اسباب‌بازی، غذای روانی کودکان است و از دیدگاه روانشناسی تمایل به بازی کردن و داشتن اسباب‌بازی یکی از نشانه‌های سلامت عقل، کنجکاوی و هوشیاری به شمار می‌رود.
کد خبر: ۲۶۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ 19 July 2016
یک آموزگار مرکز استثنایی در ملایر گفت: اسباب‌بازی، غذای روانی کودکان است و از دیدگاه روانشناسی تمایل به بازی کردن و داشتن اسباب‌بازی یکی از نشانه‌های سلامت عقل، کنجکاوی و هوشیاری به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، رویا یزدانی، در رابطه با ویژگی‌های اسباب‌بازی اظهار کرد: اسباب‌بازی باید مناسب سن، علاقمندی، توانایی ذهنی و رشدی کودک باشد به طوریکه کودکان 6 تا 18 ماهه به علت رشد دندان‌های شیری اشیاء را در دهان می‌گذارند و آنها را با آرواره‌های خود فشار می‌دهد بنابراین باید اسباب‌بازی‌هایی در اختیار آنها قرار داد که نرم، قابل شست‌وشو و نشکن بوده و نوک تیز، فلزی و برنده نباشند.

وی افزود: از یک تا سه سالگی کودکان به تدریج به اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌های مصور رنگی گرایش پیدا می‌کنند بنابراین در این دوره از رشد کودکان باید از اسباب‌بازی‌های رنگی استفاده کرد.

یزدانی ادامه داد: اسباب‌بازی باید برای رشد کودک مفید باشد همچون اسباب‌بازی که قطعات آن از هم جدا می‌شوند و کودک در جدا کردن هر قطعه مهارت جدید را می‌آموزد همچنین اسباب‌بازی نباید ساده یا بسیار پیچیده و خسته‌کننده باشد بلکه باید خلاقیت کودک را پرورش دهد.

وی یادآور شد: رعایت ایمنی در اسباب‌بازی که در اختیار کودکان گذاشته می‌شود، بسیار مهم است به طوریکه اسباب‌بازی باید مطمئن و بی‌خطر بوده و به گونه‌ای باشد که در کودک شادی و نشاط ایجاد کند.

این آموزگار مرکز استثنایی در رابطه با انواع اسباب‌بازی عنوان کرد: اسباب‌بازی‌ها به دو گروه سازمان‌یافته و سازمان‌نیافته تقسیم می‌شوند؛ اسباب‌بازی‌های سازمان‌یافته معمولا برای کار مشخصی طراحی می‌شوند و سازمان‌نیافته‌ها خلاقیت کودک را تقویت می‌کنند.

یزدانی خاطرنشان کرد: اسباب‌بازی‌های سازمان‌یافته شامل جغجغه و وسایل رنگی که بالای تخت کودک آویخته می‌شود، است.

وی افزود: اسباب‌بازی‌هایی برای جلب کردن توجه کودکان مانند آژیر آمبولانس و چراغ اتومبیل پلیس که روشن و خاموش می‌شود و ایجاد تحرک در آنها مانند توپ و چوب تعادل نیز از این دسته به شمار می‌آیند.

وی گفت: اسباب‌بازی‌هایی برای مهارت‌های حرکتی دست و هماهنگی چشم با انگشتان مانند مهره‌های رنگی که نخ را باید از سوراخ آنها رد کرد، تقویت قوه تشخیص مانند اشکال هندسی گوناگون، جورچین، کارت‌های مصور رنگی و لوتوی رنگ و تقویت قدرت گویایی و بیان کودک مانند سازدهنی، بوق، سوت، کارت مشاغل و داستان‌های مادلند نیز از این نوع هستند.

یزدانی تصریح کرد: اسباب‌بازی‌های ساختنی مانند لگو ساختمان‌سازی و مکعب‌ها وسایلی برای تقویت قوه خلاقیت، مداد و آبرنگ برای نقاشی و بیان کردن احساسات به صورت بی‌کلام و وسایلی برای بازی‌های تجسمی یا تخیلی مانند عروسک، خمیر مجسمه‌سازی، شن و ماسه و آب از جمله اسباب‌بازی‌های سازمان‌نیافته به شمار می‌روند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار