کد خبر: ۲۳۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵ 17 May 2016
معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه تالاب آبشینه از جمله تالاب‌های مصنوعی استان است، گفت: این تالاب از سرریز شدن سد اکباتان نشأت گرفته و پس از 6 سال احیا شده است.

"سیدعادل عربی" در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تالاب آبشینه ظرفیت حضور پرندگان مهاجر را دارد، افزود: طبق آخرین بازدید صورت گرفته فقط 3 گونه پرنده در این تالاب حضور داشتند.

وی از احیای تالاب آق‌گل پس از 6 سال خبر داد و تصریح کرد: در اوج آبگیری این تالاب در سطح 100 هکتار آب موجود بوده و 12 گونه پرندگان آبزی و کنارآبزی در این محل حضور دارند.

وی با بیان اینکه گونه‌های جدیدی در این تالاب‌ها مشاهده شده است، ادامه داد: هر گونه‌ای که در تالاب‌های استان حضور پیدا کند، مهم و باارزش است.

تالاب چم‌شور همچنان خشک است

عربی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود بارندگی‌های اخیر تالاب چم‌شور در شهرستان اسدآباد همچنان خشک است، علت احیا نشدن این تالاب را تشنگی شدید و اشباع نشدن آن با بارندگی‌های اخیر دانست و افزود: بهره‌برداری شدید از منابع آب‌های زیرزمینی در دشت اسدآباد موجب اشباع نشدن خاک این منطقه و احیا نشدن آن شده است.

وی از وضعیت مناسب تالاب‌های پیرسلیمان، سد اکباتان و سدسرابی یاد کرد و یادآور شد: خوشبختانه با وجود بارندگی‌های اخیر تالاب‌های مصنوعی استان نیز احیا شده است.

تمدید 5 ساله تالاب شیرین‌سو به عنوان منطقه شکار ممنوع

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان در بخش دیگری از تمدید 5 ساله تالاب شیرین‌سو به عنوان منطقه شکار ممنوع خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تالاب شیرین‌سو از مناطق مهم برای جذب گردشگر محسوب می‌شود، اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان با تمدید 5 ساله این تالاب به عنوان منطقه شکار ممنوع در راستای حمایت از اکوسیستم این منطقه و جذب گردشگران گام برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: گرچه ارائه توجیهات فنی برای تمدید یک منطقه به عنوان شکار ممنوع بسیار مشکل است اما در راستای حفظ اکوسیستم و پرندگان این منطقه و به دنبال آن جذب گردشگران این اقدام انجام گرفته است.

اختصاص 130 میلیون تومان اعتبار برای تجهیزات حفاظتی تالاب‌ها

عربی رسالت اصلی این اداره را حفاظت از محیط زیست و جلب مشارکت مردم دانست و اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای حفاظت از تالاب‌ها و جلب مشارکت و آموزش مردم 130 میلیون تومان اعتبار در اختیار استان قرار داده است.

صدور پروانه صید ماهی برای بازدیدکنندگان از تالاب شیرین‌سو

عربی تالاب شیرین‌سو را مهمترین تالاب گردشگری استان همدان معرفی و عنوان کرد: برای گردشگرانی که از این تالاب بازدید می‌کنند، در صورت علاقه‌مندی این افراد پروانه صید ماهی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه این فعالیت هیچ منافاتی با قوانین محیط زیست ندارد و تنها جنبه تفریحی برای بازدیدکنندگان است، خاطرنشان کرد: دستورالعمل صدور این پروانه‌ها اعلام شده و پس از پایان مرحله تخم ریزی ماهی‌ها آغاز می‌شود.

وی از حضور بیش از 12 گونه انواع پرندگان مهاجر در این تالاب خبر داد و تصریح کرد: حواصیل، چوب‌پا، چنگر و مرغابی از جمله این گونه‌ها هستند.

برای حفاظت از سنجاب زمینی از شخم زدن زمین‌ها خودداری کنیم

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: سنجاب زمینی از جمله پستاندارانی است که فقط در تالاب شیرین‌سو یافت می‌شود و با توجه به اینکه در داخل خاک زندگی می‌کند، با شخم زدن اراضی از بین می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این پستاندار از جاذبه‌های مهم تالاب شیرین‌سو محسوب می‌شود بنابراین با همکاری دستگاه‌های دیگر همچون امور آب و منابع طبیعی نباید اجازه دهیم زیستگاه این جانور با شخم زدن زمین از بین برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار