تالار قرآن پروژه‌ای که در ابتدا بسیار زیبا و قابل‌ستایش به نظر می‌رسید اما باگذشت زمان احداث آن با چالش‌های فراوانی مواجه شد؛ پس از گذشت سال‌ها از آغاز پروژه، هم چنان این سؤال در اذهان شهروندان وجود دارد که آیا بودجه هزینه‌ی میلیاردی صرف شده در این پروژه شده به ثمر خواهد نشست؟
کد خبر: ۲۵۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 30 June 2016
در دنیای مدرن امروزی مدیران شهری همواره تلاش دارند که  با ارائه ایده‌ها و پرداختن به روش‌های نوین و ساخت اماکن جاذب و مطرح در شهرهای خود از قافله توسعه بازنمانند.

به گزارش تابناک همدان، شهر همدان نیز ازجمله شهرهای قدیمی و تاریخی ایران است که همواره موردتوجه باستان شناسان و گردشگران خارجی بوده و هست وجه بسا فقدان برخی اماکن که موجب توسعه این شهر باشد، خودنمایی می‌کند.

پروژه تالار قرآن یکی از طرح‌هایی است که با محوریت توسعه شهر همدان بنیان گذاشته شد. پروژه‌ای که در ابتدای امر بسیار زیبا و قابل‌ستایش به نظر می‌رسید، اما باگذشت زمان و مرور ایام احداث آن با مشکلات عدیده و چالش‌های فراوانی مواجه گردید.

ایده ساخت این پروژه از زمانی آغاز شد که مدیران وقت در سال‌های دهه هشتاد برای مراسمی در شهر زنجان حضور پیدا کردند و با دیدن تالار قرآن این شهر خلاء آن را در شهر همدان کاملاً احساس کردند و بعد از برگشت و ایده ساخت تالاری که بتواند در کشور و بعضاً در خاورمیانه بی‌نظیر باشد، ارائه شد.

طراحی اصلی پروژه تالار قران همدان توسط آقای نقره‌کار، مهندس و معمار دانشگاه علم و صنعت تهران با همکاری دکتر تاجر صورت گرفت که به  جرات می‌توان گفت درزمینه معماری مذهبی در نوع خود بی‌نظیر است.

گر چه برخی از کارشناسان و مجریان آغاز طرح را به دوره مدیریت یوسفیان به‌عنوان شهردار وقت نسبت می‌دهند اما وی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تابناک همدان ایده و ساخت این مجموعه را مربوطه به دور خود ندانسته و مرتبط با مدیریت خسرو سامری دانست. ناگفته نماند که سامری شهردار اسبق همدان در این رابطه به دلیل مسائل شخصی حاضر به مصاحبه نشد. 

هرازگاهی خبر از برچیده شدن و یا تغییر شکل گنبد کروی شکل به گوش می‌رسد 

پروژه تالار قران بعد از مطالعات و معرفی اماکن مختلف جهت جانمایی بالاخره  در سال ۸۳ در سفر مقام معظم رهبری تصویب و در سال ۸۵ عملیات اجرایی آن در بلوار ارم در گران‌قیمت‌ترین منطقه شهر در زمینی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع آغاز شد.

به گفته مسئولین و دست‌اندرکاران در حال حاضر پروژه پیشرفت ۹۹ درصدی دارد و مشکل بر سر پوشش گنبد دایره‌ای شکل آن است که سازه آن به دلایل مختلف ازجمله وجود بادهای غربی و قرار گرفتن در زیر برف و باران در چند سال اخیر دچار آسیب‌دیدگی شده است. 

بنا به اعتقاد برخی مسئولین و کارشناسان در اجرای این طرح سیاست‌ها جایگزین تخصص شده است اگر از ابتدای امر به متخصصین اجازه انجام کار داده می‌شد طرح تاکنون به‌پایان رسیده بود.

با توجه به مطالب فوق این سازه نیاز به تعمیرات و هزینه مجدد دارد، از طرفی هم بالا بودن هزینه پوشش سازه مطرح است که مبالغ پیشنهادی از سوی طراحان خارجی و داخلی بالاتر از  توان شهرداری بوده و هرازگاهی نیز زمزمه هایی از برچیده شدن و یا جایگزینی این سازه به گوش می‌رسد.  

عمر مفید و استحکام سازه تالار قران رو به اتمام است 

امیررضا یوسفیان شهردار فعلی نهاوند و شهردار سابق همدان نیز در گفتگو با تابناک درباره پروژه تالار قران گفت: این پروژه به نفسه طرح خوبی است ولی در ساخت و تکمیل این پروژه تعلل شده است.

وی با اشاره به اینکه استحکام این سازه نیاز به بررسی مجدد دارد افزود: از عمر مفید و استحکام این سازه گذشته و کارایی لازم را ندارد.

یوسفیان بابیان این مطلب که این بنادر مقابل بادهای غالب و در منطقه کوهستانی قرار دارد، تصریح کرد: این بنا باید ازلحاظ فنی با توجه به اقلیم منطقه بسیار مقاوم ساخته شود و مسقف نمودن آن باید کاملاً کارشناسی شده باشد و نیاز به مطالعه اساسی دارد.

وی در پایان یادآور شد: متأسفانه ما در استان همدان تابلو استراتژیک به معنی توسعه را نداریم و کارهای  بدون مطالعه همیشه باعث هدر رفت هزینه‌ها می‌شود.

پروژه تالار قران به دلیل دستبردهای سیاسی به تعویق افتاده است

رییس شورای شهر همدان نیز در زمینه تعیین تکلیف پروژه تالار قرآن گفت: امسال دو نشست با مجموعه خاتم‌الانبیا داشته‌ایم و از این مجموعه درخواست کرده‌ایم مجدداً بررسی دقیقی درزمینه گنبد تالار قران داشته باشند.

علی‌اکبر نظری با اشاره به بی‌نظیر بودن سازه تالار قرآن افزود: طراحی تالار قران یکی از بهترین طراحی‌های آن دوره بود و در نوع خودش بی‌نظیر است.

وی در ادامه تصریح کرد: بنده در دوره دوم شوراها یکی از مخالفین این طرح بودم البته مخالفت من با خود پروژه نبود بلکه با جانمایی تالار مخالفت داشتم.

نظری با اشاره به دلایل طولانی شدن این پروژه افزود: متأسفانه این پروژه مورد دستبردهای سیاسی قرار گرفت و تکمیل و بهره‌برداری آن به تعویق افتاد.

وی خاطرنشان ساخت: بعد از تعمیرات جزئی موافقت‌نامه جهت پوشش گنبد انجام‌شده که نوع پوشش هم‌خوانی با شرایط موجود تالار را دارد و این پوشش ضمانت ۱۵ ساله دارد.

وی بابیان این مطلب که مشکلی درزمینه تأمین اعتبار وجود ندارد، گفت: بودجه موردنیاز برای صرف این پوشش تأمین‌شده است و تنها مشکل پذیرش شرکت بود که آن‌هم حل‌شده است.

نظری تصریح کرد: متأسفانه گمانه‌زنی بی‌مورد و فرافکنی‌ها باعث قضاوت‌های نادرست می‌شود و این در حالی است که آن زمان که این پروژه تصویب شد مطالعات دقیقی صورت گرفته بود طوری که برای نشستن پرندگان بر روی گنبد نیز مطالعه شده بود.

رییس شورای شهر همدان در پایان از تعیین تکلیف شدن این پروژه در سال جاری خبر داد و گفت: امسال گنبد تالار قرآن به اتمام  و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به وعده‌ها جامه عمل پوشانده خواهد شد؟

حال بعد از گذشت سال‌ها از زمان اجرا و عملیاتی شدن، این پروژه  در کما به سر می‌برد و همچنان اذهان شهروندان همدانی صرف این مسئله است که چه زمانی این پروژه عظیم به بهره‌برداری خواهد رسید؟  آیا وعده‌های مسئولان شهرداری و شورای شهر همدان در بهره‌برداری از این پروژه جنجال تحقق می‌یابد؟

با توجه به مطالب فوق به نظر می‌رسد علاوه بر مشکلات ذکرشده اعمال مدیریت‌های مختلف نیز در به تعویق افتادن این پروژه بی‌تأثیر نبوده است.

این سؤال ادامه دارد آیا بودجه بیست‌میلیاردی که تاکنون صرف این پروژه شده به ثمر خواهد نشست؟ 

حرف‌ها و حدیث‌هایی غیر کارشناسی و گاه کارشناسی شده در مورد تالار قران همچنان ادامه دارد و به‌قول‌معروف این رشته سردراز دارد...



تالار قرآن همدان؛ قربانی سیاسی بازی/ نظری؛ با جانمایی پروژه مخالف بودم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حسینی اجاق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
از آقای نظری سوال کنید اگر با جانمایی تالار قرآن در جایی که نه مسکونی است نه تراکمی دارد مخالف بودید چرا حالا اجازه ساخت ساختمان دادگستری را در این دوره شورا صادر نمودید ممکن است بگویید از قبل مجوز داشته پس مصلحت مردم چی میشود؟
هلنسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
با سلام
با عرض معذرت بدترین و بی کیفیت ترین طرحی که در استان در حال انجام بوده و هیچ ثمر و فایده ای برای همدان نداشته است. مثل جشنواره کودک و نوجوان که دستاورد و سودی برای همدان نداشت. به فکر نان باشید که خربزه آب است مسئولین محترم و خدوم . . .!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
با سلام
با اين شهردار كه نه تخصصي دارن بهتر ازاين نتيجه نميگيريم
و من الله توفيق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار