با توجه به شرایط موجود در استان و کمبود منابع آبی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب از دستور کار خارج شده است.
کد خبر: ۲۳۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ 23 May 2016
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان اعلام کرد: فعلا زراعت چوب از دستور کار این سازمان خارج شده است.

"محمدرضا همتی" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در استان و کمبود منابع آبی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب از دستور کار خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته در استان همدان با همکاری کشاورزان 3500 هکتار زراعت چوب صورت گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر به علت خشکسالی و انسداد چاه‌های غیرمجاز کشاورزان تمایلی به زراعت چوب ندارند و درخواست‌ها به صفر رسیده است اما با این حال اگر متقاضی وجود داشته باشد، آمادگی واگذاری زمین داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جنگل‌کاری دیم در مناطقی از استان صورت می‌گیرد، عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی توسعه جنگل به صورت گونه‌های چندمنظوره‌ای مثل بادام، سماق، بادام‌کوهی و گونه‌های جنگلی دو منظوره که می‌توانند به صورت دیم کشت شوند، با همکاری بهره‌برداران صورت می‌گیرد.

همتی بیان کرد: سال گذشته 600 هکتار جنگل‌کاری مشارکتی شامل درختان بلوط، بنه، بادام، بادامک و اسکوپاریا در شهرستان نهاوند صورت گرفت.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان همدان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی معمولا توسعه جنگل به منظور فعالیت اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در شهرستان نهاوند، ملایر و اسدآباد امکان کشت گونه‌هایی مانند بادام وجود دارد تا هم با ایجاد پوشش گیاهی از فرسایش خاک جلوگیری کرده و هم از نظر اقتصادی کارآیی داشته باشد.

همتی یادآور شد: توسعه جنگل دیم درشهرستان‌های جنوبی استان به علت بالا بودن تبخیر و کمبود بارندگی محدود است چرا که درصورتی می‌توان زراعت دیم در منطقه داشت که میزان بارندگی سالیانه حداقل 400 میلیمتر باشد درحالیکه در قهاوند میزان بارندگی فقط 200 میلیمتر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه جنگل‌کاری در بخش خصوصی در حد صفر است، گفت: به علت اینکه کشت گونه‌هایی که هم قابلیت کشت دیم داشته و هم اقتصادی باشد، کم است برهمین اساس بخش خصوصی در این زمینه فعالیتی ندارد.
برچسب ها: زراعت چوب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار