کد خبر: ۲۵۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱ 12 July 2016
ورودی کلان‌شهر همدان و لزوم  ساماندهی کاربری‌ها

آنچه مسلم است علوم فضاها نقش مهمی در ورودی شهرها را به عهده دارد چراکه مفاهیم بنیادی  شناخت فضاهای شهری، رویکردی به‌منزله‌ی هم پیوند فضایی است.

 این اصل مهم پیوندی در اکثریت مواردباهویت پذیری شهرنیزهمراه است درواقع برای به‌دست آوردن هویت دررفتار ورودی‌های شهر نیاز به این هماهنگی است بنیان استقرار شهرهای ایران نیز همواره درگذشته تأکید بر تعریف ورودی شهر داشته است.

 بنابراین فضای ورودی شهرها متأثر از فرهنگ و اجتماع باید دارای ویژگی‌های عملکردی مناسب باشد چون این ویژگی‌ها ارتباط فضایی میان عناصر درونی وبیرونی شهر را فراهم آورده است ضمن تأثیرگذاری بر تداوم نقش‌های بنیادی هر شهر و نیز ساماندهی آن می‌تواند فرصت‌های مهم شهر را نیز در قالب المان‌ها ازنظر اقتصادی معرفی نماید.

درواقع  گردشگرانی که به‌صورت توریست وارد شهر می‌شوند را به خود جذب و در بدو ورود نوعی انرژی شهری را به آن‌ها منتقل کند. دربعدی دیگر ماهیت و عملکرد درونی شهر همدان گسترش بی‌رویه‌ی توسعه‌ی شهرنشینی همواره دچارتغییرات بنیادینی بوده است این تغییرات دربعد فضایی و کالبدی همواره با تراکم کاربری‌های مزاحم شهری همراه بوده است.

 بروز نا به سامانی‌ها و ناهنجاری‌های فراینده‌های کاربری شهری به‌ویژه در ورودی‌های همدان متخصصان را بر آن داشته که در راستای دوری گزینی کاربری‌های مسکونی و محیط شهری از کاربری‌های مزاحم ساماندهی شود.حاصل آن نظریه‌ها و طرح‌هایی است که ساماندهی فضای شهری رابه عهده دارد.می‌تواند نظم شهری در ایجاد کاربری‌ها ونیزمعرفی فرصت‌های مهم اقتصادی ونمادهای فرهنگی را فراهم نماید.

 با توجه به ‌قرارگرفتن همدان درموقعیت استراتژیکی منطقه وارتباط باکشورهایی که درهمسایگی غرب ونیز فاصله‌ی زمانی  کمتر از دو ساعت با شش استان اطراف خود می‌توانند ورودی‌هایی با قدمت تاریخ همدان برای آن درنظر گرفته شود وطراحی آن علاوه بر معرفی فرهنگ و آداب‌ورسوم همدان محوریت خود را به سمت جذب توریست حرکت دهد ورودی اصلی در فضای شهری همواره در بهبود کیفیت فضای شهری یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری و شهرداری‌ها به شمار می‌آید.

 به راین اساس استقرار و تراکم مشاغل مزاحم و آلاینده درورودی اصلی تأکید برخروج از این فضاها به خارج از محدودشهر و تمرکز آن محدوده‌ی خاص دارد درصورت تحقق این مسئله موضوع جایگزینی فضاها مربوط به مشاغل وکارگاه‌ های مزاحم از اهمیت فراوانی برخوردارند. که باید ضمن هویت‌بخشی به این ورودی‌ها ایفای نقش عملکردی این فضاها را نیز موردتوجه قرارداد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار