تغییر رفتارهای جمعیتی مردم که منجر به کاهش جمعیت و نرخ رشد شده است، نگرانی‌هایی را در سیاستمداران و اقتصاددانان و مسئولان کشور ایجاد کرده چرا که در سال‌های آینده کشور را با مشکلاتی از قبیل سالخوردگی جمعیتی و رکود بخش‌های مختلف به علت وجود قشرهای جوان مواجه خواهد کرد.
کد خبر: ۲۳۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰ 23 May 2016
مدیر گروه خانواده و جمعیت در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استان همدان با نرخ 9.1 جمعیت سالخورده، از استان‌های سالمند کشور است

به گزارش ایسنا، دکتر "شهلا نوری" دوشنبه 3 خرداد در همایش پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت در همدان، بر ضرورت پویایی بخش‌های مختلف جامعه در افزایش نرخ رشد و جانشینی تأکید و بیان کرد: باروری از مهمترین مؤلفه‌های تحولات جمعیتی است و در سال‌های گذشته در کشور ما کاهش نرخ باروری با سرعت بالایی اتفاق افتاده است چرا که بعد از جنگ جهانی دوم، با افزایش بهداشت و پیشرفت تکنولوژی، مرگ و میر کاهش یافت و جمعیت کشور رشد فزاینده‌ای به خود گرفت.

وی با بیان اینکه مسئولان در دهه 70 سیاست‌هایی برای کنترل رشد جمعیت درپیش گرفتند که در مدت زمان کوتاهی موجب کاهش نرخ رشد جمعیت شد، اظهار کرد: قبل از سال 2000 میلادی اکثریت جمعیت کشور زیر 15سال بودند اما امروز این گروه به میانسالی و جوانی رسیده‌اند یعنی سربار نبوده و پویا هستند.

وی افزود: در حال حاضر اکثریت جمعیت کشور، قشر جوان هستند که به این دوره اصطلاحاً "پنجره فرصت جمعیتی" گفته می‌شود یعنی دورانی که کشور می‌تواند با اتکا بر نیروی جوان خود فرصت‌های بسیاری در رونق اقتصاد، توسعه، پیشرفت علم، تولید و بهره‌وری ایجاد کند.

وی تصریح کرد: تغییر رفتارهای جمعیتی مردم که منجر به کاهش جمعیت و نرخ رشد شده است، نگرانی‌هایی را در سیاستمداران و اقتصاددانان و مسئولان کشور ایجاد کرده چرا که در سال‌های آینده کشور را با مشکلاتی از قبیل سالخوردگی جمعیتی و رکود بخش‌های مختلف به علت وجود قشرهای جوان مواجه خواهد کرد.

گذار سنی در کشور، با سرعت بالایی در حال وقوع است

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تبیین عنوان "گذار سنی" اظهار کرد: گذار سنی یعنی تغییر شکل جمعیتی از سنین کاملا جوان به سنین کاملا سالمند است که حدود 150 تا 200 سال طول می‌کشد تا این گذار سنی در یک کشور محقق شود اما در کشور ما با سرعت بالاتری از نُرم معمول درحال وقوع است. 

عدم برنامه‌ریزی برای جمعیت سالمند، در آینده مشکل‌ساز خواهد بود

وی با بیان اینکه افزایش سالمندان از تبعات گذار سنی جمعیت است، خاطرنشان کرد: باید برای آینده برنامه‌ریزی مطلوبی برای دغدغه‌های متعدد قشر سالمند وجود داشته باشد چراکه طی سال‌های آینده 20 تا 25 درصد جامعه مسن می‌شوند اما متأسفانه روند برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص بسیار کُند است و نباید از یاد برد که عدم برنامه‌ریزی برای جمعیت سالمند، در آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

نوری ادامه داد: 18 درصد از جمعیت کشور ایتالیا سالمند هستند و کشور ژاپن از سالمندترین کشورهاست اما گذار سنی طولانی در هریک از این کشورها فرصت مطلوبی را برای برنامه‌ریزی در عناوین مختلف درمان، نگهداری و دیگر مسائل سالمندی به آنها داده است اما با توجه به سرعت گذار سنی در کشور ما فرصت برای این برنامه‌ریزی‌ها محدودتر است.

وی عنوان کرد: کشور ایران در سال 2010 جوان بوده اما اکنون در حال گسترش میانسالی هستیم و چنانچه همین روند در نرخ جمعیت تداوم یابد در سال 2050 بیش از 70 درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود و شاید آن زمان در مقایسه با کشورهای مشابه و حتی کشورهای اروپایی سالمندتر خواهیم بود.

وی با غنیمت برشمردن فرصت جمعیتی فعلی کشور تصریح کرد: بین سال‌های 2000 تا 2050 فرصتی نظر ترکیب سنی داریم که می‌توان برای رونق اقتصادی و اشتغال، رفع نقص باروری و افزایش کار و بهره‌وری از آن استفاده کرد.

 مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده در همدان تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته یک میلیون و 500 هزار نفر تولد و یک میلیون و 300 هزار مرگ در کشور داشته‌ایم، در حال حاضر رشد جمعیت بد نیست اما باید میزان باروری را برای جوان ماندن جمعیت کشور افزایش دهیم و از فرصت کنونی برای افزایش باروری بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه با تداوم روند فعلی زادو ولد در سال 1440 شمسی هرم جمعیتی کاملا معکوس می‌شود، گفت: پنجره فرصت جمعیتی ما از سال 2005 تا 2050 است، و پس از آن افزایش بار تکفل سالمندان همچنین زنانه شدن سالخوردگی از جمله دغدغه‌های جمعیتی کشور خواهد بود، اگرچه درحال حاضر تناسب جنسیتی در کشور برقرار است اما افزایش بانوان سالخورده در آینده به دلایل متعددی از جمله افزایش امید به زندگی در زنان، دور از انتظار نیست. 

استان همدان از استان‌های سالمند کشور است

نوری با بیان اینکه استان همدان با نرخ 9.1 جمعیت سالخورده، از استان‌های سالمند کشور است، تاکید کرد: باید برای وضعیت فعلی در توسعه اقتصادی، ازدواج و اشتغال جوانان برنامه داشته باشیم و در آینده برای سالمندی برنامه‌ریزی و طرح ارائه دهیم.

زنان تحصیلکرده پیشگامان کاهش فرزندآوری
تغییر رفتارهای جمعیتی مردم که منجر به کاهش جمعیت و نرخ رشد شده است، نگرانی‌هایی را در سیاستمداران و اقتصاددانان و مسئولان کشور ایجاد کرده چرا که در سال‌های آینده کشور را با مشکلاتی از قبیل سالخوردگی جمعیتی و رکود بخش‌های مختلف به علت وجود قشرهای جوان مواجه خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: از آنجا که زنان تحصیلکرده پیشگامان کاهش فرزندآوری بوده‌اند باید در برنامه‌ریزی‌های افزایش نرخ رشد جمعیت، اقناع نخبگان را در دستور کارداشته باشیم البته کیفیت و سلامت جمعیت برای ما مهم است و بارداری در سنین بالا و پرخطر را توصیه نمی‌کنیم اما باید در بهره‌وری از فرصت جمعیتی جوان کشور تلاش کنیم.

مشکلات اقتصادی در درجه دوم اثرگذاری بر کاهش نرخ جمعیت

نوری ضمن اشاره به تکثر فرزندآوری در بین خانواده‌های متوسط و پایین‌تر تشریح کرد: با بررسی تعداد فرزندان در خانواده‌های متمول، متوسط و کم بضاعت می‌توان دریافت مشکلات اقتصادی در درجه دوم اثرگذاری بر کاهش نرخ جمعیت قرار داشته است.

وی افزود: در سال گذشته مطالعاتی در سطح کشور انجام شد که نشان می‌داد نرخ فرزند دلخواه در بین خانواده‌ها به طور میانگین 2.8 است اما نرخ محقق شده در فرزندآوری 1.8 را نشان می‌دهد.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده درهمدان فاصله‌گذاری بین فرزندان را از دیگر عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت عنوان کرد و افزود: با توجه به وجود 30 درصد تک فرزندی در کشور، تلاش می‌کنیم در برنامه‌ها و مشاوره خانواده‌ها کاهش فاصله‌گذاری بین فرزندان تا حد 3تا 5 سال آموزش داده شود. 

وی اشعه وایفای، موبایل، تبلت، تغییر ذائقه غذایی، تغییر سبک زندگی را از دیگر عوامل اثرگذار بر کاهش باروری برشمرد و بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های متعددی در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی داریم از جمله آموزش زوج‌ها، آموزش‌های فرزندپروری، تحکیم بنیان خانواده و همچنین غربالگری جنین که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده است و در همان مدت 6 ماهه منجر به کشف 17 مورد سندروم داون در سطح استان شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار