از ابتدای سال 95 تا کنون 388 انشعاب غیرمجاز آب روستایی شناسایی شده که از این تعداد 201 مورد تبدیل به انشعاب مجاز شده است.
کد خبر: ۲۴۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ 22 June 2016
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان از شناسایی 388 انشعاب غیرمجاز در سه ماه ابتدای سال‌ خبر داد و گفت: از ابتدای سال 95 تا کنون 388 انشعاب غیرمجاز آب روستایی شناسایی شده که از این تعداد 201 مورد تبدیل به انشعاب مجاز شده است.

به‌گزارش ایسنا، سیدمصطفی هاشمی چهارشنبه 2 تیر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 4000 انشعاب غیرمجاز در روستاهای استان شناسایی شده بود که از این تعداد 1271 مورد به انشعابات مجاز تبدیل شد.

احتمال بروز تنش آبی در 233 روستای استان

وی با بیان اینکه در سال‌جاری احتمال بروز تنش آبی در 233 روستای استان وجود دارد، افزود: در راستای مقابله با تنش آبی احتمالی در روستاهای استان نیازمند حفر 99 حلقه چاه، تجهیز139 حلقه چاه و بهسازی 24 رشته قنات و چشمه هستیم که برای اجرای این عملیات 83 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی استان همدان 13 درصد بیش از میانگین کشوری است، عنوان کرد:  از یک میلیون و 758 هزار جمعیت استان همدان، 716 هزار نفر در روستاها ساکن هستند به‌طوریکه 42 درصد جمعیت استان همدان جمعیت روستایی است.

هاشمی ادامه داد: از 1071 روستای استان در حال حاضر 775 روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند که در واقع 85 درصد جمعیت روستایی را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با تأکید بر اینکه خدمات زیربنایی در روستاهای استان وضعیت مطلوب‌تری نسبت به کشور دارد، تصریح کرد: در 6 شهرستان استان جمعیت روستایی و شهری برابر و حتی بیش از شهری است به‌طوریکه در شهرستان‌های فامنین، بهار و کبودراهنگ جمعیت روستایی بر شهری غالب است.

وی با بیان اینکه منابع تأمین آب روستاهای استان از طریق آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد، گفت: 890 منبع تأمین آب در سطح استان وجود دارد که شامل  397 چاه عمیق، 320 چاه دستی، 143 چشمه و 20 رشته قنات است.

هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخشی از تأمین آب روستاها از چشمه‌ها و چاه‌های دستی صورت می‌گیرد 450 روستای استان دائما در تنش آبی قرار دارند.

ظرفیت ذخیره 106 هزار مترمکعب آب روستایی

وی ظرفیت ذخیره آب روستایی استان را 106 هزار مترمکعب دانست و بیان کرد: در سطح روستاهای استان همدان 1900 کیلومتر خطوط انتقال آب، 4000 کیلومتر شبکه توزیع و 6000 کیلومتر خطوط و شبکه لوله‌کشی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به اینکه درحال حاضر 68 درصد روستاهای استان از تأسیسات آبرسانی بهره‌مند هستند، یادآور شد: قرار است براساس برنامه ششم توسعه میزان بهره‌مندی آب روستاها را به 84 درصد برسانیم به‌طوریکه برش اسلیانه و استانی این طرح آماده شده و عملیات اجرایی تا پایان برنامه ششم توسعه احصا شده است.

هاشمی با بیان اینکه در سفر کاروان تدبیر و امید به استان همدان مقرر شد طی سال‌های 94 و 95، 40 میلیارد تومان اعتبار در بخش مجتمع‌های اولویت‌دار آب روستایی تخصیص داده شود، افزود: این میزان تا اواخر سال 94 محقق شد و 5 میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات ملی برای پروژه‌های آب روستایی تخصیص داده شد.

تخصیص بیش از 36 میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه ارزی به روستاهای همدان

وی با تأکید براینکه 36 میلیارد و 600 میلیون تومان از محل صندوق توسعه ارزی به استان همدان تخصیص داده شد، یادآور شد: سال گذشته 60 میلیارد تومان اعتبار برای شرکت آب و فاضلاب روستایی مصوب شد که از این میزان 42 میلیارد تومان از اعتبارات ملی و مابقی ازاعتبارات استانی است.

هاشمی اظهار کرد: شرکت آبفار استان متعهد است اعتبارات صندوق توسعه ارزی را در 19 مجتمع آبرسانی و 88 پروژه منفرد روستایی هزینه کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان خاطرنشان کرد: تکمیل 9 مجتمع آبرسانی تا پایان سال مالی 95 و آبرسانی به 34 روستای تک پروژه‌ای از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان به‌شمار می‌رود.

بهره‌مندی 160 هزار نفر جمعیت روستایی با اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه با تکمیل 9 مجتمع آبرسانی 70 هزار نفر از جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: 160 هزار نفر از جمعیت روستایی استان در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی از آب آشامیدنی بهره‌مند خواهند شد.

وی عنوان کرد: 85 پروژه آبرسانی در سطح استان طراحی شده که البته تعدادی از آنها در دست اجرا و برخی نیز به بهره‌برداری رسیده است.

هاشمی با اشاره به اینکه پیک مصرف آب در فصل تابستان در برخی از روستاها افزایش می‌یابد، گفت: در بسیاری از روستاها از آب آشامیدنی برای آبیاری سبزیجات و مصارف گوناگونی که در شهرها تعریف شده است، مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان افزود: در حال حاضر 22 روستای استان به‌صورت سیار آبرسانی می‌شود که عمده این روستاها دارای خانوار کمی هستند.

هدررفت 27.7 درصدی آب روستاهای استان  

وی با بیان اینکه میزان هدررفت آب روستاهای استان  27.7 درصد است، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 12 هزار مورد تعمیر و رفع نشتی شبکه‌های آب روستایی در استان صورت گرفت و در 3 ماهه ابتدای امسال‌ نیز 1100 کنتور خراب تعویض شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه بیشترین میزان هدررفت آب در انشعابات غیرمجاز صورت می‌گیرد، افزود: برنامه داریم تعدادی از منابع با اهمیت را به کنتورهای اندازه‌گیری میزان تولید مجهز شود تا میزان هدر رفت آب  به طور دقیق مشخص شود.

بهره‌مندی 0.24 درصدی روستاها از شبکه فاضلاب

وی میزان بهره‌مندی روستاهای استان از شبکه فاضلاب را 0.24 درصد دانست و گفت: تا پایان برنامه ششم باید 2.88 درصد از جمعیت روستایی استان از شبکه فاصلاب بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان درخصوص ورود فاضلاب روستاها به آب‌های سطحی و رودخانه‌های اطراف شهر همدان نیز گفت: سهم فاضلاب‌های روستایی در آلودگی آب‌های سطحی استان بسیار کم است.

وی با بیان اینکه امسال 2 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه سد اکباتان مصوب شده است، تصریح کرد: شبکه‌های فاضلاب روستاهای ابرو، سیمین، ارزانفود و یلفان جمع‌آوری شده و تصفیه‌ خانه روستای ارزانفود نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار