رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: 13 اثر ناملموس استان همدان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کد خبر: ۲۴۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ 20 June 2016
 رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: 13 اثر ناملموس استان همدان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، علی مالمیر افزود: گواهی ثبت این آثار در فهرست آثار ملی ایران ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: مهارت نمد مالی روستای شوند به شماره ثبت 91، پالان دوزی یا لایه دوزی به شماره 92، شیره پزی ‌انگور مانیزان و شیره سفید ملایر به شماره 461 و سراجی همدان به شماره 1164 از جمله این آثار است.

وی تصریح کرد: مهارت پخت عیران شوربا کبودر آهنگ به شماره 1171، سنگ تراشی به شماره 1166، مهارت پخت شاطه حلوا به شماره 1173، مهارت چاقو سازی همدان به شماره 1167، نقاشی روی سفال همدان ولالجین به شماره 1168 از دیگر آثار ثبت شده است.

وی ادامه داد: مهارت دباغی سنتی به شماره 1169، مهارت اولیه باسلق ملایر به شماره 117، مروار بافی به شماره 1165 ، مهارت پخت شیرینی سنل به شماره 1172 از دیگر آثار ثبت شده است.

مالمیر ثبت ملی و جهانی را از اقدامات مهم برای حفظ و معرفی آثار برشمرد و گفت: آثار ناملموس، میراث فرهنگی بسیار غنی ما است که بسیار ارزشمند بوده و باید در راستای حفظ این میراث تلاش کنیم.

وی بیان کرد: در این رابطه تاکید کرده ام مدیران شهرستان ها ورود جدی داشته باشند و رسانه ها و انجمن های مردم نهاد نیز با ارتباطات گسترده با مردم و شناختی که نسبت به آداب و رسوم محلی دارند، در این راستا می توانند به ما کمک کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه اهمیت ثبت آثار ناملموس کمتر از آثار ملموس نیست، گفت: یکی از سرفصل های اصلی ما ثبت آثار ناملموس است و در این راستا آداب و سنن، رسوم، آیین ها و بازی های محلی ما که به جا مانده از تاریخ چند هزار ساله است، باید حفظ و معرفی شود.

تاکنون 33 اثر ناملموس استان همدان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
استان همدان حدود یک هزار و 800 اثر تاریخی و طبیعی گردشگری دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار