شهردار منطقه یک همدان از اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان های بوعلی و اکباتان در شهر همدان خبر داد.
کد خبر: ۲۵۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷ 23 June 2016
شهردار منطقه یک همدان از اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان های بوعلی و اکباتان در شهر همدان خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیر فتحیان نسب پنج شنبه ٣ تیرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طرح پیاده راه سازی دو خیابان بوعلی و اکباتان سالهاست مطرح بوده و بحث اجرای آن در بازه های زمانی مختلف در کمیسیون ماده ۵، شورای ترافیک، شورای اسلامی شهر و شورای عالی معماری و شهرسازی به صورت مصوبه درآمده است.

وی آرامگاه بوعلی و تپه هگمتانه در ابتدای دو خیابان را به عنوان نماد همدان برشمرد و افزود: اماکن تاریخی و ارزشمندی در امتداد خیابانهای مذکور وجود دارد که مهمترین آنها شامل مسجد جامع و بازار سنتی است.

فتحیان نسب با بیان اینکه اجرای طرح پیاده راه سازی سالهاست مغفول مانده و به دو خیابان رسیدگی نشده است، عنوان کرد: در حال حاضر کاربری و موقعیت اجتماعی خیابان اکباتان ایده آل نیست و مباحث اقتصادی در بازار همدان رونق خود را به علت وجود مشکلات ترافیکی و اجتماعی از دست داده و متاسفانه بازار به عنوان سرمایه مغفول مانده است.

وی به رکود اقتصادی موجود در شهرداری و به تبع آن در ساخت و ساز و افزایش ساختمانهای موجود و آپارتمانهای نوساز فروخته نشده اشاره کرد و ادامه داد: راحت ترین راه این بود که پروژه پیاده راه سازی مسکوت بماند اما ترجیح دادیم طرح را اجرا کنیم چرا که این وظیفه شهرداری است.

شهردار منطقه یک همدان با اشاره به اینکه شاید طی یکی دو سال اینده این طرح به عنوان پایلوت و پایگاه گردشگری شهر همدان مطرح شود، تصریح کرد: به دنبال اعتباربخشی به تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی سینا هستیم.

وی بابیان اینکه اجرای پروژه پیاده راه سازی چندین جنبه همچون شهرسازی، جداره سازی، اصلاح کاربری خیابان و ... دارد که طراحی و برنامه ریزی شده است، عنوان کرد: باتوجه به اینکه این دو خیابان کاربری تجاری و گردشگری به خود می گیرد بنابراین ضوابط خاصی برای ساخت و سازها در این محدوده تدوین می کنیم.

وی اظهار کرد: ایجاد خیابانی بدون اختلاف سطح و بدون پله آرمان ما است که دو خیابان را بدین شکل مبدل می کنیم تا عبور و مرور برای جانبازان، معلولان، کودکان، کهنسالان و دوچرخه سواران سهل و آسان شود.

به گفته شهردار، ایجاد خیابانی با شیب و عرض تعریف شده و کاملا مسطح و جمع آوری اصولی و استاندارد آبهای سطحی بابه کارگیری مصالحی با کیفیت و طول عمر بالا با وجود تمام تنگناهای مالی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم کاری از ساعت ٢٣ تا ٧ صبح به منظور جلوگیری از مزاحمت برای مردم و کسبه است، خاطرنشان کرد: در بحث زیباسازی، ایجاد فضای سبز و مبلمان شهری از هنرمندان شهر به منظور ارائه طرح دعوت به عمل آمده است تا از طراحی های به روز و شیک در این زمینه بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه المانهای گل عمودی بیش از افقی مدنظر ما است، افزود: پیوست فرهنگی طرح نیز با انعقاد قراردادی در دست پیگیری است.

فتحیان نسب با بیان اینکه پروژه با شعار "با مردم, برای مردم" اجرا می شود، گفت: سعی شهرداری بر این است تا پروژه های شهری را با همراهی و مساعدت مردم به اجرا درآورد نه اینکه تنها برای مردم پروژه ای را اجرا کند.

وی معتقد است: همدان نه تنها نیازمند هتل، رستوران و فروشگاه ۵ ستاره است بلکه خیابان ۵ ستاره هم می خواهد بنابراین ایده آل و غایت شهرداری تبدیل خیابانهای بوعلی و اکباتان به خیابان ۵ ستاره است.

وی با تاکید بر اینکه مردم از سالها قبل از اجرای پروژه پیاده راه سازی دو خیابان مطلع هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه اجرای این طرح هم اکنون در خیابان بوعلی آغاز شده بنابراین از هفته آینده تاکسی و اتوبوس از این مسیر تردد نخواهد داشت به طوریکه درنظر داریم ایستگاه تاکسی ها را به خیابان ذوالریاستین مقابل مجتمع تجاری مهستان و اتوبوس ها به خیابان شریعتی انتقال یابد.

وی هدف نهایی مصوب طرح در مرحله اول را اتصال دو خیابان بوعلی و اکباتان دانست و گفت: این دو خیابان به صورت خطی راست به عنوان پیاده رو به هم متصل شده و عبور خودروها در خیابان های دیگر از مرکز شهر به شکل U خواهد بود به طوریکه در این راستا شعاع میدان مرکزی امام(ره) کاهش می یابد. 

 وی عنوان کرد: مصالح به کار رفته در طرح به گونه ای خواهد بود که علاوه بر حفظ بافت سنتی و تاریخی، مدرن بوده و از اصطکاک مناسبی برخوردار باشد هر چند با حجم تردد بالا در این مسیر سنگفرش ها بعد از مدتی حالت .صیقلی به خود می گیرند

شهردار به برگزاری کارگروهی به منظور طراحی المانی فاخر و در شان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین اشاره کرد و افزود: توقعات از المان شهر بیش از آن طرح کنونی است.

وی به وقفه چندین ساله در اجرای پروژه اشاره و تصریح کرد: پروژه تلفیقی از طرحهای فنی- مهندسی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری است که در این راستا باید پارکینگ هایی برای کسبه و مردم درنظر گرفت تا مشکلی در اجرای طرح پیش نیاید.

وی ادامه داد: وجود پارکینگ کولانج و مظفریه و پارکینگ پشت برج آرین تا حدودی مساله را حل می کند اما با این وجود خریداری زمینی در پشت هتل مرمر به ارزش ۴ میلیارد تومان و ساخت پارکینگ آقاجانی بیگ مشکل کمبود محل پارک خودرو در خیابان بوعلی را پوشش می دهد کما اینکه ظرفیت خرید زمینی به ارزش ۵-۴ میلیارد تومان را هم داریم. 

وی به رایزنی با آموزش و پرورش به منظور ساخت پارکینگ در تالار معلم و بهره برداری مشترک از آن نیز اشاره کرد.


فتحیان نسب در خصوص جابجایی ساختمان پزشکان از خیابان بوعلی و تعیین کاربری جدید برای این ساختمانها نیز گفت: هیچ اجباری بر این امر نیست در واقع پس از مدتی مراکز درمانی خود به این نتیجه می رسند که جابجا شوند البته تا آن زمان تسهیلاتی همچون جانمایی ایستگاه امانی ویلچر و ماشین برقی برای تردد در مسیر ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: هیچ یک از مراکز درمانی موجود در خیابان بوعلی کاربری ساختمان پزشکان نداشته بلکه کاربریهای غیر از کاربری موجود داشته که پس از تخلیه می توان آنها را تجاری کرد یا ماهیت گردشگری به آن داد.

به گفته شهردار، به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این خیابان تسهیلاتی همچون تخفیف در عوارض و حذف پارکینگ ارائه می شود تا برندهای تجاری و گردشگری در این خیابان شکل گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار