بسیاری از ما تصور می‌كنیم حجاب و پوشش تنها ویژه زنان است و با شنیدن كلمه "حجاب" ذهنمان سریع به چادر منتقل می‌شود اما اینطور نیست، آقایان هم ‌باید در پوشش خود باید و نبایدهایی را رعایت كنند.
کد خبر: ۲۵۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴ 13 July 2016
مسئول امور فرهنگی دانشجویی دانشکده فنی خوارزمی ملایر گفت: بسیاری از ما تصور می‌كنیم حجاب و پوشش تنها ویژه زنان است و با شنیدن كلمه "حجاب" ذهنمان سریع به چادر منتقل می‌شود اما اینطور نیست، آقایان هم ‌باید در پوشش خود باید و نبایدهایی را رعایت كنند.

به گزارش ایسنا، علی رضایی،‌ افزود: انسان ذاتا دارای صفت ارزشمند و پسندیده حیا است که به کمک آن مکارم، زیبایی و پاکیزگی را از پلیدی‌ها، رجس و رذائل تشخیص داده و از زشتی‌ها اجتناب می‌کند به طوریکه صفت حیا به طور مسقیم با حفظ پوشش و دوری از برهنگی ارتباط دارد.

وی اظهار کرد: در واقع‌ مردان نیز دارای حد و مرزی برای پوشش خود هستند كه برای حفظ حریم‌های عفت در جامعه، باید آن را درنظر بگیرند بنابراین باید حواسمان باشد كه گره خوردن واژه حجاب با نام زنان، نباید عاملی شود كه از پوشش مردان جامعه غفلت كنیم.

چرا حجاب مردان مهم است؟

معاون فرهنگی کانون بسیج اساتید ملایر ادامه داد: پوشش مردان که از ابتدای تاریخ بشری، برخاسته از حیا، عفت و فطرت مورد توجه او بوده است نیز از عوامل مهم تامین آرامش فرد، سلامت فردی و اجتماعی انسان به شمار می‌رود.

وی گفت: در احكام شرعی دین ما، تكلیف میزان مجاز برهنگی مردان كاملا مشخص شده است؛ ‌بر مرد پوشاندن سر و گردن و صورت و دست‌ها تا جایی كه معمولاً نمی‌پوشانند لازم نیست و پوشاندن بقیه نقاط بدن توسط مردان در مقابل دیگران یك تكلیف شرعی است.

رضایی خاطرنشان کرد: این موضوع، كلی و تعریفی از حجاب مردانه به‌حساب می‌آید؛ یعنی همانطور كه برای پوشش زنان، دستورالعمل‌هایی در شرع ما مشخص شده است، برای مردان هم حد و مرزی تعیین كرده‌اند، البته مسلما رعایت حجاب توسط زنان و وظایف آنها در این زمینه مهمتر است.

وی یادآور شد: در روایتی از معصومین(ع) هم داریم كه حیا ۱۰ جزء دارد، ۹ جزء آن در زنان است و یك جزء در مردان؛ در واقع زنان هستند كه بار اصلی حیا و عفت را در جامعه به دوش دارند اما این دلیل نمی‌شود كه موضوع حجاب مردانه و وظایف آقایان در این زمینه نادیده گرفته شود.

دستور ویژه قرآن به مردان برای داشتن عفاف

رضایی عنوان کرد: قرآن كریم قبل از زنان به مردان امر كرده كه حجابی در مقابل چشمانشان قرار دهند به طوریکه خداوند در آیه ۳۰ سوره نور می‌فرمایند «به مؤمنان بگو چشم‌های خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند و عفاف خود را حفظ كنند.»

وی اظهار کرد: این آیه می‌گوید كه مردان باید غضّ بصر داشته باشند، بر همین اساس است كه در احكام شرعی، بخشی به نام احكام نگاه‌كردن وجود دارد كه مفصل است؛ به طور مثال آقایان مجاز نیستند حتی به محارم خود- البته به غیر از همسر- نیز با قصد لذت نگاه كنند چه برسد به غیرمحارم و نامحرمان، یا مثلا در مورد نگاه به غیرمحارم حتی اگر بدون قصد لذت باشد تنها به دست‌ها و صورت اشكالی ندارد و به غیر از دست‌ها و صورت نیز حرام است، این موضوع نگاه‌كردن یكی از مصداق‌های مهم عفاف و حجاب مردانه است.

میزان پوشش مردان در مقابل دیگران

این مدرس دانشگاه ادامه داد: طبق نظر آیت‌الله مکارم شیرازی همان‌گونه که جایز نیست زن بدن خویش را در معرض دید نامحرم قرار دهد، بر مرد نیز رعایت پوشش بدن لازم است، اگر چه مقدار و حد پوشش بدن، در زن و مرد متفاوت است.

رضایی افزود: برای مردان، پوشاندن سر و گردن و مقدارى از پا و مقدارى از دست و آرنج که آشكار بودنش متعارف و معمول است، واجب نیست همچنین استفاده از لباس‌های آستین‌کوتاه برای مردان اشکالی ندارد اما نپوشاندن بیشتر از این مقدار از بدن برای مردان در صورتی‌که مفسده خاصی داشته باشد، جایز نیست.

بازار پوشاك كشور در قبضه لباس‌های نامتعارف مردانه و زنانه

وی تأکید کرد: مردان باید در خصوص حجاب بیشتر حواسشان به مصداق‌ها باشد، متأسفانه بخشی از بازار پوشاك كشور در قبضه لباس‌های نامتعارف مردانه و زنانه است كه پوشیدن آنها می‌تواند باعث ایجاد فساد یا‌‌ همان نگاه همراه با لذت در زنان محرم یا نامحرم شود.

رضایی خاطرنشان کرد: اغلب لباس‌ها و شلوارهای تنگ، شلوارهای جین پاره و چاك‌چاك، تی‌شرت‌های آستین‌حلقه‌‌ای منقش به انواع و اقسام تصاویر نامتعارف و غیراخلاقی، شلوارهایی با فاق خیلی كوتاه یا خیلی بلند، لباس‌هایی با یقه‌های بسیار برهنه‌تر از حد معمول و ... نمونه‌هایی از لباس‌هایی هستند كه مردان باید حواسشان باشد كه‌ مصداق لباس‌هایی نباشند كه شرع در مورد پوشیدن آنها حكم به احتیاط داده است.

معاون فرهنگی کانون بسیج اساتید ملایر گفت: درخصوص حجاب مردانه، ۲ موضوع دیگر هم باید درنظر گرفته شود كه البته زنان هم باید در پوشش خود حواسشان به این موارد باشد؛ یكی نپوشیدن لباس ویژه غیرمسلمانان است و دیگری لباس شهرت.

وی تصریح کرد: به ‌طور كلی، پوشیدن كراوات و دیگر لباس‌هایی كه پوشش و لباس غیرمسلمانان محسوب شده و استفاده از آن منجر به ترویج فرهنگ غربی می‌شود، جایز نیست.

وی افزود: حتی باید درخصوص نشانه‌های روی لباس هم دقت كرد، مثلا پوشیدن لباسی كه روی آن تبلیغ یك شراب یا شراب‌خواری باشد طبق حكم شرعی جایز نیست.

رضایی اظهارکرد: در مورد تعریف لباس شهرت باید گفت لباسی است كه پوشیدن آن برای شخص، به‌خاطر رنگ یا كیفیت دوخت یا مندرس‌بودن آن و علل دیگر مناسب نیست، به‌ طوریكه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به‌خود جلب كرده و انگشت‌نما می‌شود، پوشیدن این لباس، هم برای مرد و هم برای زن حرام است.
برچسب ها: حجاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار