معدن‌کاری وسیعی در شهرستان ملایر در بحث سیلیس انجام می‌شود و همین مسئله کیفیت هوای ملایر را با گرد و غبار محلی درگیر کرده است.
کد خبر: ۲۶۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱ 18 July 2016
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه همدان جزء ۵ شهر نخست کشور از نظر کیفیت هوا است، گفت: معدن‌کاری وسیعی در شهرستان ملایر در بحث سیلیس انجام می‌شود و همین مسئله کیفیت هوای ملایر را با گرد و غبار محلی درگیر کرده است.

به گزارش تسنیم، رضا دانش‌پژوه با اشاره وضعیت کیفی هوای شهرهای استان همدان در سال 95 برابر داده‌های ایستگاه‌های ثابت پایش کیفیت هوا اظهار داشت: 5 ایستگاه هواشناسی در شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد و کبودراهنگ مستقر شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال میزان غلظت آلودگی و آلایندگی هوا به دلیل بارش‌ها به تأخیر افتاد، افزود: هر ساله در ماه‌های فروردین و اردیبهشت شاهد بروز پدیده گرد و غبار بودیم و عموما نیمه نخست سال وضعیت هوا پاک بود ولی امسال با گرمتر شدن هوا و کاهش رطوبت در سطح زمین و جریانات مدیترانه‌ای از غرب چشمه‌های گرد و غبار زودتر فعال شدند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان همدان بیان کرد: غلظت آلودگی هوا همواره توسط ایستگاه‌های هواشناسی، حفاظت محیط زیست و عکس‌های هوایی رصد می‌شود و طبق بررسی‌ها غلظت‌ها مشخص شد که گردو غبار از استان‌های غربی بدون منشأ داخلی وارد کشور شده است.

وی تصریح کرد: امسال حجمه گرد و غبار از سمت عراق وارد کشور ما شده است و کانون‌های گرد و غبار همه منشأ خارجی دارد.

دانش‌پژوه همدان را جزء 5 شهر نخست کشور از نظر کیفیت هوا معرفی کرد و گفت: جریانات مدیترانه‌ای نقش مؤثری در کیفیت هوا دارد که با متوقف شدن این جریانات غلظت‌ها کاهش می‌یابد.

سستی زمین سبب تولید چشمه‌های گرد و غبار می‌شود

وی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار رابطه مستقیم با میزان خشکی سطح زمین دارد، عنوان کرد: با کاهش رطوبت سطح پوشش گیاهی بر روی زمین نیز کمتر می‌شود و این مسئله فضا را برای گسترش گرد و غبار از سطح زمین فراهم می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه سست بودن زمین سبب تولید چشمه‌های گرد و غبار می‌شود، اظهار داشت: تخریب روی سطح زمین با معدن‌کاری و جاده‌سازی شکل زمین تغییر می‌کند و زمینه تشدید پدیده گرد و غبار را فراهم می‌کند.

وی ملایر را یکی از آلاینده‌ترین شهرهای استان همدان دانست و افزود: تالاب‌های فصلی شهرستان ملایر در جهت جریانات جوی به سمت شهر ملایر قرار دارند و این مسئله سبب شده است که کیفیت هوای ملایر بدتر شود.

دانش‌پژوه بیان کرد: معدن‌کاری وسیعی در شهرستان ملایر در بحث سیلیس انجام می‌شود و این مسئله سبب ایجاد تپه ماهورها می‌شود و با وقوع جریانات جوی پدیده گرد و غبار شدت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت هوای ملایر با گرد و غبار محلی پایین آمده است، گفت: در شهرستان‌های نهاوند و اسدآباد به دلیل وضعیت شکل زمین و خطوط فضای سبز موجود میزان غلظت آلودگی پایین‌تر است و همچنین در شهر همدان ارتفاعات الوند گرد و غبار را را مهار می‌کند اما ملایر در به دلیل ارتفاعات کم، پوشش گیاهی نامناسب و تالاب‌های فصلی خشک با پدیده گرد و غبار درگیری بیشتری دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار