رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: 780 هکتار از اراضی مورد دست درازی افراد سودجو به ارزش تقریبی 952 میلیارد ریال سال گذشته به بیت المال برگردانده شد.
کد خبر: ۲۵۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ 23 June 2016
 رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: 780 هکتار از اراضی مورد دست درازی افراد سودجو به ارزش تقریبی 952 میلیارد ریال سال گذشته به بیت المال برگردانده شد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری همدان، محمدرضا مترقب در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان اظهار کرد: به منظور حفظ بیت المال، دادگستری همدان با همکاری اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال موفق شدند از تغییر کاربری غیرقانونی 33 هکتار از اراضی دولتی، ملی و منابع طبیعی جلوگیری کنند.

وی گفت: حوزه قضائی استان همدان مشتمل بر 9 دادگستری شهرستان و 9 حوزة قضائی بخش است و بر اساس آمارهای موجود سال 94 افزون بر 156 هزار و 240 پرونده به مجموعه دادگستری استان وارد شده که حکایت از افزایش هفت درصدی ورودی پرونده ها دارد.

وی اضافه کرد: با وجود اجرای سیاست ها و راهکارهای مختلف قضائی و با توجه به اینکه بخش عمده ی از عوامل مؤثر بر تشکیل پرونده تابع شرایط خاص اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی است این مشکلات در قالب پرونده به مراجع قضائی سرریز می شود.

رئیس شورای قضائی همدان از کمبود بودجه و امکانات در استان و بلاتصدی بودن 35 درصد پست های مصوب قضائی و 50 درصد پست های مصوب اداری خبر داد.

مترقب افزود: با وجود این کمبودها، قضات و کارکنان اداری دادگستری استان همدان با صبر و کوشش فراوان در انجام وظایف قانونی کوشا هستند.

وی از برقراری امنیت، نظم و آرامش، مبارزه با جرائم مهم از جمله توزیع و ترانزیت مواد مخدر و مبارزه با جرائم خشن به عنوان اولویت های برنامه های قضائی استان یاد کرد.

وی درباره اقدامهای صورت گرفته در حوزه پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: اقداماتی برای کاهش ورودی افراد به زندان صورت گرفته که منجر به کاهش 5/9 درصدی ورود افراد به زندان در سال 94 نسبت به سال 93 شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان اظهار کرد: با مساعدت ستاد دیه استان زمینه آزادی 192 نفر از محکومان مالی و جرائم غیر عمد در سال 94 فراهم شد.

مترقب گفت: مجموعه ی قضائی استان ضمن تجدید بیعت با ارزشها و آرمانهای متعالی و نورانی نظام مقدس جمهوری اسلامی بر آمادگی این مجموعه در راستای محقق شدن عدالت اسلامی و اجرای فرامین و منویات مقام عظمای ولایت در هرزمان و مکان و شرایطی تأکید می نماید.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان نیز گفت: دو کرسی حساس فتوا و قضاء در اسلام از جایگاه ممتازی برخوردارند که لحظه ای غفلت در آن موجب فاجعه می شود.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی افزود: امر قضاء از واجب ترین تکالیف آسمانی انسان است که با جان و مال و آبروی مردم مرتبط است.

وی اضافه کرد: بنابراین کار قضاوت نیاز به استعداد، فراست و تیزهوشی دارد و از طرفی باید تمام شرایط و امکانات جهت کار قضاوت به نحو مطلوب فراهم شود.

وی با تأکید بر ضرورت تصدی منصب قضاء توسط علمای دینی و روحانیون گفت: به موازات سنگینی کار قضاوت حسب آنچه در روایات آمده یک ساعت اجرای عدل الهی از هفتاد سال عبادت برتر است.

به منظور ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی اولین مسئول دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران ، پیشنهاد قوه قضائیه مبنی بر نامگذاری هفته اول تیر ماه به عنوان هفته قوه قضائیه در 27 تیرماه سال 73 در شورای فرهنگ عمومی مطرح و تصویب شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار