرار شده و شرکت سیاحتی علیصدر در حال فروش بلیت است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد باید بلیت 135 نفر را تضمین کنیم، خاطرنشان کرد: اگر مردم استقبال نکنند نمی‌توانیم مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنیم، بنابراین در تلاش هستیم  تعداد بلیت‌های تضمین شده و چارتری را کاهش دهیم.

عراقی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی به منافع اقتصادی خود می‌اندیشند، گفت: اگر مردم و آژانس‌های مسافرتی سفرهای  هوایی خود را از فرودگاه همدان انجام دهند و به تهران مراجعه نکنند، می‌توانیم پروازها را سر پا نگاه داریم.

وی با تأکید بر اینکه اگر حمایت مردم نباشد امکان پایداری این پروازها وجود ندارد، اظهار کرد: دولت قادر به اختصاص یارانه‌ برای بقای پروازها نیست و باید مردم آن را با استقبال خود حفظ کنند.

معاون استاندار همدان با تأکید بر اینکه رونق پرواز در گرو خو گرفتن مردم به مسافرت هوایی است، افزود: با حمایت مردم می‌توانیم پروازها را به وسیله شرکت سیاحتی علیصدر برقرار و در کنار آن ضرر و زیان‌های اندک را نیز جبران کنیم.

این مسؤول با بیان اینکه باید واقعیت‌ها را در حوزه اقتصادی پذیرفت، تصریح کرد: نمی‌توان به هر قیمتی پرواز خارجی در استان راه‌اندازی کرد اما باید زیرساخت‌های لازم فراهم و تبلیغات گسترده انجام شود.

عراقی با اشاره به اینکه برای برقراری پرواز خارجی نیازمند ایجاد تقاضا است، ادامه داد: با ایجاد تقاضا، بخش خصوصی نیز ورود پیدا کرده و پروازها را برقرار می‌کند.

تقاضای سفرهای خارجی هنوز ایجاد نشده است

وی با اشاره به اینکه شهروندان هر شهر کوچکی تمایل دارند که از تهران سفرهای خارجی را انجام دهند، خاطرنشان کرد: اقدامات عمرانی که در حال انجام است، در راستای ارتقای ظرفیت‌هاست، زیرا هیچ مشکلی برای برقراری پرواز در فرودگاه همدان وجود ندارد.

معاون استاندار همدان با اشاره به اینکه با توجه به گشایش در روابط بین‌المللی و امنیت ایران چشم‌‎‌انداز خوبی را برای کشور و استان پیش‌بینی می‌کنیم، گفت: بدون تردید برای تحقق این مسائل به زیرساخت‌های بسیاری نیاز داریم که برای ایجاد آنان زمان نیاز است و به همین دلیل اقدامات از امروز آغاز شده است.
برچسب ها: فرودگاه همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار