اولویت وزارت امور اقتصادی و دارایی تولید و افزایش ثروت از طریق توانمندسازی بخش خصوصی و حمایت همه‎جانبه از آن است که در این راستا استان همدان تلاش کرده بهترین موقعیت و فرصت‌ها را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم آورد.
کد خبر: ۲۴۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 07 June 2016
نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان یکی از رسالت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران را حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان، سیدناصر محمودی در سمینار سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌الملل ایران و ترکیه، به ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان همدان پرداخت و اظهار کرد: اولویت وزارت امور اقتصادی و دارایی تولید و افزایش ثروت از طریق توانمندسازی بخش خصوصی و حمایت همه‎جانبه از آن است که در این راستا استان همدان تلاش کرده بهترین موقعیت و فرصت‌ها را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش برای بهبود امور و رونق فضای کسب و کار است، به همایش سرمایه‌گذاری استان با حضور جمع زیادی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در آبان‌ماه سال 93 اشاره کرد و یادآور شد: با برگزاری این همایش پنجره‌ای تازه رو به سمت پیشرفت استان باز شد به طوریکه امروز حضور چند کشور خارجی در استان همدان و آغاز سرمایه‌گذاری نتیجه همان همایش است.

محمودی ادامه داد: برگزاری همایش سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران 10 کشور خارجی در این همایش در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفت و هم‌اینک پنج کشور خارجی در همدان سرمایه‌گذاری کردند که شماری از طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی هم در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود.

وی علاقمندی و اشتیاق مسئولان عالی استان به ویژه استاندار همدان در جذب سرمایه‌گذاران و توسعه اقتصادی استان را از فرصت‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاری در استان همدان عنوان کرد که  تمام تلاش‌ها برای معرفی فرصت‌ها و جذب سرمایه‌گذار صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: دولت یازدهم با رسیدن به توافق هسته‌ای نشان داد که از پتانسیل بسیار بالایی در دیپلماسی خارجی برخوردار است و می‌تواند با استفاده از این ابزار مهم به پیشرفت کشور از جمله برقراری ارتباط برای افزایش سرمایه‌گذاری و حضور کشورهای جهان در ایران در این امر کمک شایانی کند.

مدیرکل اقتصاد استان در ادامه به تشریح وضعیت اقتصادی استان همدان پرداخت و گفت: بررسی تولید ناخالص داخلی، واقعیاتی را درخصوص رفاه اقتصادی نمایان می‎سازد بنابراین باید توجه داشت میزان رفاه و برخورداری مردم یک کشور یا یک استان صرفاً به واسطه تولید ناخالص داخلی تعیین نمی‌شود بلکه شاخص بهتر، تولید ناخالص داخلی سرانه است که میزان تولید به وسیله هر نفر را به صورت سرانه نشان می‌دهد.

وی در ادامه به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و یادآور شد: در بخش کشاورزی محصولات سیر، سیب‌زمینی، یونجه، گردو، انگور، ذرت، چغندر و در زیر بخش دام و طیور، صنایع تبدیلی کشاورزی و پرورش ماهی سردآبی به علت شرایط آب و هوایی خاص و خاک حاصلخیز استان از مزیت نسبی برخوردار است.

وی افزود: موقعیت ممتاز ارتباطی استان با قطب‌های صنعتی تهران، ساوه، اراک، قم و اصفهان به منظور پذیرش سرریز فعالیت‌های صنعتی آنها همچنین با توجه به سابقه صنعت قالب‌سازی و وجود نیروی انسانی ماهر در این زمینه شرایط مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی در استان ایجاد شده است.

به گفته مدیرکل اقتصاد استان همدان، سرمایه‌گذاری در صنایعی که در کل کشور دارای مزیت نسبی هستند از جمله صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، صنایعی از جمله فولاد و سیمان، وجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد فامنین و اراضی منابع ملی در جهت تأمین زمین مورد نیاز صنایع از مزیت‌های استان به شمار می‌رود.

وی در ادامه گزارش خود از پتانسیل‌های صنایع‌دستی استان همدان سخن گفت و اظهار کرد: داشتن سابقه ممتاز و طولانی استان همدان در زمینه تولید صنایع‌دستی و وجود بیش از 150 رشته صنایع‌دستی بیانگر هویت ملی و فرهنگی مردم همدان است.

محمودی افزود: 15 اثر صنایع‌دستی همدان دارای مهر اصالت یونسکو و 21 اثر نیز دارای نشان ملی هستند و از جمله رشته‌های صنایع‌دستی که هنرمندان در آن فعال هستند، می‌توان به سفال و سرامیک، چرم، منبت، کنده‌کاری روی چوب، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، گلیم، مرواربافی، سبدبافی، ساخت‌وسازهای سنتی، کاشی کتیبه هفت رنگ، معرق، معرق کاشی، قلم‌زنی مس، تذهیب، شیشه‌گری، مصنوعات فلزی و قالی‌بافی اشاره کرد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در صنایع‌دستی از جمله فرش دستباف و سفال و سرامیک از موارد قابل توجه است همچنین شهر لالجین در استان همدان به عنوان نامزد کسب عنوان شهر جهانی «سفال» از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران تعیین شده است.

وی خاطر نشان کرد: وجود ذخایر و موادمعدنی غنی در استان و سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری مواد معدنی از جمله موارد دارای مزیت است به طوریکه یکی از منابع معدنی مهم استان همدان معادن سنگ آهک و سیمان است که کمتر مطالعه شده همچنین شناسایی معادن و ظرفیت‌های بالقوه در این زمینه و ایجاد کارگاه‌های مهم تولید منابع مذکور و صدور آنها به کشورهای همسایه با چنین مزیت‌هایی از ضروریات است.

محمودی در ادامه این سمینار به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری استان اشاره کرد و گفت: امروزه یکی از مهمترین منابع درآمدی کشورها، جاذبه‌های گردشگری است و خوشبختانه ایران در رده 10 کشور برتر دارای جاذبه‌های توریستی است و همدان سهم عمده و ویژه‌ای در این بخش دارد.

وی افزود: جایگاه ویژه گردشگری استان همدان در بُعد ملی و بین‌المللی به عنوان یکی از 14 قطب گردشگری در سطح کشور و شناخته شدن شهر همدان به عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین» با جاذبه‌های تاریخی ـ مذهبی و طبیعی بسیار نظیر کتیبه‌های گنجنامه و شهر باستانی هگمتانه، غارشگفت‌انگیز علیصدر، آرامگاه‌های بوعلی‌سینا، باباطاهر، استرومردخای و سراب‌های گیان و گاماسیاب به عنوان یکی از 5 شهر فرهنگی و تاریخی کشور، می‌تواند به منزله اولویت خاص جذب توریست درنظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: عمده توانمندی استان در بخش خدمات صنعت گردشگری، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بکر و بی‌بدیل، آب و هوای مناسب استان در چهار ماه از سال است که دوره پیک گردشگری را در همدان افزایش داده و سرمایه‌گذاری در این بخش را توجیه‌پذیر می‌کند به طوریکه ایجاد تأسیسات اقامتی کم‌هزینه و غذاخوری‌های تابستانی در نقاط خوش آب و هوای استان به ویژه شهر همدان از زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری است.

مدیرکل اقتصاد استان وجود مراکز آموزش عالی و سابقه طولانی در ارائه خدمات فنی به استان‌های همجوار، مرکز و امکانات پزشکی MRI، رادیوتراپی، آنژیوگرافی و ماموگرافی در استان را به عنوان یکی از توانمندی‌های عمده از لحاظ پزشکی، بهداشت و درمان در کل کشور و به ویژه در منطقه غرب عنوان کرد.

وی اضافه کرد: همدان به واسطه داشتن آرامگاه فیلسوف، دانشمند و طبیب، شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا و قطب پزشکی پتانسیل تبدیل شدن به شهر سلامت را دارد که البته در این زمینه رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: از دیگر پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری استان همدان پروژه اتصال آزادراه همدان به کربلاست که وزارت و دولت به دنبال آن هستند که پروژه را به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار کنند که تاکنون با سرمایه‌گذارانی از سوییس و ایتالیا مذاکراتی صورت گرفته است.

گفتنی است؛ در سمینار سرمایه‌گذاری و تجارت بین الملل ایران و ترکیه که در استانبول برگزار شد، هیئتی 11 نفره از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، سازمان سرمایه‌گذاری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حضور داشتند که از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، مدیران‌کل امور اقتصادی و دارایی استان‌های همدان و مرکزی در این سفر به سرپرستی دکتر اکبری مدیرکل دفتر روابط اقتصادی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران حضور داشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار