مدیرعامل شرکت آبفای همدان از هدررفت ۲۴.۸ درصدی آب در این استان خبر داد
کد خبر: ۲۴۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴ 21 June 2016
مدیرعامل شرکت آبفای همدان از هدررفت ۲۴.۸ درصدی آب در این استان خبر داد و گفت: اصلاح شبکه فرسوده همدان نیازمند ۱۲۰ میلیارد تومان است.

به گزارش تسنیم، سیدهادی حسینی بیدار ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته به سبب 14 سال خشکسالی و کمبود آب سال سختی بود که با هماهنگی و همدلی رسانه‌ها این مشکلات پشت سر گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه مردم همراهی خوبی در زمینه مصرف بهینه آب داشتند، گفت: کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز برای رسیدن به این وضعیت تلاش لازم را داشتند.

حسینی بیدار با اعلام اینکه استان همدان سال گذشته در شرایط بحرانی بوده و در خط قرمز قرار داشت، تصریح کرد: امسال به سبب بارشهای مناسبی داریم ولی نباید سبب استفاده بی‌رویه از منابع آبی شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر منابع سطحی وضعیت مطلوبی در استان همدان وجود دارد ولی منابع زیرزمینی با کمبود و افت شدید مواجه است، عنوان کرد: وجود 14 خشکسالی سبب شده که منابع زیرزمینی وضعیت نامطلوبی داشته باشند و به زودی و با این میزان بارش‌ها نیز جبران نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با اشاره به ابلاغ برنامه‌های سیاست اقتصاد مقاومتی به شرکت آبفا بیان کرد: میزان تولید آب در شهر همدان هزار و 960 لیتر در ثانیه بود که با وجود افزایش انشعابات و مسکن مهر میزان تولید آب به 1560 لیتر در ثانیه رسید که این امر خود بیانگر اقدام به سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای سیاست اقتصاد مقاومتی مدیریت مصرف است، عنوان کرد: همایش ملی مدیریت مصرف برای نخستین بار در همدان برگزار می‌شود که در این همایش تاکید بیشتر بر این است که از سیاست‌های اقتصاد پیروی شده و زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

وی با اعلام اینکه در 9 شهرستان و 29 شهر خدمات آب و فاضلاب توسط شرکت آبفا همدان ارائه می‌شود، تصریح کرد: جمعیت شهری استان همدان یک میلیون و 103 هزار نفر است که از این تعداد یک میلیون و هزار نفر تحت پوشش خدمات شرکت آبفا هستند.

وی با بیان اینکه 400 هزار انشعاب آب در همدان واگذار شده که براین اساس 99.85 درصد از جمعیت شهری تحت پوشش خدمات آب هستند، عنوان کرد: 270 هزار انشعاب فاضلاب در همدان واگذار شده و نزدیک به 67 درصد از جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب هستند که این رقم در سطح کشور معادل 45 درصد است.

حسینی بیدار با اعلام اینکه آب شهرهای استان همدان از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود ولی برای سه شهر گیان، همدان و شیرین سو از منابع سطحی نیز استفاده می‌شود، گفت: ظرفیت تامین آب در استان همدان سه هزار و 600 لیتر در ثانیه است که در حال حاضر سه هزار و 200 لیتر در ثانیه تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه 70 درصد آب شرب شهرهای همدان از طریق آب‌های زیرزمینی و مابقی از طریق منابع سطحی تامین می‌شود، گفت: توانستیم از رودخانه خاکو به صورت ثقلی و احداث بند خاکی، آب را به تصفیه‌خانه شهید بهشتی هدایت کنیم تا بخشی از نیاز شهر تامین شود و این اقدام در استخر عباس آباد نیز اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان مدیریت فشار و هوشمندسازی شبکه شهری همدان سبب صرفه‌جویی در مصرف آب شده است، اظهار داشت: هوشمندسازی شبکه آب اسدآباد و تویسرکان نیز در حال انجام است که این امر کاهش تولید آب را به دنبال داشته است.

وی با اعلام اینکه وضعیت تامین آب در همدان پایدار است، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلی در شهرهای استان در تامین آب وجود ندارد ولی چند شهر در نقطه سربه‌سر قرار دارند که امیدواریم با تلاش کارکنان مشکلی در تامین آب ایجاد نشود.

حسینی بیدار با اشاره به اینکه اعتبارات سال 94 به طور کامل تخصیص پیدا نکرده و وضعیت نامطلوبی را داشتیم، بیان کرد: اعتبارات مصوب سال گذشته مناسب بود ولی تخصیص در حد 30 درصد بود که این رقم مناسب پروژه‌ها نبود.

وی با اشاره به اینکه 32 درصد شبکه آب استان همدان فرسوده است، اظهار داشت: اصلاح و بازسازی این شبکه فرسوده نیازمند تخصیص 120 میلیارد تومان اعتبار است که متاسفانه با کمبود اعتبارات انتظار تخصیص آب بسیار پایین است ولی از سوی دیگر با اصلاح و بازسازی این میزان شبکه فرسوده دوباره بخش دیگری از شبکه نیاز به اصلاح خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: شرکت آبفا با استفاده از سیستم GIS نقاط بحرانی شبکه را شناسایی کرده و اصلاح و بازسازی این مناطق را در اولویت قرار می‌دهد تا بتوان منابع مالی را به طور بهینه هزینه کرد.

وی از هدررفت 24.8 درصدی آب در شبکه آب همدان خبر داد و گفت: هدررفت آب شامل هدررفت فیزیکی و ظاهری است که هدررفت فیزیکی به نشتی از خطوط انتقال و مخازن مربوط بوده که معادل 24 درصد و هدررفت واقعی به برداشت و مصرف مردم مربوط می‌شود که معادل 10.8 درصد است.

حسینی بیدار با اشاره به اینکه امسال باید بیشترین فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها در زمینه مصرف بهینه آب انجام شود، عنوان کرد: با توجه به بارندگی مناسب و منابع آبی مطلوب مردم نباید از مصرف بهینه غافل شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خطاب به رسانه‌ها گفت: بسیاری از دوستان شما منتظر این بودند آب همدان قطع شده و مدیرعامل عوض شود ولی برای ما تفاوتی در این زمینه وجود ندارد و تنها به ماموریتهای ذاتی شرکت آبفا عمل می‌کنیم و با جرات اعلام می‌کنم در حال حاضر چندین پست در تهران پیشنهاد شده ولی برای خدمت به همشهریان خود آنها را قبول نکرده‌ام.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار