کد خبر: ۲۳۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 17 May 2016
سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بی‌رنگ است.

صنعت گردشگری که پس از صنعت نفت و خودرو به‌عنوان سومین صنعت در دنیا به لحاظ درآمدزایی و جذب منابع مالی شناخته می‌شود، در سال‌های گذشته در برخی از کشورها با رشدی خیره‌کننده روبرو بوده و عرصه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های گسترده بوده است.

دراین‌بین بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه که از فقدان منابع مالی داخلی رنج می‌برند، جذب منابع خارجی را برای تداوم برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی خود در بخش‌های مختلف ضروری می‌دانند؛ به‌گونه‌ای که در میان برخی از این کشورها رقابت سختی برای جذب سرمایه‌های خارجی‌شکل گرفته است و در کشورمان نیز همواره در مناطق گردشگری سعی برجذب سرمایه درزمینه گردشگری شده است و حال این سؤال پیش می‌آید که تا چه میزان در جذب سرمایه و سرمایه‌گذار موفق بوده‌ایم؟.

یکی از پایه‌های اساسی برای جذب سرمایه در حوزه گردشگری، فرصت‌ها و زمینه‌هایی است که یک منطقه در حوزه‌ی گردشگری از آنها برخوردار است. در این گزارش قصد داریم به جذب سرمایه در حوزه گردشگری استان همدان را بررسی کنیم. شاید یکی از جملات کلیشه‌ای که همواره درزمینه‌ی فرصت‌های گردشگری استان همدان شنیده می‌شود این باشد که این استان دارای پتانسیل‌های تاریخی زیادی است و همین مسئله می‌تواند زمینه را برای جذب گردشگر فراهم کند. اما به‌واقع تا چه اندازه در معرفی فرصت‌های حوزه‌ی گردشگری استان همدان موفق بوده‌ایم و تا چه میزان توانسته‌ایم در این زمینه سرمایه و سرمایه‌گذار جذب کنیم.؟

مدیرعامل شهربازی رنگین‌کمان در گفتگو با تابناک همدان، نخستین مشکل و چالش در این زمینه را عدم هماهنگی بین مدیران حوزه‌ی گردشگری دانست و گفت: هنوز توسعه‌ی گردشگری به‌عنوان یک بخش اقتصادی دارای مزیت بالا در بین برنامه‌ها و انتظارهای مدیران، کارشناسان و مشاوران مرتبط شکل نگرفته است و به‌طور جدی وارد نشده‌اند.

حمید بطحایی خاطرنشان ساخت: جاذبه گردشگری و تنوع سرزمینی در کشور ما قابلیت بالایی دارد اما باوجوداین قابلیت‌ها، ازنظر تکمیل و عرضه‌ی محصول گردشگری و جذب تقاضا سهم ایران از بازارهای جهانی بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گردشگری تصریح کرد: تنها جاذبه‌های گردشگری برای جذب سرمایه‌گذاری کافی نیست اکتفا کردن به جاذبه‌های گردشگری شرط لازم ولی ناکافی در فراهم آوردن محصولات گردشگری است بنابراین داشتن زیرساخت‌های مناسب جهت سرمایه‌گذاری لازم و ملزوم جاذبه‌های گردشگری است.

بطحایی تصریح کرد: شناخت ناکافی از گردشگری در سطوح مدیریتی بخصوص در رده برخی مدیران تصمیم‌ساز، که گردشگری را بیشتر یک جریان لوکس و هزینه‌ساز محسوب می‌کنند و پرداختن به آن را نه تنها سودمند نمی‌دانند بلکه از نگاه آنها مشکلاتی نیز به دنبال دارد و باید نگرش مدیران کاملاً نسبت به مقوله صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری تغییر نماید و از مجموعه‌های ایجادشده درزمینه گردشگری حمایت لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان ساخت: در استان همدان پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای درزمینه جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری وجود دارد و دلیل ناکارآمدی و بهره‌وری مناسب از حوزه‌ها و فضاهای گردشگری در استان نبود یک مدیریت واحد و منسجم و فقدان زیرساخت‌های اساسی است که می‌طلبد این مشکلات هر چه سریع‌تر با همفکری مسئولین و بخش خصوصی حل‌وفصل گردد و همدان از قافله این صنعت پررونق بیشتر از این عقب نماند.


بطحایی در پایان با اشاره به قدم‌های مثبت درسال های اخیر درزمینه گردشگری اظهار داشت: باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید و پررنگ شدن رویکردهای اعتدالی و عقل‌گرا در سیاست‌گذاری و امور اجرایی در کشور، می‌توان به ترمیم صنعت گردشگری کشور در آینده امیدوار بود.

همان‌طور که اشاره شد صنعت گردشگری در ایران دارای مزیت نسبی بسیار بالایی است که در صورت دستیابی به جایگاه شایسته خویش می‌تواند به رشد اقتصادی، بهبود اشتغال، افزایش رفاه اجتماعی و موارد بسیار دیگری منجر گردد.

 در بسیاری از کشورها با ارائه یارانه و اعطا معافیت مالیاتی به صنعت گردشگری، بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این قسمت ترغیب می‌نمایند. زیرا دولت‌ها با دریافت مالیات از سایر بخش‌هایی که جهانگردان در آن قسمت هزینه می‌کنند، یارانه پرداخت‌شده را بازیافت می‌نمایند.

فعال نمودن و توسعه صنعت گردشگری، بی‌شک نیازمند مشارکت و همکاری‌های بخش خصوصی است. مع‌هذا روشن است که بخش خصوصی در مشارکت خود به دنبال رسیدن به هدف سودآوری است و چون این هدف با وضعیت فعلی این صنعت در کشور تأمین نمی‌شود، رغبتی نیز از سوی این بخش برای سرمایه‌گذاری مشاهده نمی‌گردد. لذا باید تغییر نگرشی عظیمی در این مقوله ایجاد شود تا با مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در صنعت گردشگری به رشد اقتصادی مناسبی دست پیدا کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار