تا پیش از سال 1379، قنادی‌ها خامه مورد نیاز خود را به صورت فله‌ای تهیه می‌کردند که پس از آن قنادان از شرکت‌ها و کارخانه‌های لبنی، خامه پاستوریزه و هموژنیزه خریداری و مورد استفاده قرار دادند.
کد خبر: ۲۴۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 19 June 2016
سلامت خامه‌های مورد استفاده در قنادی‌ها همواره مورد توجه بوده و به همین دلیل زیر ذره‌بین ناظران قرار دارد.

به گزارش  فارس، خامه‌های مورد استفاده در شیرینی و کیک که توسط قنادان استفاده می‌شود، همواره از منظر سلامتی مورد توجه بوده و برای مردم و مسؤولان سلامت جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سالم بودن خامه‌های مورد استفاده قنادی‌ها برای مردم که مصرف‌کننده این محصولات هستند، به عنوان یک چالش مطرح و گاهی باعث مسمومیت برخی از مصرف‌کنندگان شده است.

البته با تولید خامه مخصوص شیرینی‌پزی توسط کارخانجات لبنی به صورت پاستوریزه و هموژنیزه این دغدغه‌ها کاهش یافته اما هنوز استفاده از خامه فله و یا غیر بهداشتی که مورد تأیید مراجع بهداشتی نیست، وجود دارد.

از همین رو نظارت و بازرسی بر روی قنادی‌ها از سوی مراجع مختلف به ویژه مرکز بهداشت در شهرستان‌ها صورت می‌گیرد.


استفاده از خامه فله‌ای شکایت مردم را در بر دارد

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل‌فروشان شهرستان همدان درباره استاندارد بودن خامه مورد استفاده در قنادی‌های همدان اظهار کرد: تا پیش از سال 1379، قنادی‌ها خامه مورد نیاز خود را به صورت فله‌ای تهیه می‌کردند که پس از آن قنادان از شرکت‌ها و کارخانه‌های لبنی، خامه پاستوریزه و هموژنیزه خریداری و مورد استفاده قرار دادند.

محمد ارغوان با بیان اینکه در سال‌های اخیر کارخانه‌های لبنی، خامه را به صورت شیرین شده و مخصوص شیرینی‌پزی برای قنادان تولید کردند، افزود: خامه شیرین شده خامه‎‌ای است که طی فرآیند تولید، شکر به آن افزوده شده و دارای کیفیت بالایی است.

وی با اشاره به اینکه قنادی‌ها از پودر خامه با وجود بهداشتی بودن، استفاده نمی‌کنند زیرا مقرون به صرفه نیست، تصریح کرد: خامه شیرین شده‌ای که در کارخانه‌های لبنی استفاده می‌شود در بسته‌بندی‌های پنج کیلویی به صورت منجمد به فروش می‌رسد و در نهایت توسط قنادی‌ها مصرف می‌شود.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان همدان با بیان اینکه در گذشته که قنادان از خامه فله‌ای استفاده می‌کردند، با شکایات زیاد مردم مواجه بودیم، ادامه داد: از سال 89، یک مورد شکایت از سوی مصرف‌کنندگان در خصوص کیفیت و استاندارد نبودن خامه شیرینی و کیک صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر مواردی که با سلامت مردم در ارتباط است و وظیفه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی است، خاطرنشان کرد: اتحادیه در صورت مشاهده تخلف، صورتجلسه تنظیم کرده و آن را به نماینده مرکز بهداشت ارائه می‌دهد.

ارغوان گفت: نمایندگان مرکز بهداشت به عنوان ضابط می‌توانند در حوزه نظارت و بازرسی ورود پیدا کردند.


استاندارد بر تولید خامه در کارخانه‌ها نظارت می‌کند

رئیس اداره اجرایی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان با بیان اینکه نظارت اصلی در حوزه سلامت مواد اولیه تولید شیرینی و کیک در قنادی‌ها بر عهده اداره استاندارد نیست و در حوزه مرکز بهداشت می‌گنجد، اظهار کرد: هر چند با توجه به همکاری که با اداره کل تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت وجود دارد در زمینه بازرسی ورود پیدا می‌کنیم.

مسعود مجیدی با اشاره به اینکه قنادی‌ها از دو نوع خامه بسته‌بندی شده و فله‌ای استفاده می‌کنند، افزود: بر خامه‌هایی که بسته‌بندی شده و توسط کارخانه‌های لبنی تولید می‌شوند نظارت شده و نمونه‌برداری از آن‌ها برای انجام آزمایش صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تا کنون روغن پالمی در محصولات موجود در کارخانه‌ها لبنی مشاهده نشده است، تصریح کرد: اداره استاندارد بر روی خامه فله نظارت ندارد و در حوزه کاری اداره کل استاندارد جای نمی‌گیرد.

معدوم‌سازی خامه‌های دست ساز و غیر بهداشتی

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‎ای همدان با بیان اینکه همه مواد اولیه‌ای که برای شیرینی‌جات مصرف می‌شود باید حائز استانداردهای لازم باشد، اظهار کرد: این محصولات باید از کارخانه‌هایی خریداری شود که تاریخ ساخت، تاریخ مصرف، پروانه بهره‌برداری، تاریخ انقضا و سایر مشخصاتی که برای مواد غذایی لازم است را دارا باشند.

حسینعلی نوروزی با بیان اینکه بازرسان معاونت بهداشت به صورت مستمر از واحدهای تولیدی شیرینی و کیک بازدید کرده و نمونه‌برداری می‌کنند، افزود: اگر در مواردی با موادی فاقد مشخصات، به صورت فله یا دست‌ساز روبه‌رو شوند، اقدام به معدوم کردن آنها خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه موادی که مشکوک باشد، نمونه‌برداری خواهد شد، تصریح کرد: نمونه به آزمایشگاه ارسال شده و پس از دریافت جواب آن اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‎ای استان همدان با اشاره به اینکه قنادی‌ها به صورت مستمر زیر نظر هستند، ادامه داد: آرد، شکر، خامه و همه موادی که در پخت شیرینی استفاده می‌کنند، مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

وی درباره ساخت خامه دستی توسط قنادان نیز خاطرنشان کرد: ممکن است ساخت خامه دستی در قنادی‌ها رخ دهد اما همکاران معاونت بهداشت به صورت مداوم رصد و برخورد کرده و در صورت تکرار پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل خواهد شد.

نوروزی با بیان اینکه تخلفاتی در این حوزه بوده که با آن‌ها برخورد شده است، گفت: در این صورت نتایج نمونه‌برداری‌ها، نحوه برخورد با واحدهای صنفی را مبنی برای معدوم سازی یا اجازه ادامه فعالیت صادر شده است.


استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای اعمال نظارت

وی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای تهیه و تولید مواد غذایی هر روز افزایش می‌یابد و دولت نیز به سمت کوچک‌سازی پیش می‌رود، اظهار کرد: در سطح استان برای ارتقای کیفیت مواد غذایی، از بخش خصوصی استفاده کردیم.

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‎ای استان همدان با اشاره به اینکه در این حوزه از استان‌های پیشرو کشور هستیم، افزود: از دانش‌آموخته‌های رشته‌های بهداشت محیط که در سطح استان حضور دارند و شرکت‌های خصوصی با عنوان خودکنترلی و خوداظهاری بهداشتی بهره می‌بریم.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها در کنار بازرسان معاونت بهداشتی کنترل و نظارت تهیه و تولید مواد غذایی به ویژه قنادی‌ها را انجام داده و در صورت مشاهده تخلفات آن را گزارش و اقدام قانونی انجام خواهد شد.

نوروزی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در حوزه تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار