در اتوبوس‌های فعال در خطوط پایین‌شهر روغن و گریس درب‌ها به‌قدری در اطراف درب‌ها و میله‌های آن پاشیده شده که هرکسی از نزدیکی آن‌هم عبور کند حتماً لباس و تن او به روغن و گریس و گردوخاک سیاه شده قطعات خودرو آلوده خواهد شد که در برخی موارد این آلودگی به‌قدری زیاد است که لباس‌های روشن با هیچ شوینده‌ای پاک نمی‌شوند.
کد خبر: ۲۳۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸ 19 May 2016
اتوبوس‌هایی که گردوخاک بر روی صندلی‌ها، کف و دیواره و حتی سقف داخلی آنها بر روی‌هم انباشته‌شده و البته گردوخاک‌ها برای بعضی از بچه‌ها فضای مناسب نقاشی کشیدن را فراهم کرده که با خط‌های کج‌ومعوج کثیفی و آلودگی اتوبوس‌ها را بیشتر نمایان می‌کنند.

به گزارش تابناک همدان، اتوبوس یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین وسایل نقلیه شهری است که بخش قابل‌توجهی از شهروندان از برای تردد در سطح شهر از این وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.

شهر همدان با توجه به طراحی شهری از یک‌سو و جمعیت بیش از ۵۰۰ هزارنفری با توجه به اینکه تنها تاکسی و اتوبوس در آن برای حمل‌ونقل عمومی طراحی‌شده و تردد می‌کنند، این دو وسیله نقلیه نقش بسیار بارزی در جابجایی شهروندان در سطح شهردارند.

خطوط مختلف اتوبوس‌رانی شهر همدان در مسیر بین شهرک‌ها و محلات مختلف شهر در حال تردد هستند که همه آنها مسافرین را به میدان مرکزی شهر در بین خطوط منتقل می‌کنند.

از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس همدان در حال حاضر بیش از ۱۲۰ دستگاه فعال بوده و در خطوط متعدد خدمات جابجایی مسافرین را ارائه می‌کند.
اگر بپذیریم که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر با اتوبوس مسافرت درون‌شهری خود را انجام می‌دهند، این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که آیا تعداد اتوبوس‌ها برای جابجایی این حجم از شهروندان مناسب است؟

آیا اتوبوس‌های فعال به لحاظ کیفیت ارائه خدمات ازنظر زیبایی، راحتی صندلی‌ها، سیستم گرمایشی در فصول سرد و سرمایشی در فصول گرم سال، تمییزی و پخش موسیقی و... مناسب شهروندان همدانی هستند؟

اگر گشتی در سطح شهر با اتوبوس در خطوط مختلف بزنیم خواهیم دید که اتوبوس‌های نو، تمییز و درجه‌یک در خطوط بالای شهر مانند سعیدیه تردد می‌کنند و این اتوبوس‌ها علاوه بر اینکه رانندگان به وضعیت ظاهری بیرونی و داخلی آنها رسیدگی کرده و همیشه تمییز هستند از طرفی دیگر شهروندان نیز در حفظ نظافت اتوبوس‌های این خطوط تلاش بیشتری دارند.

اتوبوس‌های خطوط پایین‌شهر مانند خضر، حصار امام خمینی (ره)، کوی ولیعصر (عج) و... باسن بالا و کهنگی فعالیت می‌کنند و گویی راننده این اتوبوس‌ها سالی یکبار هم‌دستی به روی اتوبوس نمی‌کشند و وقتی وارد این اتوبوس‌ها می‌شوید در برخورد نخست بوی نامطبوع آزاردهنده خواهد بود.

در اتوبوس‌های فعال در این خطوط پایین‌شهر روغن و گریس درب‌ها به‌قدری در اطراف درب‌ها و میله‌های آن پاشیده شده که هرکسی از نزدیکی آن‌هم عبور کند حتماً لباس و تن او به روغن و گریس و گردوخاک سیاه شده قطعات خودرو آلوده خواهد شد که در برخی موارد این آلودگی به‌قدری زیاد است که لباس‌های روشن با هیچ شوینده‌ای پاک نمی‌شوند.

آلودگی اتوبوس‌ها می‌تواند سلامت شهروندانی که به‌صورت مرتب و روزانه از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند را به خطر بیندازد و البته این موضوع را باید متخصصین حوزه بهداشت و سلامت بیشتر بررسی کنند.

گردوخاک اتوبوس‌ها فقط بر روی صندلی تمییز است و این هم علتی دارد و آن اینکه شهروندان با نشستن بر روی صندلی‌ها بالباس خود این قسمت را تمییز نگه می‌دارند و درواقع باید گفت این لباس مسافرین است که نقش پاک‌کنندگی را ایفا می‌کند.

کف اتوبوس‌های شهر همدان زیر پای مسافرین پر از گردوخاک، انواع پوست میوه، خشکبار و دیگر تنقلاتی است که مسافرین مصرف کرده و در اتوبوس رها کرده‌اند و متأسفانه شهروندان در این بخش بسیار کوتاهی کرده و نسبت به پاکیزگی وسایل نقلیه عمومی بی‌توجه هستند و که این با آیات قرآن کریم، احادیث و روایات ائمه اطهار (ع) و نظر دین مبین اسلام مغایرت دارد چراکه دین مبین اسلام همگان را به پاکیزگی و حفظ بهداشت محیط دعوت نموده است.

از شرکت اتوبوس‌رانی شهرداری همدان که مدیری توانمند، خلاق و جوان دارد انتظار می‌رود که برنامه ویژه‌ای برای آموزش شهروندی در خصوص حفظ بهداشت محیطی اتوبوس‌ها توسط شهروندان از یک سو و آموزش رانندگان از طرفی دیگر برنامه‌ریزی کند تا اتوبوس‌های سطح شهر همدان در تمام نقاط شهر به شکلی منظم، پاکیزه و مرتب، درشان شهروندان همدانی خدمات ارائه کنند.

برای آموزش شهروندی می‌توان با نصب پوستر، بنر، پلاکارد و توزیع بروشورهای کوچک در داخل اتوبوس‌ها به شهروندان آموزش‌های لازم در خصوص حفظ پاکیزگی و جلوگیری از تخریب اموال عمومی ازجمله اتوبوس‌ها را آموخت و آگاهی شهروندان را نسبت به نگهداری درست و مناسب این وسایل ارتقا داد.

رانندگان وسایل نقلیه عمومی خصوصاً اتوبوس‌ها نیز باید دوره‌های آموزشی مختلفی را برای حفظ پاکیزگی چهره اتوبوس‌ها، نظافت و رسیدگی به لباس فرم و نوع برخورد مناسب با شهروندان را طی کنند.

امید است که به‌زودی شاهد تحول در چهره داخلی و بیرونی اتوبوس‌های سطح شهر همدان باشیم تا این وسیله نقلیه عمومی در شأن شهروندان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین باشد و همدان به‌عنوان الگویی از اتوبوس‌رانی مناسب در سطح کشور شناخته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار