مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر با تحریک انسولین موجب ورود قندخون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قندخون می‌شود.
کد خبر: ۲۴۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸ 14 June 2016
یک کارشناس تغذیه در همدان گفت: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر با تحریک انسولین موجب ورود قندخون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قندخون می‌شود.

به گزارش ایسنا، آرزو کاوه‌ای، اظهار کرد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر توصیه نمی‌شود چرا که مصرف قندهای ساده مانند شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می‌شود، شخص زودتر گرسنه شود.

وی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی نان و غلات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات ضروری است.

کاوه‌ای عنوان کرد: با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها و پروتئین، انرژی مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

این کارشناس تغذیه افزود: افراد روزه‌دار باید مانند زمانی‌که روزه نیستند، سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است اما صرف غذا در دفعات کمتر مثلا دو بار در روز هم مشکلی به وجود نمی‌آورد.

وعده سحری چگونه باشد؟

کاوه‌ای تصریح کرد: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحر خصوصیات وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند.

وی اضافه کرد: می‌توان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک را صرف کرد که این امر به وضعیت شخص و تمایل او بستگی دارد.

در وعده افطار چه بخوریم؟

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه غذایی شیر و لبنیات مانند ماست، شیر و  پنیر، میوه‌ها و سبزیجات، نان و غلات توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف نان و پنیر و سبزی یکی از عادات غذایی مطلوب ایرانی‌ها در این ایام است که به شرط شست‌وشوی کامل و ضدعفونی کردن سبزی‌ها مصرف آن توصیه می‌شود.

وی افزود: از شیرگرم، فرنی، شیربرنج و انواع غذاهای آبکی مانند سوپ، آش و حلیم بدون روغن می‌توان برای وعده افطار استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف آب و مایعات در وعده افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود، یادآور شد: مصرف میوه و سبزیجات در فاصله افطار تا سحر به علت داشتن فیبر فراوان برای دستگاه گوارش مفید بوده و مانع از ابتلا به یبوست در فرد می‌شود.

وی گفت: از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات، گندم، جو و حبوباتی نظیر عدس، لوبیا و نان‌های سبوس‌دار و غذاهای حاوی فیبر مانند سبزی‌ها، حبوبات، غلات و میوه‌های با پوست، میوه‌های خشک به ویژه گلابی، آلو و انجیر و بادام در وعده سحری استفاده شود.

وی افزود: مواد غذایی فوق به علت اینکه به آهستگی هضم می‌شوند، موجب می‌شود که فرد دیرتر احساس گرسنگی کند.

کاوه‌ای اظهار کرد: توصیه می‌شود برای تامین آب مورد نیاز بدن پس از افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم‌آبی بدن نوشیده شود.

هنگام افطار و سحری از مصرف چه غذاهایی بپرهیزیم؟

وی یادآور شد: یکی از عادات غلط روزه‌داران این است که به علت تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار مایعاتی همچون آب سرد و نوشابه می‌نوشند که این روشی اشتباه است و باید افطار را با کمی آب گرم و یا چای آغاز کنند.

کاوه‌ای تصریح کرد: میزان منطقی مصرف خرما روزانه سه تا پنج عدد بوده و مصرف بیش از حد آن مانند سایر شیرینی‌ها مضر است.

وی افزود: به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مانند زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی هستند، می‌توان از مواد طبیعی شیرین مانند خرما، کشمش و انواع میوه‌ها استفاده شود چرا که افراط در مصرف انواع شیرینی در افطار موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: مصرف زیاد آب در هنگام افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود.

توصیه‌های کارشناسی

وی توصیه کرد: در وعده‌های سحر و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مانند قند و شکر پرهیز شود.

کاوه‌ای گفت: نوشیدن بیش از حد چای در وعده سحر موجب دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که در طول روز بدن به آن نیاز دارد، می‌شود.
برچسب ها: روزه داری ، ماه رمضان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار