مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت از محیط زیست از کاهش 50 درصدی وسعت حریق در سال 94 خبر داد.
کد خبر: ۲۳۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲ 16 May 2016
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت از محیط زیست از کاهش 50 درصدی وسعت حریق در سال 94 خبر داد.

به گزارش ایسنا، "علی تیموری" دوشنبه 27 اردیبهشت در نشست یک‌روزه اطفاء حریق در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در همدان، ضمن ارائه گزارشی از میزان آتش‌سوزی در استان‌های مختلف، اظهار کرد: آتش‌سوزی در برخی مناطق کشور از جمله پارک ملی گلستان در سال‌های گذشته، بیش از 700 تا 800 هکتار بود که خوشبختانه با اقدامات کنترلی صورت گرفته، توانسته‌ایم کاهش چشمگیری در این موضوع ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: علت وقوع آتش‌سوزی بیش از 90 درصد جنگل‌ها و مراتع، عامل انسانی است که می‌توان با فرهنگ‌سازی، آموزش مردم، بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها و گروه‌های مردمی و چینش گروه‌های خاص در کاهش آتش‌سوزی‌ها اثرگذار بود.

وی با اشاره به نقش نیروی انسانی در رشد اقتصادی و حفظ منابع طبیعی برخی کشورهای توسعه‌یافته از جمله ژاپن، تصریح کرد: از 100 سال گذشته نیروی انسانی در کشور ما چندان مورد توجه در پیشرفت‌های اقتصادی، حفظ منابع طبیعی و ... نبوده است اما امروز کشورهای بسیاری از جمله ژاپن به اثرگذاری نیروی انسانی در بخش‌های مختلف جامعه و طبیعت زیست‌محیطی پی برده‌اند و بر این اساس توجه بیشتری به نیروهای انسانی جامعه مبذول می‌دارند.

وی تصریح کرد: آموزش عنصر مهمی در اثرگذاری نیروی انسانی در حفظ منابع طبیعی است که می‌تواند از بروز خسارات بسیاری در این بخش جلوگیری کند.

ایلام، آتش‌سوزی 500 هکتاری را تجربه کرد

تیموری با بیان اینکه در سال 93، 13 هکتار آتش‌سوزی در ایلام به وقوع پیوسته بود، گفت: استان ایلام در سال 94، آتش‌سوزی 500 هکتاری را تجربه کرد به طوریکه نسبت به سال ماقبل خود افزایش آتش‌سوزی زیست‌محیطی داشته اما در دیگر استان‌های کشور آمار آتش‌سوزی در سال 94 کاهش داشته است.

وی در ادامه با اعلام آمار آتش‌سوزی‌ها در استان‌های مختلف، اظهار کرد: استان فارس در سال‌های 93 و 94 بالاترین آمار آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های زیست‌محیطی را داشته است و به ترتیب استان‌های سیستان و بلوچستان و اصفهان کمترین میزان آتش‌سوزی را داشتند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال 93، 216 مورد آتش‌سوزی در کشور گزارش شد و در سال 94 این آمار به 277 مورد رسید، اگرچه تعداد آتش‌سوزی‌ها در سال 94 نسبت به 93 افزایش داشته اما وسعت حریق در سال 94 کاهش داشته است.

وی آمادگی اکیپ‌های امدادی، همراهی سمن‌های محیط زیست و دسته‌بندی مردم در محل را از جمله عوامل کاهش وسعت آتش‌سوزی‌ها در سال 94 برشمرد و عنوان کرد: طرح جامع اطفاء حریق جنگل‌‌ها در سال 94 با کمک سازمان جنگل‌ها و همکاران محیط زیست نوشته شد و در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری طرح مذکور به معاون اول رئیس جمهور داده شد تا اعتبار مورد نیاز به آن تخصیص داده شود.

16 استان در سال 94 مانورهای آمادگی در برابر آتش‌سوزی مراتع برگزار کردند

مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع، برگزاری مانور‌های آموزشی بوده است، گفت: 16 استان در سال 94 مانورهای آمادگی در برابر آتش‌سوزی مراتع برگزار کردند که این نخستین‌بار بود که به صورت رسمی اجرای مانور برای گروه‌های مختلف اعم از جوامع محلی، سمن‌های زیست‌محیطی  حتی عوامل خود سازمان محیط زیست صورت می‌گرفت.

وی یادآور شد: در طرح جامع اطفاء حریق جنگل‌ها تقویت پایگاه‌های اطفای حریق، تشویق و تقویت نیروهای انسانی، سمن‌های محیط زیست و جوامع محلی همچنین برگزاری مانورهای آمادگی دیده شده است.

وجود بالگرد در اطفاء حریق بیش از تأثیر فیزیکی، اثر روانی دارد

تیموری با بیان اینکه برخورداری از بالگرد تأثیر چندانی در مهار و دفع آتش ندارد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 93 بالگرد از نطر نوع کار، تنها دو درصد تأثیر داشته اما بیشتر از آن تأثیر روانی در اذهان عموم گذاشته است در واقع وجود بالگرد در اطفاء حریق بیش از تأثیر فیزیکی، اثر روانی دارد.

استقرار بالگرد اطفاء حریق در 6 استان کشور

وی با اعلام اینکه در 6 استان کشور با تمهیدات سازمان محیط زیست بالگرد اطفاء حریق مستقر شده است، گفت: منابع این بالگردها از طریق سازمان مدیریت بحران تأمین شده و ارتباط خلبان با محیط زیست در چارچوب‌های معین تعریف شده است همچنین در صورت لزوم، هریک از این بالگردها در استان‌های همجوار نیز به‌کار گرفته می‌شوند.

 مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه امسال هم 18 استان در برگزاری مانورها مشارکت خواهند داشت، گفت: اغلب آتش‌سوزی‌های غرب کشور در ماه‌های خرداد و تیرماه اتفاق می‌افتد و آتش‌سوزی در مناطق شمالی کشور در ماه‌های مرداد و شهریور است بنابراین برخی از مانورهای آمادگی از جمله مانور استان گلستان پس از ایام ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

کاهش 20 درصدی آتش‌سوزی‌ها، چشم‌انداز تعریف شده در سازمان محیط زیست است

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: چشم‌انداز تعریف شده در سازمان محیط زیست برای سالجاری کاهش 20 درصدی آتش‌سوزی‌ها است که در همین راستا برگزاری مانورها علاوه بر افزایش  آمادگی مدیران به افزایش حساسیت زمان کمک شایانی خواهد کرد.

وی نصب سنسورهای هشداردهنده حریق را گام دیگری در کاهش آتش‌سوزی‌های سال‌جاری برشمرد و افزود: بهره‌مندی از ستاد واکنش سریع و تقویت ارتباط با این ستاد از جمله برنامه‌های ما در سال جاری است همچنین سعی داریم هریک از محیط بانان را به تجهیزات انفردای مجهز کنیم که برای این منظور، در کارگروه مربوطه که در مرکز شکل گرفته یک میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

تیموری با برشمردن میزان آتش‌سوزی‌ها در استان‌های غربی کشور خاطرنشان کرد: اغلب آتش‌سوزی‌ها در این استان‌ها در یک محدوده و منطقه مشخص بوده است که باید تمرکز اقدامات پیشگیرانه را در آن مناطق ایجاد کنیم.

وی افزود: استان همدان در سال 93 آتش‌سوزی نداشته اما در سال 94، 139 هکتار آتش‌سوزی محیط زیستی داشته که بیشتر در شهرستان اسدآباد گزارش شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار