اهداکنندگان مستمر خون نسبت به سایر افراد کمتر در معرض سکته‌های مغزی قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۲۴۹۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷ 21 June 2016
مدیرکل انتقال خون استان همدان با بیان اینکه اهدای خون موجب کاهش غلظت خون شده و از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: اهداکنندگان مستمر خون نسبت به سایر افراد کمتر در معرض سکته‌های مغزی قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، افشین محمدی، معاینه اهداکننده توسط پزشک را از دیگر مزایای اهدای خون دانست و افزود: با توجه به اینکه اهداکنندگان خون توسط پزشک معاینه می‌شوند بنابراین در صورت ابتلا به بیماری‌های خونی، به سرعت می‌توانند معالجه خود را آغاز کنند.

اهدای 10 هزار و 310 واحد خون در همدان

محمدی از اهدای 10 هزار و 310 واحد خون از ابتدای امسال تا کنون در استان خبر داد و تصریح کرد: 96 درصد از اهداکنندگان آقا و فقط 4 درصد اهداکنندگان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ارتقاء شاخص اهداکنندگان مستمر خون از اولویت‌های این سازمان است، افزود: 50 درصد اهداکنندگان خون در سال‌جاری از اهداکنندگان مستمر بوده‌اند.

مدیرکل انتقال خون همدان وضعیت ذخایر خونی در استان مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: خوشبختانه به جز پلاکت که قابلیت ذخیره‌سازی برای مدت طولانی را ندارد، وضعیت سایر ذخایر خونی همچون پلاسما و گلبول قرمز در حد مطلوب است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پلاکت عمر کوتاه 3 تا 5 روزه دارد بنابراین قابلیت ذخیره‌سازی نداشته و سازمان انتقال خون نیز با وجود داشتن ذخایر خونی مناسب، به منظور تهیه این پلاکت‌ها باید همواره خونگیری را ادامه دهد.

محمدی حساسیت پذیرش اهداکنندگان بار اول را از دیگر سیاست‌های این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: به منظور افزایش ضریب سلامت خون، اهداکنندگان بار اول با حساسیت بیشتری پذیرش می‌شوند.

شاخص اهدای خون در ایران نزدیک به کشورهای توسعه‌یافته است

مدیرکل انتقال خون استان همدان با بیان اینکه شاخص اهدای خون در ایران 27 در هزار است، عنوان کرد: این شاخص در کشورهای توسعه‌یافته 45 در هزار است بنابراین نزدیک بودن این شاخص در ایران به شاخص کشورهای توسعه‌یافته از نشانه‌های توسعه‌یافتگی کشور است.

وی به اهدای خون در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: شمار اهداکنندگان خون در شب‌های قدر بسیار زیاد می‌شوند و با توجه به اینکه عمر پلاکت کوتاه بوده بنابراین این افراد به روزهای قبل و بعد از شب‌های قدر هدایت می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار