مشروح نشست مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد
نشست خبري مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد با بررسي موضوعات گوناگوني همچون تغير نام من كارت، مشكلات دكل هاي مخابراتي و ايستگاههاي دوچرخه شهري برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ 25 May 2016
به گزارش تابناك رضوي، محمدجواد رجائيان در اولين نشست خبري خود در سال 95، كه در ساختمان مركزي اين سازمان برگزار شد، ضمن خوش‌آمد گويي و خير مقدم به اصحاب رسانه، گفت: رسالت اين سازمان اصلاح سيستم‌ها و استفاده از فاوا در شهرداري و سازمان‌هاي تابعه است.
وي افزود: ارائه خدمات الكترونيكي و هوشمندسازي شهر و توسعه خدمات براي شهروندان رسالت ديگر اين سازمان است.
رجائيان گفت: هوشمندسازي صرفا استفاده از ابزارهاي هوشمند نيست، بلكه مهيا كردن محيط و فرهنگي هوشمند براي مردم است تا در خلال اين امر، از وسايل هوشمند نيز استفاده ‌شود.
مدير عامل سازمان فاواي شهرداري مشهد با اشاره به برنامه‌هاي پيش روي اين سازمان در سال جاري، اظهار كرد: سياست عمده ما اين است كه كيفيت خدمات خود را براي مردم افزايش دهيم و بتوانيم سهم شهروندان را نيز در استفاده از سرويس‌ها بالا ببريم و دسترسي مردم به سرويس‌هاي نرم‌افزاري را آسا‌ن تر كنيم، از همين رو در اولين گام، توسعه زيرساخت‌ها را شروع كرده‌ايم.
وي تاكيد كرد: مقدمه همه اين‌ها فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني صحيح براي چگونگي استفاده از اين ابزارها و امكانات است.
مدير عامل سازمان فاواي شهرداري مشهد با بيان اين مطلب كه اگر مديريت شهري هوشمند نباشد، ضعف‌هاي زيادي در برنامه‌هاي آن ايجاد مي‌شود، گفت: متاسفانه امروزه در حمل نقل و اطلاع‌رساني دچار ضعف جدي هستيم، براي مثال در مناسبت‌هاي مذهبي با آلودگي هاي مختلف بصري به جهت دود و ترافيك روبرو مي شويم.
وي ادامه داد: ايستگاه‌هاي دوچرخه اي كه در سطح شهر و حتي در كنار پارك‌ها ساخته شده، زيبايي شهر را از بين مي‌برد، اما در شهرهاي مدرن ايستگاه‌هاي دوچرخه فضاي بسيار كمتري را اشغال كرده  و به زيبايي شهر هم لطمه نمي‌زند.
رجائيان گفت: اين دوچرخه‌ها به‌صورت هوشمند هستند و شهروندان با كارت شهروندي مي‌توانند قفل اين دوچرخه‌ها را باز كرده و از آن‌‌ها استفاده كنند.

دكل هاي مخابراتي و نابودي زيبايي شهري!
مديرعامل سازمان فاواي شهرداري مشهد با اشاره اينكه در اين شهر هزاران دكل مخابراتي وجود دارد، گفت: در برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قصد داريم دكل‌هاي مشهد را از هزار دكل به 350 دكل كاهش دهيم، ان شاا... اجراي اين طرح در نيمه اول امسال انجام مي‌شود و قصد داريم در فاز اول پنجاه دكل را جمع‌آوري كنيم.
رجائيان افزود: دو راه حل براي رفع مشكل دكل ها داريم، اول اينكه براي رفع مشكلات اپراتورها مدام مجوز دكل صادر كنيم و به زيبايي شهر لطمه بزنيم و شاهد نارضايتي مردم باشيم، و دوم ايجاد يك نقشه جامع، با استفاده از سايت‌هاي مخابراتي است كه از اين طريق نياز اپراتورها را به استفاده از دكل ها كم كنيم.
وي با اشاره به همسان سازي دكل ها با فضاهاي شهري مشهد، تصريح كرد: هدف ما اين است تا وقتي در پاركي يك دكل مخابراتي نصب مي‌شود، آن دكل به شكل درخت ساخته شود تا خانواده‌ها و شهروندان در  هنگام تفريح با يك منظره زشت روبرو نشوند.
مديرعامل سازمان فاواي شهرداري مشهد ادامه داد: زمان تقريبي اجراي اين طرح سه تا پنج سال درنظر گرفته شده است.البته اجراي اين طرح هيچ وقفه‌اي در كار اپراتورها ايجاد نخواهد كرد.
رجائيان افزود: هزينه‌هاي اين طرح با مشاركت بخش خصوصي است، بطوري كه سرمايه‌گذار خصوصي بعد از گذشت مدتي طرح را به شهرداري تحويل خواهد داد.
وي در ادامه با اشاره به طرح هوشمندسازي خدمات شهري، گفت: طرح مذكور در پانصد نقطه از شهر مشهد اجرا مي‌شود كه در فاز اول صد نقطه را پوشش خواهيم داد.
مديرعامل سازمان فاواي شهرداري مشهد با بيان اينكه قبل از فرارسيدن 2017 بايد شهر را آماده حضور ميهمانان كنيم، گفت: اين طرح به‌صورت پيوسته و آنلاين در سطح مشهد اطلاع‌رساني مي‌شود.

اوليت اصلي سازمان بهره گيري از توانايي‌هاي داخلي و بومي است
وي با اشاره به اينكه در سال «اقتصاد مقاومتي،‌ اقدام و عمل» هستيم، گفت: قسمت زيادي از تجهيزات سازمان با تكيه بر توان داخلي ساخته شده، بطوري كه اوليت اصلي سازمان بهره گيري از توانايي‌هاي داخلي و بومي استان است.
رجائيان تاكيد كرد: سازمان فاواي شهرداري مشهد در اجراي طرح‌هاي خود از شركت‌هاي دانش‌بنيان استفاده مي‌كند.
وي در ادامه به المان‌هاي هوشمند شهري نيز اشاره كرد و گفت: فراخوان جمع‌آوري ايده ها براي شهر هوشمند انجام شده است.
مدير عامل سازمان فاواي شهرداري مشهد درباره تفاوت‌هاي المان‌هاي نوروزي و ديجيتال، گفت: المان‌هاي نوروزي رويكرد نوستالژيك و خاطره‌انگيز دارد و براي ايجاد نشاط در سطرح شهر است، اما هدف المان‌هاي ديجيتال نگاه به آينده است، به معناي اينكه به دنبال پيشنهادي براي اداره يك شهر هوشمند هستيم.
رجائيان در بخش ديگري از سخنان خود به برگزاري نمايشگاه شهر هوشمند در شهريور ماه سالجاري اشاره كرد و گفت: در اين نمايشگاه از ايده‌هاي منتخب رونمايي مي‌شود، همچنين از ايده‌هاي برتر براي توليد بيشتر حمايت شده و ايده‌هاي كاربردي را نيز در سطح شهر مستقر مي‌كنيم.

اعلام آمادگي فني براي نصب سامانه من كارت بر روي تاكسي ها/ ايستگاه‌هاي دوچرخه زيبايي شهر را از بين مي‌برند/ قبل از فرارسيدن 2017 بايد شهر را آماده كنيم

تغيير نام" من كارت" به"مشهد كارت"فقط در كارت هاي جديد انجام مي شود
مدير عامل سازمان فاواي شهرداري مشهد با اشاره به تبديل نام من كارت به مشهد كارت، عنوان كرد: تغيير نام من كارت به مشهد كارت بعد از ابلاغ مصوبه لازم‌الاجراست، همچنين تغيير نام فقط در كارت‌هاي جديد بوده و نام كارت‌هاي قديمي عوض نخواهد ‌شد.
رجاييان افزود: تاكنون پنج ميليون من كارت در بين مردم توزيع شده است كه از اين تعداد سه و نيم ميليون فعال و براي افزايش تعداد نيز بر طبق نظر شورا عمل خواهيم كرد.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر فقط تغيير نام من‌ كارت در دستور كار است و صحبتي درباره تغييرات فني نيست.

افزايش خدمات من‌ كارت 
مدير عامل سازمان فاواي شهرداري مشهد از افزايش خدمات من‌ كارت خبر داد و اذعان كرد: در پروژه تجميع خدمات به مرور 20 خدمت به من كارت اضافه مي‌شود.
رجائيان درباره دليل اجرايي نشدن خدمات ديگر من كارت تا كنون، عنوان كرد: علت انجام نشدن اين كار هم دلايل فني بوده و هم شيوه پرداخت الكترونيك شهروندان.
وي از آمادگي فني كامل براي استقرار من كارت در تاكسي‌هاي مشهد خبر داد و افزود: اين سازمان از لحاظ فني آمادگي كامل براي استقرار من كارت بر روي تاكسي ها را دارد.
رجاييان افزود: در تاكسي‌ها پرداخت هزينه بصورت نقد است و راننده پول را نقدا و بدون تاخير دريافت مي‌كند، اما در استفاده از من كارت پول با تاخير به دست راننده مي‌رسد كه در اين باره بايد توافقي بين شهرداري و تاكسيرانان انجام شود.
وي بيان كرد: در آينده اي نزديك تاكسي هاي خطي و فرودگاه بصورت آزمايشي از خدمات من كارت بهره مند مي شوند.
مدير عامل سازمان فاواي شهرداري مشهد با بيان اين مطلب كه براساس سياست شهر الكترونيك، شهروند براي انجام پرداخت و كارهاي اداري نبايد از منزل خارج شود، گفت: استعلام، صدور پروانه و دريافت پايان كار سه خدمت اصلي است كه در برنامه داريم. 
رجائيان به پيچيدگي‌هاي اين طرح اشاره كرد و گفت: هويت‌شناسي افراد در اينترنت يكي از پيچيدگي‌هاي اين طرح است كه با مذاكرات انجام شده با نهادهاي شهرداري درصدد رفع اين مشكل هستيم.
مدير عامل سازمان فاواي شهرداري مشهد به عقد تفاهم‌نامه هاي همكاري اين سازمان با دانشگاه فردوسي، پارك علم و فناوري خراسان و ديگر پارك‌هاي علم و فناوري اشاره كرد و گفت: امروزه چشم و اميد سازمان‌ها در بحث it ديگر به شركت‌هاي بزرگ نيست، بلكه به شركت‌هاي دانش‌بنيان و كوچك است زيرا طرح‌هاي خلاقانه زيادي دارند.
رجائيان در پايان با بيان اين مطلب كه توليد نرم‌افزار بايد مردمي باشد نه دولتي، تاكيد كرد: سازمان‌هاي دولتي نبايد توليد كننده باشند، بلكه بايد از جوانان مستعدي كه داراي علم و ايده‌هاي جديدي هستند حمايت و با آن‌ها همكاري كند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار