با وجود تبلیغاتی که در حوزه مصرف نمک دریایی شده است، باید گفت که این نمک‌ها حاوی فلزات سنگین است که علاوه بر افزایش فشارخون، تاثیرات نامطلوبی بر بدن می‌گذارد.
کد خبر: ۲۳۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴ 17 May 2016
مدیرگروه پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استرس و اضطراب منجر به افزایش موقتی و شدید فشارخون در افراد می‌شود.

دکتر "راضیه‌سادات میرمعینی" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گاهی اوقات وجود استرس و اضطراب فراوان در افراد باعث افزایش شدید و موقتی فشارخون شده که این مساله منجر به سکته قلبی و یا مغزی در فرد می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماری فشارخون یکی از مهمترین بیماری‌های غیرواگیر و به اصطلاح بی‌سر و صدا است که در اغلب افراد دیر تشخیص داده می‌شود.

میرمعینی افزود: از آنجا که این بیماری خاموش و بی‌علامت است معمولا زمانی فرد برای تشخیص به پزشک مراجعه می‌کند که سال ها از وجوداین بیماری در بدنش می‌گذرد و ممکن است در پی آسیب‌هایی وارده به بدن فرد ملزم به مراجعه به پزشک شده باشد.

این کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه فشارخون در همه افراد وجود دارد، یادآور شد: فشاری که از طرف خون بر سطح داخلی رگ‌های بدن وارد می‌شود را فشارخون می‌گویند اما این فشار زمانی خطرناک است که شخص دچار پرفشاری خون شود.

از هر پنج نفر، یک شخص مبتلا به پرفشاری خون است

وی در ادامه عنوان کرد: در مجموع از هر پنج فرد بزرگسال یک نفر به پرفشاری خون مبتلا است اما در استان همدان 15 درصد از افراد بالای 30 سال به این بیماری مبتلا شده‌اند.

میرمعینی با بیان اینکه برخی از عواملی که منجر به ایجاد پرفشاری خون می‌شود، تغییرناپذیرند، تصریح کرد: سابقه خانوادگی، ارث، نژاد و افزایش سن از عوامل غیرقابل تغییر در ابتلا به پرفشاری خون است.

وی با بیان اینکه در نژاد سیاه پوستان میزان ابتلا به پرفشاری خون به ویژه در سنین پایین‌تر، بیشتر است، خاطرنشان کرد: اضافه وزن، کم‌تحرکی، تغذیه، استعمال دخانیات و الکل و مصرف بیش از اندازه نمک از مواردی هستند که با کنترل آن می‌توان به پیشگیری و کنترل پرفشاری خون کمک کرد.

میرمعینی تاکید کرد: استعمال دخانیات و الکل با توجه به مواد شیمیایی موجود در تنباکو به دیواره شریان آسیب می‌زند به طوریکه قطر آن را کاهش داده و باعث صدمه به قلب می‌شود.

مصرف نمک‌های دریایی توصیه نمی‌شود

این کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد: با وجود تبلیغاتی که در حوزه مصرف نمک دریایی شده است، باید گفت که این نمک‌ها حاوی فلزات سنگین است که علاوه بر افزایش فشارخون، تاثیرات نامطلوبی بر بدن می‌گذارد.

فشارخون بارداری را جدی بگیرید

میرمعینی با بیان اینکه باید فشارخون بارداری را جدی و مهم تلقی کرد، یادآور شد: حاملگی در برخی افراد منجر به بروز پرفشاری خون می‌شود.

وی افزود: برطرف شدن این بیماری در خانم‌های باردار پس از زایمان وابسته به شرایط بدنی و سابقه خانوادگی پرفشاری خون در آنها است.

فشار خون مناسب برای افراد چند است؟

میرمعینی با بیان اینکه فشار خون نرمال برای هر شخص 12 بر روی 8 است، اعلام کرد: همه افراد باید در هر یک یا دو سال یک بار چکاب شوند و فشارخون خود را مورد بررسی قرار دهند.

فشار کودکانتان را هم بگیرید

این کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به اینکه باید فشار کودکان هم گرفته شود، تاکید کرد: در برخی موارد بعضی بیماری‌ها همچون بیماری کلیوی با افزایش فشارخون خود را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: پس از اینکه پرفشاری خون در بیمار تشخیص داده شد پزشک معالج بر این اساس تصمیم به تجویز دارو و یا توصیه به اصلاح سبک زندگی بیمار می‌گیرد.

میرمعینی با تاکید بر اینکه بیمارانی که از داروهای کنترل فشار خون استفاده می‌کنند، باید به موقع و همیشگی داروهای خود را مصرف کنند، یادآور شد: فشار خون همانند بیماری سرماخوردگی نیست که با یک دوره مصرف دارو درمان شود.

وی افزود: پرفشاری خون نیاز به کنترل مداوم بیماری دارد و بیماران هرگز نباید داروهای خود را با دیگران تعویض و یا داروهای گیاهی را جایگزین داروهای خود کنند.

نقش تغذیه در کنترل فشار خون

میرمعینی با اشاره به اینکه تغذیه تاثیر زیادی در کنترل فشارخون دارد، اظهار کرد: مصرف منظم میوه و سبزی، پتاسیم، حبوبات و کاهش مصرف نمک و چربی‌های اشباع شده در کاهش و کنترل فشارخون موثر است.

نمکدان‌ها را از سفره‌های خود حذف کنید

وی با بیان اینکه مصرف نمک در استان همدان بیش از میزان استاندارد است، گفت: مصرف بیش از اندازه نمک تاثیرات جبران‌ناپذیری بر سلامت افراد می‌گذارد بنابراین باید نمکدان‌ها را از سر سفره‌‎ها حذف کنید.

میرمعینی در پایان اظهار کرد: بیمارانی که دچار پرفشاری خون هستند باید در منازل خود دستگاه فشارسنج داشته باشند تا بتوانند به صورت روزانه از میزان فشارخون و سلامت خود مطلع شوند.
برچسب ها: فشار خون ، نمک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار