در شهر همدان ۷۹ قنات وجود داشت که تنها ۱۸ قنات باقی مانده است
کد خبر: ۲۳۰۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰ 16 May 2016
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان از نابودی ۶۱ قنات در همدان خبر داد و گفت: در شهر همدان ۷۹ قنات وجود داشت که تنها ۱۸ قنات باقی مانده است.

به گزارش مهر، ابوالقاسم سوزنچی ظهر دوشنبه در نشست چالش‌های آب در همدان که در دانشکده کشاروزی برگزار شد، با بیان اینکه در شهر همدان ۷۹ قنات وجود داشت که تنها ۱۸ قنات باقی مانده است، گفت: برخی از این قنات ها توسط شهرداری زنده شد اما مابقی آن از بین رفته‌اند.

سوزنچی با بیان اینکه وزارت نیرو طرح احیا و تعادل بخشی آب را در ۱۵ بند تدوین و برای اجرا به دولت ابلاغ کرده است، گفت: ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی و مابقی در بخش‌های شرب و صنعت مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر الگوی کشت در استان همدان وجود ندارد، گفت: کشت سیب‌زمینی در استان همدان برای هر کیلوگرم نزدیک به ۹۰۰ تومان تمام می‌شود در حالی که در خرید تضمیمی این محصول رقم هزینه شده نادیده گرفته می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با تاکید بر اینکه کشاورزی همدان نیازمند نقشه راه است، ادامه داد: اختیار آب از دست مردم گرفته و به دولت واگذار شد و از زمانی که مدیریت آب به دولت واگذار شد با بحران‌های بسیاری در این زمینه مواجه شدیم.

سوزنچی با بیان اینکه انجمن‌های تدبیر آب در کشور شکل گرفته و در تعامل مناسبی با یکدیگر هستند و این انجمن در استان همدان نیز راه‌اندازی خواهد شد گفت: ۲۶ فرو چاله در استان همدان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در ایجاد فروچاله ها تنها نیروگاه شهید مفتح مقصر نیست بلکه ۵۴ درصد به اضافه برداشت‌ها و ۲۶ درصد به برداشت‌های غیرمجاز مربوط می‌شود، گفت: باید از اضافه برداشت‌ها در استان همدان جلوگیری کرد.

سوزنچی با بیان اینکه میزان بارش جهانی بیش از ۹۰۰ میلیمتر و میزان بارش‌ها در آسیا ۷۳۰ میلیمتر است، گفت: از این میزان یک سوم یعنی حدود ۲۵۰ میلیمتر مربوط به ایران است.

وی با تأکید بر اینکه ایران فقط یک سوم سهم بارش‌های جهانی را در اختیار دارد از طرفی تبخیر آب در ایران سه برابر است، ادامه داد: شرایط آب و هوایی ایران به گونه‌ای است که موجب تبخیر زیاد آب می‌شود و در این شرایط ضریب یک سوم به یک نهم تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با تاکید بر اینکه طرح‌های خوبی در کشور و موسسه تحقیقات همدان وجود دارد اما مغفول مانده است، افزود: در استان همدان ۴۰۰ تا ۴۵۰ هکتار کشت دیم وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار