معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه طغیان آنفولانزای مرغی امسال در استان نگران‌کننده است، گفت: احتمال وقوع اپیدمی وبا در فصل تابستان و پاییز در استان وجود دارد که باید با اقدامات پیشگیرانه از شیوع بیماری التور جلوگیری کرد.
کد خبر: ۲۴۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶ 08 June 2016
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امسال ازنظر آب و هوایی شرایط برای بروز طغیان اسهال آبکی و خونی مساعده شده است.

به گزارش تابناک همدان، دکتر جلال‌الدین امیری چهارشنبه ۱۹ خرداد در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، اظهار کرد: در طول ۱۳۶ سال گذشته فروردین‌ماه امسال گرم‌ترین فرودین را پشت سر گذاشتیم که این امر احتمال بروز بیماری‌های منطقه‌ای به‌ویژه اسهال را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به‌احتمال شیوع بیماری‌های منطقه‌ای، تصریح کرد: بیماری ناشی از نیش حشرات به‌ویژه کنه‌ها در این فصل افزایش می‌یابد همچنین احتمال طغیان بزرگ «آنفلوانزا» در منطقه دور از انتظار نیست.

امیری تأکید کرد: بیماری‌های گوناگونی متأثر از وضعیت همسایگان مانند تب مالت، سل و وبا نیز در کمین انسان‌ها است.

احتمال وقوع اپیدمی «وبا» در سال جاری

وی بابیان اینکه وبا در کشور ایران دو پیک دارد که یکی در تابستان و دیگری در پاییز است، تأکید کرد: احتمال وقوع اپیدمی «وبا» در فصل بهار هم دور از انتظار نیست.

وی افزود: «وبا» به‌صورت خاموش در محیط وجود دارد اما وقتی شرایط مساعد شود خود را به‌صورت بیماری نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه در سال ۸۴ همدان متأثر از بیماری وبا (التور) بوده است، اعلام کرد: از سال ۹۱ هیچ‌گونه مبتلابه وبا (التور) در همدان گزارش نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های منطقه‌ای و فصلی باید ملاحظات و اقداماتی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: پیگیری و تأمین نیروی آبدار دارای مهارت لازم برای کلیه شبکه‌های آب روستاهای فاقد آبدار در فصل تابستان و محدودسازی تهیه و عرضه سالاد دست‌ساز در رستوران‌ها و مراکز عرضه غذا از اقداماتی است که باید برای پیشگیری از بیماری‌ها انجام شود.

وی گفت: نظارت فعال بر رعایت موازین بهداشتی در مجتمع‌های خدمات بین‌راهی و پایانه‌ها و ممانعت از عرضه مواد غذایی توسط دست‌فروشان و دوره‌گردان در اماکن توریستی و تفریحی از دیگر اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌توان در این راستا انجام داد.

امیری اظهار کرد: ممانعت از استقرار و فعالیت خودروهای عرضه‌کننده غذا در بلوار ارم و شناسایی مراکز کشت سبزیجات با فاضلاب خام توسط جهاد کشاورزی و اعلام موارد به بهداشت شهرستان از اقداماتی است که می‌توان برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها استفاده کرد.

راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌سازی بهداشت

معاون بهداشتی استان از راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌سازی بهداشت خبر داد و عنوان کرد: در پرونده الکترونیکی تمام اطلاعات فرد و سابقه بیماری وی در پرونده خانوار شخص ثبت می‌شود.

وی افزود: بیمار در هر نقطه‌ای که باشد با دادن شماره ملی‌اش به سامانه تمام اطلاعاتش برای پزشک ارسال می‌شود.

امیری اضافه کرد: برای این طرح هزار دستگاه کامپیوتر خریداری‌شده و اقدامات سخت‌افزاری آن نیز انجام‌شده است، تنها مشکل موجود در راه‌اندازی این طرح پوشش شبکه‌ای اینترنت است که در برخی نقاط وجود ندارد.

وی بابیان اینکه دولت به بخش طرح تحول نظام سلامت اعتبارات خوبی را اختصاص داده است، اعلام کرد: به ازای هر ۲۵ هزارتا ۵۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت خواهیم داشت بنابراین به دنبال جذب نیروهای شرکتی هستیم و ۴۰۰ نفر را جذب خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، امیری اظهار کرد: ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای بحث عمرانی و برای بیمارستان‌های بافت فرسوده موردنیاز است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار