از مواردی که بر روی کارکرد کلیه‌ها تاثیر نامطلوبی می‌گذارد مصرف پروتئین حیوانی است به طوریکه مصرف گوشت حیوانی در حجم‌های سنگین به مرور زمان موجب تخریب کارکرد کلیه‌ها خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 23 May 2016
یک ارولوژیست در همدان گفت: تاثیر ارث و سابقه خانوادگی در ایجاد سنگ‌های کلیوی انکارناپذیر است.

دکتر "سیدحبیب‌الله موسوی‌بهار" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سنگ‌های کلیوی جزء بیماری‌های است که در برخی خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود بنابراین می‌توان گفت ارث و سابقه خانوادگی در ایجاد سنگ‌های کلیوی موثر است.

وی تصریح کرد: شایع‌ترین علت دردهای شدید کلیوی سنگ‌های کلیوی هستند که وقتی حرکت کرده و مسیری از مجاری ادرار را مسدود می‌کنند، دردهای سخت و وحشتناکی را بروز می‌دهند.

این متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار افزود: در کسانی که سابقه بیماری‌های کلیوی داشته‌اند، نداشتن درد دلیلی بر نبود سنگ در آنها نیست چرا که سنگ‌ها تا زمانی‌که حرکت نکنند دردی را به همراه ندارند.

کدام دردها، دردهای کلیوی نیست؟

دکتر موسوی‌بهار در ادامه گفت: بیشتر دردهایی که در ناحیه پهلو رخ می‌دهد و به صورت دوطرفه است همچنین با سرما و گرما تشدید و بهبود می‌یابد، مربوط به دردهای کلیوی نیست.

وی ادامه داد: دردهایی که با خم و راست شدن تشدید می‌یابد و یا از کمر و پهلو به پاها منتشر می‌شود نیز جزء دردهای کلیوی نبوده و مربوط به دردهای عضلانی است.

چگونه کلیه‌هایی سالم داشته باشیم

وی با بیان اینکه وظیفه کلیه تصفیه خون و ادرار بوده و در دفع اضافات بدن موثر است، تاکید کرد: هر چقدر محیط کلیه مایع‌تر و رقیق‌تر باشد، کارکرد کلیه بهتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آب برای کلیه همانند روغن برای موتور است، اظهار کرد: باید روزانه به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید تا کلیه‌ای سالم داشته باشید.

عوامل مخرب در کارکرد کلیه

دکتر موسوی‌بهار با بیان اینکه تغذیه نقش مهمی در کارکرد و سلامت کلیه ایفا می‌کند، تصریح کرد: مصرف بیش از حد نمک بر روی کلیه‌ها تاثیر نامطلوبی گذاشته و سلامت آن را در خطر می‌اندازد.

وی افزود: از موارد دیگری که بر روی کارکرد کلیه‌ها تاثیر نامطلوبی می‌گذارد مصرف پروتئین حیوانی است به طوریکه مصرف گوشت حیوانی در حجم‌های سنگین به مرور زمان موجب تخریب کارکرد کلیه‌ها خواهد شد.

آیا ترس بر کارکرد کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد؟

این متخصص کلیه و مجاری ادرار در پاسخ به اینکه آیا ترس بر کارکرد کلیه‌ها تاثیر مستقیم دارد، اظهار کرد: بعضی افراد بر این باورند که ترس به طور مستقیم بر عملکرد کلیه‌ها تاثیر دارد اما این گفته کاملا نادرست است.

وی خاطرنشان کرد: ترس به طور مستقیم بر کلیه‌ها تاثیر مخرب ندارد اما از آنجا که ترس و اضطراب طولانی‌مدت بر همه ارگان‌های بدن تاثیر مخرب دارد بنابریان ممکن است بر عملکرد کلیه نیز تاثیر بگذارد.


برچسب ها: کلیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار