"مرتضی عزالدین"، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز در این‌باره به ایسنا اظهار کرد: بیش از 60 درصد فاضلاب شهری در همدان در رودخانه‌ها تخلیه می‌شود و می‌توان گفت تمامی رودخانه‌های پایین‌دست شهر همدان آلوده هستند.
کد خبر: ۲۳۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 24 May 2016
هفته گذشته معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار همدان در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان از ورود فاضلاب ثقلی 17 روستای اطراف همدان به منابع آبی خبر داد.

به گزارش ایسنا، "حسین افشاری" اظهار کرد: فاضلاب 25 روستا در اطراف شهر همدان وارد منابع آبی می‌شود اما عملا فاضلاب ثقلی 17 روستا به منابع آبی ورود می‌یابد.

برهمین اساس ایسنا برای پیگیری این موضوع مصاحبه‌ای با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ترتیب داد.

اظهار بی‌اطلاعی هاشمی از ورود فاضلاب روستاها به منابع آبی همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اظهار بی‌اطلاعی از ورود فاضلاب روستاها به رودخانه‌ها و منابع آبی همدان، گفت:  در استان همدان 97 درصد از روستاها فاقد شبکه فاضلاب هستند.

"سیدمصطفی هاشمی" تصریح کرد: در روستاهایی که فاقد شبکه فاضلابی هستند، فاضلاب از طریق چاه‌های جذبی دفع می‌شود و درخصوص اینکه وارد رودخانه‌ها می‌شود، اطلاع دقیقی ندارم.

وی عنوان کرد: تنها دو روستای شورین و دیوین از شهرستان همدان به شبکه فاضلاب شهر همدان متصل هستند و مابقی روستاها شبکه فاضلاب ندارند.

ایجاد تصفیه‌خانه و تاسیسات فاضلاب کاری هزینه‌بر است

هاشمی با بیان اینکه ایجاد تصفیه‌خانه و تاسیسات فاضلاب کاری هزینه‌بر است، خاطرنشان کرد: در چند روستای شهرستان همدان از جمله ابرو، ارزانفود و یلفان شبکه فاضلاب ایجاد کرده‌ایم که هنوز تصفیه‌خانه آن احداث نشده است.

وی یادآور شد: تصفیه‌خانه فاضلاب روستای ارزانفود در حال آماده‌سازی و نصب ماشین‌آلات است که اگر روستائیان انشعابات را خریداری کنند تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

60 درصد فاضلاب شهری همدان در رودخانه‌ها تخلیه می‌شود

"مرتضی عزالدین"، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز در این‌باره به ایسنا اظهار کرد: بیش از 60 درصد فاضلاب شهری در همدان در رودخانه‌ها تخلیه می‌شود و می‌توان گفت تمامی رودخانه‌های پایین‌دست شهر همدان آلوده هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان نیز گفت: بخشی از آلودگی آب‌های سطحی مربوط به فاضلاب شهری است و بخشی دیگر به سموم و کودهای شیمیایی مورد استفاده در اراضی کشاورزی برمی‌گردد.

"منصور ستوده" بیان کرد: در شهرستان‌هایی مانند بهار و رزن که کشاورزی صورت می‌گیرد، کشاورزان برای اینکه سموم مصرفی مازاد به محصولات آنها صدمه وارد نکند این سموم را وارد آب‌های جاری می‌کنند که این مسأله بسیار خطرناک است و منابع آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از آلوده‌کننده‌های آب، فاضلاب روستاها است، افزود: در برخی از روستاها به علت نداشتن شبکه فاضلاب، پسماند و فاضلاب در رودخانه‌ها رها می‌شود به‌طوریکه در جاهایی که رودخانه بالادست آن وارد سد می‌شود، باعث آلودگی آب سد شده و هزینه زیادی برای تصفیه به دنبال خواهد داشت.

ستوده ادامه داد: واحدهای صنعتی تعهد دارند پساب صنعتی خود را در کارخانه تصفیه کنند که متأسفانه برخی این اقدام را انجام نمی‌دهند و فاضلاب خود را در طبیعت رها می‌کنند و باعث آلودگی منابع آبی می‌شوند.

زباله‌های بهداشتی و بیمارستانی از منابع آلوده‌کننده آب است

وی با اشاره به اینکه زباله‌های بهداشتی و بیمارستانی از منابع آلوده‌کننده آب است، تصریح کرد: در مناطقی که دفن زباله بدون توجه به نکات فنی صورت می‌گیرد، ورود شیرابه به منابع آب‌های زیرزمینی باعث آلودگی خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه بیشترین منبع آلوده‌کننده آب‎های زیرزمینی استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی است، تأکید کرد: در بخش آب‌های سطحی بیشترین آلوده‌کننده‌های آب فاضلاب‌های روستایی هستند.

ستوده ادامه داد: البته در شهر همدان رودخانه‌هایی وجود دارد که آب با کیفیتی داشته و برای شرب هدایت می‌شوند اما درصورتی‌که در بالادست ویلاسازی و سایر اقدامات صورت بگیرد به طور قطع آب این رودخانه‌ها هم آلوده می‌شود.

وی بیان کرد: گروه محیط زیستی و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای دائما در حال رصد نقاط مستعد آلودگی است و از آب سدها و چاه‌های کشاورزی نمونه‌برداری می‌کند تا از این طریق نقشه پایش به دست آورده و میزان آلودگی مناطق مختلف را مشخص کند.

وی تأکید کرد: در صورتی‌که مراکز آلوده‌کننده آب از طریق نمونه‌برداری و پایش گروه محیط زیستی و کیفیت شرکت در استان شناسایی شود، از طریق مراجع قانونی پبگیری و پلمب می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که تعداد واحدهای صنعتی در استان همدان کم است و واحدهای موجود نیز با ظرفیت کمی کار می‌کنند، آلودگی منابع آبی از این طریق کمتر است.

ستوده اظهارکرد: با توجه به اینکه پراکندگی چاه‌های کشاورزی در استان زیاد است و بیشترین میزان مصرف آب منایع زیرزمینی در این بخش صورت می‌گیرد، آلودگی سموم کشاورزی بیشترین سهم را در آلودگی آب‌های استان دارد.

متاسفانه آلودگی در منابع آبی وجود دارد

وی با اشاره به وجود آلودگی در منابع آبی عنوان کرد: متاسفانه آلودگی در منابع آبی وجود دارد به‌طوریکه در بالادست برخی رودخانه‌های شهر همدان سفره‌خانه‌ها و مراکز گردشگری ایجاد شده که پساب آنها به رودخانه ریخته می‌شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی اقدام خوبی در زمینه جمع‌آوری و پلمپ واحدهای آلوده‌کننده رودخانه‌ها داشت.

ستوده در پایان عنوان کرد: در بخش کشاورزی باید این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و کشاورزان آگاهی پیدا کنند که کودهای نیتراته باعث آلودگی آب شده و در صورتی‌که وارد آب شود برای خود کشاورزان نیز خطرناک خواهد بود.

رودخانه‌های استان فاضلاب‌بر است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در مصاحبه‌ای که سال گذشته با ایسنا داشت، از فاضلاب‌بر بودن رودخانه‌های همدان سخن گفت.

"محمدرضا محمدی" در خصوص پساب و مدیریت شهری اظهار کرد: هر چند اتفاقات خوشایندی در بحث پساب شهری رخ داده اما عمدتا در مراکز شهرستان‌ها اقدامات قابل توجه و نسبتا قابل قبولی در رابطه با جمع‌آوری و هدایت پساب‌های شهری اتفاق نیفتاده که متأسفانه همه در تصفیه پساب‌های شهری با مشکل مواجه بوده و از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: البته این مسأله ناشی از محدودیت‌های اعتباری است که برای شرکت آب و فاضلاب وجود دارد که به عنوان یک واقعیت تلخ نمی‌توانیم چشممان را به روی آن ببندیم، در مواردی هشدارهای لازم را داده‌ایم و این اقتضا می‌کند تمام متولیان امر و مسئولان ذیربط کمک کنند تا بتوانیم تهدید پساب شهری را به فرصت بازچرخانی آب و استفاده مجدد از آب تبدیل کنیم.

 وی درباره پساب‌های روستایی و مشخصا روستاهای بالادست سداکباتان نیز گفت: اتفاقات خوبی از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی در راستای احداث تصفیه‌خانه در روستاهای بالادست سداکباتان رخ داده است. ضمن اینکه میزان پساب ورودی از طریق رودخانه‌ها و روستاها به سد اکباتان در حدی نیست که به کیفیت آب سد لطمه جدی وارد کند. الان موضوع تحت کنترل بوده و مدیریت شده است.

وی افزود: از شرکت آبفار(آب و فاضلاب روستایی) می‌خواهیم با تسریعی که در این موضوع اعمال می‌کند بتوانیم مطلقا ورود فاضلاب را به سداکباتان که تامین‌کننده اصلی آب شرب شهر همدان است، نداشته باشیم.


محمدی با اشاره به آلودگی‌ رودخانه‌های استان عنوان کرد: با توجه به اینکه حجم بارندگی‌ها بسیار پایین بوده و در دوره خشکسالی هم قرار داریم، سال‌هاست در رودخانه‌های استان آب جریان پیدا نکرده و اگر هم بوده ناشی از ذوب برف است که تا خردادماه ادامه دارد.


وی عنوان کرد: اگر در فصول گرما در رودخانه‌ها جریانی مشاهده شود بخش اعظم آن فاضلاب است، متاسفانه این اتفاق در همدان می‌افتد هر چند اقداماتی برای هدایت فاضلاب انجام شده اما در بخش‌هایی از شهر فاضلاب به رودخانه هدایت می‌شود و رودخانه‌های ما امروز فاضلاب‌بر هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار