تحقق اقتصاد مقاومتی عزم و اراده ملی و مدیریت جهادی می خواهد و اهتمام ویژه، وحدت، همدلی و همزبانی در این امر مهم مورد نیاز است.
کد خبر: ۲۴۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱ 15 June 2016
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی عزم و اراده ملی و مدیریت جهادی می خواهد و اهتمام ویژه، وحدت، همدلی و همزبانی در این امر مهم مورد نیاز است.

به گزارش ایرنا، عبدالعظیم رضایی  در جمع خبرنگاران، نگاه به درون، درون زا بودن، ظرفیت های داخلی، امکانات بومی و نگاه به بیرون را از ویژگی های اقتصاد مقامتی برشمرد و افزود: رویکرد مسئولان نیز در این زمینه استفاده از ظرفیت ها و برنامه های سال های گذشته است.

وی با بیان اینکه بخشی از برنامه ریزی های کلان اقتصاد مقاومتی در اختیار دولت است، اظهار کرد: در این راستا بیش از 500 مصوبه که در گذشته برای تحقق اقتصاد مقاومتی دست و پا گیر بود، احصا شده و در سطح کلان در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در سطح شهرستان و بومی نیز موظف به تشدید نظارت ها و پیگیری امور و برنامه های تدوین شده در زمینه اقتصاد مقاومتی هستیم.

رضایی تاکید کرد: از مدیران متعهد به اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی بهره مند می شویم و چنانچه انحرافی در این زمینه هست، باید گزارش داده شود.

وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی به صورت تدریجی و مرحله ای است، افزود: عزم جدی مقام معظم رهبری، روسای سه قوا، مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و اقشار مختلف مردم این است که برنامه های اقتصاد مقاومتی با قاطعیت دنبال شود.

رضایی در عین حال ایجاد زیربنای فرهنگی را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه همه دستاوردها و داشته های ما به دلیل وجود زیربناهای فرهنگی است، اما امروز بسیاری از نقص ها و گرفتاری های کنونی جامعه ریشه فرهنگی دارد.

*ملایر یک هفته فرهنگی را پیش رو دارد
وی به تهاجم فرهنگی دشمنان برای ضربه زدن به ارزش ها و باورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: در این راستا دولت در سال جاری علاوه بر اقتصاد مقاومتی، کاهش آسیب های اجتماعی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

فرماندار ویژه ملایر بر لزوم توجه به مبارزه با اعتیاد، مواد مخدر و ناهنجاری های اجتماعی در فعالیت های فرهنگی تاکید کرد و گفت: در این رابطه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساماندهی و همه مدیران ملزم به شرکت در جلسات این شورا هستند.

رضایی ادامه داد: 10 کمیته این شورا به چهار کمیته تبدیل شد و چالش های فرهنگی موجود در شهرستان در حوزه اعتیاد، طلاق و سایر آسیب های اجتماعی احصا و گزارش ها باید به صورت ماهیانه ارایه شود.

وی همچنین از تاسیس بنیاد صیانت از خانواده در دانشگاه ملایر و راه اندازی مجمع خیران ازدواج به عنوان مصوبات این شورا خبر داد و بیان داشت: برای حفظ و معرفی ظرفیت ها، ارزش ها و داشته های فرهنگی این شهرستان به دنبال برگزاری همایش فرهنگی و هفته فرهنگی ملایر در تابستان امسال هستیم.

وی ادامه داد: تمامی دستگاه های دولتی، خدماتی، حوزه های اجتماعی در روستاها و بخش ها درگیر هفته فرهنگی ملایر خواهند شد و با حضور شخصیت های ملی و برنامه ریزی جدی و اراده عمومی، امیدواریم بتوانیم در سطح کشور و استان خروجی خوبی برای معرفی ظرفیت های ملایر داشته باشیم.

* مردمی کردن اقتصاد از مصادیق اقتصاد مقاومتی است
معاون استاندار همدان همراهی مردم را در تحقق اقتصاد مقاومتی اثرگذار دانست و گفت: در کنار درون زا بودن و نگاه به داخل، یکی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است و مردم موظف به استفاده از تولیدات و کالاهای داخلی هستند.

رضایی تاکید کرد: مردم باید با استفاده از ظرفیت و توان بالقوه درونی شان، تحرکات خود را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی افزایش دهند، چرا که خروجی و برآیند آن یک موفقیت جمعی و ملی است.

وی با بیان اینکه فعالیت رسانه ها می تواند مشارکت مردمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی به همراه داشته باشد، بیان داشت: علاوه بر این توجه به نقش ایمان، تقوا در زندگی فردی و اجتماعی می تواند به اقتصاد خانواده، شهر و کشور کمک کند.

وی به مصرف غیرمتعارف مردم ایران نسبت به مصرف جهانی اشاره و اظهار کرد: مصرف در جامعه ایرانی به عنوان مساله سویی است که با آن مواجه هستیم و بسیاری از مصارف مواد غذایی، انرژی، آب و دارو در کشور ما مناسب نیست و نیاز به آگاهی های بیشتری دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: اگر هر فرد و خانواده ای نسبت به کاهش مصرف و کسب آگاهی های بیشتر اهتمام ورزد، به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.

*رونق صنعت گردشگری مستلزم ایجاد زیرساخت ها است
فرماندار ویژه ملایر در بخش دیگری از سخنان خود نقش صنعت توریسم و گردشگری در اقتصاد ملی و جهانی را بسیار مهم برشمرد و گفت: فعال شدن صنعت توریسم در کشور جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی است و در ارز آوردی و حوزه های اجتماعی و فرهنگی با ورود جهانگردان برای کشور مفید است.

رضایی توجه به پتانسیل گردشگری در اقتصاد مقاومتی را یکی از اولویت های دولت عنوان کرد و افزود: دولت باید برای رونق صنعت توریسم و گردشگری زیرساخت های لازم را ایجاد کند.

وی با اشاره به ظرفیت ها و جایگاه مطلوب ملایر در حوزه گردشگری، صنایع دستی، آثار تاریخی، طبیعت گردی و میراث فرهنگی اظهار کرد: با گذشت دوره های مختلف، صنعت گردشگری ملایر هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و زیرساخت های گردشگری به طور کامل اجرا نشده است.

وی در عین حال ارگ باستانی نوشیجان، یخدان میرفتاح، بام ملایر، مینی ورد، روستاهای ملایر و شهر زیرزمینی سامن را از ظرفیت های گردشگری دانست و افزود: توسعه و معرفی کامل شهر زیرزمینی سامن نیازمند اعتبارات کلان است که در این زمینه به دنبال جذب اعتبارات ملی هستیم.

رضایی از حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در ملایر خبر داد و گفت: در صدد تهیه یکیج کامل گردشگری شهرستان و ارایه آن به تورهای داخلی و خارجی و گردشگران هستیم که می تواند به حوزه اقتصادی ملایر تحرک دهد.

*به دنبال خروج واحدهای صنعتی ملایر از وضعیت رکود هستیم
وی همچنین کاهش آمار بیکاری و ایجاد اشتغال را یکی از دستاوردهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط بد اقتصادی کشور در سال های گذشته، مسیر تولید بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه شد.

رضایی ادامه داد: در شهرستان ملایر نیز واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگی چون شرکت فولاد جعفری، کیان کرد، کیان وینسا و تعدادی قابل توجهی از واحدهای کوچک دچار ورشکستگی و رکود شدند که با اقدامات خوب دولت تدبیر و امید، بسیاری از این واحدها در حال خروج از وضعیت رکود هستند.

وی بدهی های بانکی، سرمایه در گردش و افزایش هزینه های تولید را از جمله مشکلات جدی این واحدها برشمرد و بیان داشت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبری، از ابتدای امسال به طور مستمر بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی و مشکل دار در دستور کار قرار گرفت.

فرماندار ویژه ملایر ابراز کرد: در این شرایط سخت امسال 157 اشتغال جدید در شهرستان ایجاد شد و یک واحد تولید پوشاک نیز با بکارگیری 100 نیروی زن در بخش زند شروع به فعالیت کرد.

رضایی همچنین خواستار تکریم ارباب رجوع در ادارات، کارشناسی بودن مصوبات و پیگیری اجرای این تصمیم ها و استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی شد و افزود: نقش مطبوعات و رسانه ها در همراهی ما برای رسیدن به هدف بسیار تعیین کننده است.

سال 95 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار