مدیریت شهری همدان نیازمندخانه‌تکانی اساسی است، تا نیروهای دغدغه مند ومتخصص جایگزین مدیران فعلی شده وتهیه وبازطراحی طرح تفضیلی شهربرای توسعه پایدارشهری بدون دخالت منفعت فردی-جناحی همچنین عدم‌تغییر طرح در طول اجرا می‌تواند شهر را آشفتگی رها کند.
کد خبر: ۲۵۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ 02 November 2016
ناکارآمدی تصمیم سازان و تصمیم گیران حوزه مدیریت شهری درسه دهه گذشته از باغ شهر همدان یک شهر بی قواره با یک معماری پریشان ساخته است.

به گزارش تابناک همدان، برای اثبات این ادعا می توان با مقایسه همدان با شهر جدید دوبی که درکنار شهر قدیم ساخته شده به نتیجه رسید که مدیریت درشهر ما چندان فعالیت ثمربخشی نداشته است. شهرسازان ومدیران شهر دوبی دریک بیابان،شهری را آفریده اند که امروز نه تنها جای مناسبی برای زندگی شهروندان آن است بلکه مکانی برای لذت بردن گردشگرانی ازسراسر دنیا شده است هرچند درآن شهرنیز مناسبات و الگوهای محیط زیستی با استانداردهای جهانی فاصله دارد. اما مدیران ما شهر زیبای همدان را به یک پارکینگ تبدیل کرده‌اند طنز تاریخی این‌است که امروز می خواهند باخرید چند اتوبوس همدان را به شهرسبز پایدار تبدیل کنند.

به گفته یکی ازمدیران ارشد شهری،"درشهرهمدان 14 هزار واحد پارکینگ عمومی نیاز است درحالی که اکنون سه هزار واحد پارکینگ وجود دارد."مسلما توسعه جامعه شهری نیازمند زیرساخت های رفاهی،خدماتی و تفریحی است وشهری که تقریبا نیم میلیون نفرجمعیت دارد ایجاد پارکینگ برای رفاه  شهروندان نیز ضروری است. 

اما براساس گفته همین مدیران تعداد اتومبیل-های سرگردان درشهر بسیار زیاد است و با روش های جایگزین می توان آمدوشد این حجم اتومبیل به درون شهر را تعدیل کرد به همین دلیل باید از مدیران ارشد شهری پرسید که؛ 14هزار وسیله نقلیه به چه منظوردرداخل شهربدون پارکینگ سرگردان هستند و یا تردد200 هزار دستگاه خودرو درهمدان چه ضرورتی دارد؟ عوامل و راهکارهای زیادی می تواند ازحضور این حجم عظیم وسایل نقلیه جلو گیری کند.  

ناکارآمدی مدیریت شهری در تحقق شهر سبز پایدار

اصطلاحی دربین جوانان همدانی به ویژه نسل دهه 70 رایج شده با عنوان« دور دور». این جوانان اوقات بیکاری خودرا به منظور تفریح سوار خودروشخصی شده و بدون هدف خیابان هارا می چرخند. آیا مدیران شهری برای ایجاد مراکز تفریحی و تقویت نشاط اجتماعی درجامعه کاری کرده-اند آیا می دانند ایجاد چندین سالن کوچک کنسرت، تئاتر و سینما چقدر می تواند ازبار ترافیکی و آلودگی شهر کاهش دهد و مهم تر این که از آسیب های اجتماعی جلو گیری کند؟ 

شهردارفعلی همدان درجایی گفته است: «یکی ازشاخصه‌های رسیدن به شهرسبز وجود اتوبوس‌های برقی است که باید برای خرید این نوع اتوبوس‌ها اقدام و پیگیری جدی انجام شود.»

براساس همین دیدگاه یک مدیر است که ابتدا باید پرسید آیا اولویت اصلی شهرهمدان امروز بهره گیری از وسایل آمدورفت عمومی پاک است؟ آیا اگر زیرساخت ها، فن آوری، اعتبارو بودجه اجازه دهد و ما ازاین وسایل نقلیه استفاده کنیم وحتا اگر صدها اتوبوس برقی خریداری کنیم مشکل ترافیک همدان حل خواهد شد؟

باید درنظر داشت امروز نه اعتبار و بودجه و نه فن آوری و زیرساخت اجازه بهره مندی ازسوخت پاک و وسیله نقلیه کم آلاینده را به ما نخواهد داد وبه دلیل افزایش تعداد وسایل نقلیه و میزان استفاده ای که از هریک ازآن¬ها می‌شود‌، تلاش ها بیاثر خواهد شد. پس بهتر است شرایطی ایجاد شودکه شهروندان نیاز کمتری به استفاده از این وسایل داشته باشند. دولت الکترونیک و شهر الکترونیک می تواندبه این موضوع کمک کند.

سوخت های کم آلوده کننده می‌توانند آلودگی را کاهش دهند. مسئله اصلی درخودروهای داخلی این است که سیستم حمل ونقل غیراستاندارد وفرسوده است، سوخت ها ناقص می سوزند‌ و تولید آلودگی می‌کنند اولین قدم برای کاهش آلودگی نوسازی واستاندارد سازی سیستم حمل و نقل است.

 به طوریقین سیستم های پاک بی تاثیر نیست اما بیشتر ازهمه درهمدان مسیرهای دوچرخه سواری می توانست کارآمد باشد برای اجرای هرطرحی برنامه لازم است باخرید چند دستگاه اتوبوس برقی مسئله ای حل نمی شود البته مدیران ما به جای حل مسئله عادت کرده¬اند به پاک کردن صورت مسئله چرا که موقعیت شغلی به منافع عمومی اولویت دارد. هدر رفت سوخت درترافیک و آلودگی حاصل از این موقعیت امروزه بیشتر و مهمتر از جایگزین کردن سوخت است، هرچند قطعا باید کشور به سمت سوخت های جایگزین باشد.

به نظر می رسدماهیت مدیریت شهری مسئله اصلی شهر همدان است آنچه مسلم است ما درهمدان مدیریت شهری نداریم بلکه شهر فروشی داریم. مجموعه شورای شهر و شهرداری ها کارآمدی دراین زمینه را ندارند،در واقع تخصص و دغدغه کافی برای مدیریت ندارند و توان درآمدزایی نیز درآنها دیده نمی شود پس به جای مدیریت کردن برای جبران  مخارج و هزینه های روزمره اقدام به فروش تراکم و شهرمی کنند. درسایه عملکرد این مدیران شهر به یک پارکینگ تبدیل شده است وبا روند فعلی به زودی قفل خواهد شد. 

بی توجهی مجموعه شهرداری به حقوق شهروندی را درتبدیل معابر، کوچه ها و محله ها به پارکینگ می توان دریافت که حقوق عمومی مردم را زیر پا می گذارد و برای درآمدزایی و برآورده کردن تعدادی از مالکان خودرو، مقابل دروازه منزل شهروندان را اجاره می دهد.در نهایت بافت تاریخی مرکز شهر رابرای ایجاد  پارکینگ به بخش خصوصی واگذار می کند.

ناکارآمدی مدیریت شهری در تحقق شهر سبز پایدار

شهری که حدود نیم میلیون نفر جمعیت دارد و با تحمیل ازآن به عنوان کلان شهر نام می برند می توانست این بارترافیکی را نداشته باشدبه شرطی که مدیربت شهری کارآمدی داشت و مدیران متخصص آن را اداره می کردند. مفهوم مدیریت شهری برای بسیاری از مدیران ارشد استان نامانوس است به همین دلیل اراده ای برای حل مسئله وجود ندارد.

وقتی همه  مراکز خدمات رسانی و نهادهای دولتی دریک نقطه از یک شهر تجمیع شود مسلما آمد و شد درآن به سختی صورت می‌گیرد همدان نیز دچار چنین چالشی است. استقرار همه مراکز مدیریتی، نهادهای دولتی و مراکز خدماتی ازجمله هتل ها، مراکز تفریحی و فروشگاه ها در جنوب جغرافیای شهر یا دامنه الوند قرار گرفته است.

به نظر می رسد مدیریت شهری همدان به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد تا نیروهای دغدغه مند ومتخصص جایگزین مدیران فعلی شوند و مسئله دیگر تهیه و بازطراحی طرح تفضیلی شهر درجهت توسعه پایدار شهری وبدون درنظر گرفتن منفعت فردی، جناحی و غیر قابل تغییر بودن آن طرح در طول مدت زمان اجرا می تواند شهر را از این بحران رها کند و همدان از دور باطل مدیریت شهری خلاص شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار