کد خبر: ۲۵۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 10 July 2016
امروزه فرایند تصمیم‌گیری تبدیل به مقوله‌ای برای اکثر جوامع بشری شده که در مواقع بسیار  این مهم موجب پیشرفت و یا عقب‌ افتادگی را به همراه خواهد داشت در آنجایی که تصمیمات بر اساس خرد جمعی و نشأت‌گرفته از اذهان پخته باشد نتیجه پیشرفت و در هر زمان و در هر نقطه که این تصمیمات بر اساس اصول و منافع عمومی نباشد موجبات رنجش آن مردمان را خواهد داشت؛ همچنان که شاهدیم در جوامع و جغرافیای مختلف جایگاه زندگی مردم متفاوت بود که همه در یک سطح قرار ندارد و این خو مبین اصل تصمیم‌گیری درست است. 

درکشور مانیزبه تبعیت ازجوامع پیشرفته سازمان‌هایی در رابطه با اصول مدیریت و آموزش مدیران تصمیم‌ساز و تصمیم گیرشکل گرفت وتوانست دربسیاری ازجهات موفقیت‌هایی راکسب نمایداما دراستان‌هایی که به روش سنتی حرکت وتصمیم‌گیری کردنداین موفقیت‌ها کمتربه چشم می‌خورد زیرا فرایند تصمیم‌گیری هم باپیشرفت علوم دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

سازمان مدیریت صنعتی ازجمله دستگاه‌هایی به شمار می‌رود که توانسته خود را با این تغییرات به‌روزرسانی کرده وقدم‌به‌قدم با جوامع پیشرفته هم گام شودخوشبختانه استان همدان نیز در سال گذشته شاهد تشکیل و راه‌اندازی شعبه‌ی استانی درهمدان بود که جای امیدواری است ثمره‌ی این فعالیت‌ها موجبات توسعه‌ی بهتر استان را فراهم آورد؛درهمین رابطه برای آشنایی بهتر مأموریت‌های سازمان مدیریت صنعتی درهمدان  به‌پای صحبت‌های قائم‌مقام این سازمان در استان همدان می‌نشینیم.


س: لطفاً خودتان را معرفی کرده و بفرمایید در سازمان مدیریت صنعتی استان به دنبال اجرایی کردن چه اهدافی در استان همدان است؟

احمدشانیان هستم  قائم‌مقام سازمان مدیریت صنعتی استان همدان؛ سازمان مدیریت صنعتی زیرمجموعه  وزارت صنعت، معدن،  تجارت بوده که به‌طور مستقیم ازسازمان مدیرت صنعتی کشور اداره می‌شود رسالت این سازمان پرورش مدیران و ایجاد بستر مناسب برای  فعالیت‌های اقتصادی درحوزه‌های مختلف اعم ازخصوصی و دولتی است.

مأموریت سازمان در حوزه‌های مختلف اعم از آموزش، پژوهش، مشاوره تعریف می‌شود ولی ما در کنار مأموریت اصلی محوله از تهران مجموعه‌ای به نام خانه‌ی مدیران استان را شکل داده‌ایم و در تلاش هستیم که همه‌ی مدیران در بخش‌های خصوصی و دولتی را کنار هم گرد آوریم.

دوره‌های آموزش ما به چندپخش (بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت) تقسیم می‌شود دوره‌های بلندمدت در گرایش‌های مختلف و سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌شود.

در دوره‌های کوتاه‌مدت درس‌ها و فصول دوره‌های بلندمدت  درترمی فشرده که به MBA فشرده معروف است در طی مدت ۳ ماه به دانش جویان ارائه می‌شود.

دوره‌های کوتاه‌مدت ما هم  از دوساعت تا ۳۲ ساعت در مباحث مختلف آموزشی که کاربردی بوده و قابل‌استفاده در کسب‌وکارهای مختلف است و متقاضیان می‌توانند با توجه به نیاز خود در رشته‌های مختلف فعالیتی بازار در این دوره‌ها شرکت کرده و کسب تجربه کنند.

همه این دوره‌ها، کوتاه‌مدت میان‌مدت و بلندمدت دوره‌های کاربردی بوده که به‌صورت علمی و عملی امروزی به‌طوری  که  بتوان از آنها در کسب‌وکارها و رده‌های مختلف مدیریتی  بهره مندشد؛ نحوه‌ی آموزش، منابع آموزش و محتوای دوره‌ها به نحوی بوده که حلقه‌ی ارتباطی بین صنعت و دانشگاه برقرار می‌شود.

بخش دیگر فعالیت بخش پژوهش هست اما همان‌طور که مستحضر هستید باکمال تأسف  پژوهش درکشورخیلی به جایگاه واقعی‌اش نرسیده  به همین منظور سازمان مدیریت صنعتی در پژوهش به‌مانند بحث آموزش باهدف کاربردی کردن برای صنعت و  موارد عملی وارد پژوهش شد و از  آن بهره برد؛ بخش‌های پژوهشی درکشورهای مختلف یک بخش بسیار مهمی است و در فضاهایی مثل تحقیق توسعه آ رندی در کارخانجات مختلف از آن بهره‌مندمی شوند  پژوهش بخش‌های گسترده‌ای دارد؛ پژوهش‌هایی که صورت می گیره می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فضاهایی برای کار ایجاد کند؛ آسیب‌شناسی، ایجاد برنامه‌های بلندمدت و همچنین اجرای خیلی از برنامه‌هایی می‌تواند خدمت رسان و تأثیرگذار در بخش‌های مختلف حوزه‌ی کسب‌وکار باشد.

بخش دیگر فعالیت‌های سازمان مشاوره است؛ امروزه دنیا به این رسیده که مشاوره گران‌ترین شغل دنیاست به‌این‌علت که مشاوره می‌تواند در خیلی از کارها نتیجه‌بخش را افزایش دهد. در بخش‌های صنعتی و حتی در بخش‌های مختلف کسب‌وکار بهره‌وری مدیریت انرژی می‌تواند مثمر ثمر   باشد  در این بخش فعالین  دانشگاهی درزمینه‌های مختلف  اقتصادی به شرکت‌ها مشاوره داده  و خیلی از مسائل و معضلاتی که دارند با مشاوره‌ای که توسط این افراد انجام می گیره مرتفع می‌شود.

در خانه مدیران خیلی از تشکل‌های ما مثل مهندسین، پرستاران، پزشکان  و خیلی از شغل‌های دیگر تشکل و انجمن و یا سازمانی هست که افراد در کنار هم جمع شده و باهم همفکری می‌کنند؛ مقاصد هم دیگر  را پیش برده و آسیب‌های تشکیلات را مرتفع می‌سازند.

امادربخش مدیران که کلیدی‌ترین بخش جامعه‌ی است  این اتفاق کمتر افتاده و در اصل می‌شود گفت در استان ما این موضوع شکل نگرفته اما در استان‌های دیگر این اتفاق در سال‌های قبل تشکیل‌شده که متولی اصلی تشکل خانه مدیران نیز سازمان مدیریت صنعتی در استان‌ها است؛  و این بخش هم انشا الله به‌زودی در استان با یک برنامه خیلی خوب آغاز خواهد شد.

هدف این است که در این تشکل خیلی از موضوعاتی که در سایه‌ی بروکراسی‌های اداری حل‌نشده را حل کنیم و با هم‌اندیشی مسائلی که از طرق  اداری به مقصد نرسیدند را سامان‌دهی و مرتفع کنیم. این تشکل پذیرای همه مدیران دستگاه‌های دولتی؛ خصوصی و همچنین مدیران ارشد خواهد بود اعضا می‌توانند با حضور در  نشست‌ها، کمیسیون و کارگروه‌های تخصصی به کمک همفکری وهم افزایی وعدم موازی کاری در دستگاه‌های مختلف  و رفع‌ورجوع خیلی از گیرودارهای اداری باعث شوند تا کارها به نتیجه‌ی مطلوب برسند.

س: سازمان صنعتی کشور در چه سالی تأسیسی و در چه بازه‌ی زمانی در استان همدان شعبه‌ی خود را ایجاد کرد و با توجه به صحبت‌های شما چرا توفیقات سازمان آن‌چنان در استان همدان چشمگیر نیست؟

سازمان مدیریت صنعتی در کل کشور در سال ۱۳۳۳ و در همدان اگر حدوداً در  سال ۸۲ تشکیل شد اما به دلایل مختلف مثل بومی نبود مدیران قبلی سازمان و دیگر مسائل که از ذکر آنها معذور هستم باعث؛ سازمان را در استان از رسالت و جایگاه اصلی آن دور کرد.

 در حال حاضر تقریباً ۱۰ ماهی است که این وظیفه به تیم جدید سپرده‌شده و با عنایت به خدابنده حقیر به کمک دیگر همکاران الحمدالله توانستیم  اقدامات خوبی را صورت دهیم ازجمله‌ی این مواردمی توان به اولین دوره DBA در کل استان با حضور مدیران ارشد استانی در بخش‌ها دولتی و خصوصی اشاره کرد که در حال برگزاری است.

س: لطفاً برای آشنایی مخاطبان توضیحاتی را در مورد این دوره بفرمایید:

DBA دکترای مدیریت تخصصی در حوزه‌ی کسب‌وکار بوده که در حوزه‌ی پایین تروگرایش عمومی آن در سطح کارشناسی ارشد به نام  MBA در دنیا شناخته می‌شود لازم به ذکر است  دوره‌ی دوم DBA  در هفته‌های آینده شروع  خواهد شد همچنین دفتر شهرستان ملایر هم در حال راه‌اندازی بوده که این دوره‌ها در ملایر نیز در سطوح مختلف تشکیل خواهد شد؛ تعداد دانشجوها در هر دوره‌ی MBA ۳۰ نفر و در DBA درهردوره ۲۵ دانشجو مشغول به تحصیل خواهند بود البته در تلاش هستیم بتوانیم دوره‌های کاردانی و کارشناسی را احتمالاً از ترم مهرماه در سازمان مدیریت صنعتی راه‌اندازی نماییم.

س: فلسفه‌ی  وجودی دوره‌هایی این‌چنینی درکشورچیست و با برگزاری آن به چه اهدافی دست خواهید یافت:  

امروزه کشورهای دنیا به این نظر رسیدن که اگر می‌خواهید درهررشته ای فرد موفقی  در بازار کسب وکارباشید  باید ذهنیت، تفکر استراتژیک و یک تفکر بیزینسی  وجود داشته باشد حتی در شغل‌های اداری؛ اگر این تفکر وجود نداشته باشدکارهابه موفقیت موردنظر دست پیدا نخواهند کردوحتی ممکن است  افراد باشکست مواجه شوند.

پرطرفدارترین رشته‌ها درکشورهای توصعه یافته رشته‌های مدیریت کسب کار و درواقع  پایه‌های  تحصیلی MBA و DBA که تنها رشته‌ای که خارج از کشور مدارک تحصیلی آن  به‌عنوان مدرک بسیارمعتبرمورد قبول هست. وقتی به کشورهای فرانسه، انگلیس، آمریکا، کانادا با مدارک فوق‌لیسانس  MBA و دکترای DBA مراجعه کنید به علت جذابیت و کاربرد این مدارک خیلی سریع پذیرفته خواهید شد.

درکل  DBA به پرورش مدیران حرفه‌ای می پرداز دو این مدیر قادر خواهند بود در مباحث اقتصادی در همه‌ی  حوزه‌ها، بهره بری نیروی انسانی، رفتارسازمانی و دیدگاه‌های استراتژیکی حرفی برای گفتن خواهند داشت.

س: فردی که در DBA فارغ‌التحصیل می‌شود در یک حوزه خاصی از اقتصاد موفق عمل می‌کند و یا می‌تواند همه‌ی حوزه‌ی کسب‌وکار از این موفقیت بهره‌مند باشد؟

وقتی کسی مدرک دکترای DBA را کسب می‌کند از کوچک‌ترین فعالیت شغلی تا بزرگ‌ترین  فعالیت‌ها که ممکن است درکشورما وجود داشته باشد به شخص دیدمی دهد به فرض مثال از فردی درکسوت فروشندگی خیلی ساده تامدیریک هولدینگ خیلی بزرگ و حتی مشاغل غیراقتصادی مثل وزیر کشور کمک بسیاری در بهبود مدیریت خواهد بود.

س: برای آشنایی مخاطبان تابناک همدان لطفاً مختصر توضیحی هم در مورد MBA بفرمایید؟

MBA ازآنجاکه کشورهای توسعه‌یافته فهمیدند خیلی از دانشجوهای مهندسین وقتی در مقطع بالاتر فارغ‌التحصیلمی نمی دانندکه چگونه نقش مدیرتی را ایفا کنند شکل گرفت در اصل این رشته میان‌رشته‌ای و بحث ارشد مدیریت کسب‌وکار است؛ افراد بعد از فراغت از تحصیل به‌عنوان مدیر فعالیت خود را شروع می‌کنند باید بتوانند یک دید مدیریتی نسبت به‌کار تخصصی خود داشته باشند یعنی درعین‌حال که یک تکنسین خواهد بود در حوزه‌ی بعد به یک فرد مدیر تبدیل خواهد شد این بود درواقع می‌تواند کار تخصصی خود را در سطوح مختلف مدیریت کند.

ودرحال حاظر با توجه به گستردگی  این رشته  ترکه در ابتدا بدون گرایش بود در سازمان مدیریت صنعتی  با ۱۹ گرایش درس هاو سرفصل‌های خود را برگزارمی کندو در سراسر کشور این دوره‌ها برگزار می‌شود.

ادامه دارد....
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار