وی با طرح این سئوال که کجای بانکهای ما تولیدمحور است، گفت: بانک ما تولیدمحور نیست ولی در استان همدان بانک‌ها کمک کرده و همکاری می‌کنند اما با سود 20 تا 23 درصد مگر می‌شود تولید کرد، مگر می‌شود با وجود موانع بسیار تولید کرد، این موانع باید برداشته شود.
کد خبر: ۲۲۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹ 14 May 2016
استاندار همدان با بیان اینکه برجام سبب رشد اقتصادی و حل تمامی مشکلات کشور نمی‌شود، گفت: ۷۰ درصد سپرده‌های مردم همدان در بانکهای خصوصی است ولی این بانک‌ها ورودی در تولید ندارند.

به گزارش تسنیم، محمدناصر نیک بخت عصر امروز در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی و همایش اقتصاد و سرمایه همدان اظهار داشت: به جز یکی دو همایش قرار شده تا از برگزاری برخی همایش‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه این همایش در راستای تنویر افکار عمومی و سرمایه‌گذاران برگزار شده است، گفت: همایشی با سرمایه‌گذاران همدانی مقیم پایتخت در تهران برگزار خواهد شد که امیدواریم این افراد گوشه چشمی نیز به همدان داشته باشند.

نیکبخت با بیان اینکه در جای جای قانون اساسی جمهوری اسلامی به سرمایه‌گذاری، مسائل اقتصادی و احترام به مالکیت خصوصی توجه شده است، افزود: کشور ایران مشابه یک قاره است که برای اجرای برنامه‌های اقتصادی، توسعه‌ای و پیشرفت چیزی کم ندارد.

وی تصریح کرد: دولت‌ها به ویژه دولت تدبیر و امید حمایت و کمک به اقتصاد، توسعه کشور و نجات اقتصاد کشور را از جمله برنامه‌های خود قرار داده است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها بارها به مسائل اقتصادی و توسعه‌ای کشور تاکید داشته است، بیان کرد: باید ریشه‌یابی شود چرا هنوز به تعالی اقتصادی واقعی در همدان دست پیدا نکرده‌ایم.

وی با اشاره به نامگذاری سال بیان کرد: شعار امسال بدین معنی بوده که گفته‌ها و شعارها در این زمینه کافی است و باید اقدامات و عملیات‌های بسیاری در این زمینه اجرایی شود ولی می‌بینیم در طول سال‌های گذشته نه تنها اقتصاد به جایگاه واقعی نرسیده بلکه رکود، عدم پیشرفت، غیرفعال شدن و تعطیلی را در صحنه‌های اقتصادی کشور شاهد هستیم.

نیکبخت با اعلام اینکه نزدیک به دو سوم واحدهای تولیدی کشور در هشت تا 10 سال گذشته تعطیل شده یا زیر 40، 30 و 20 درصد کار می‌کرده است، گفت: چرا؟ آیا شرایط کشور این بوده است؟ نه! کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی بستر و موقعیت‌های بسیاری دارد.

تمام مشکلات واحدهای تولیدی به تحریم مربوط نیست

وی با طرح این سئوال که آیا تمامی دلایل به تحریم‌ها برمی‌گردد، گفت: نه! تمام مشکلات مربوط به تحریم نبود ولی تحریم‌ها زنجیرهایی را به پای تولید و واحدهای تولیدی بسته بود.

استاندار همدان با اعلام اینکه 30 درصد درآمد حامل‌های انرژی باید به تولید برای جبران هزینه‌های جدید پرداخت شود ولی تاکنون عملی نشده است، گفت: تولیدی که سود متعادل و متعارف 15 درصد دارد می‌تواند با تسهیلات با بهره 20 درصدی گشایش شود.

وی با اعلام اینکه در سیستم آکادمیک، دانشگاهی و درون کتاب گفته‌های مشاور وزیر ایده‌آل است، گفت: آیا در کشور چنین مواردی بوده است، همایش، گفتن و شعار بس بوده و وارد عمل شوید.

نیکبخت بیان کرد: اگر قرار باشد در تمام این کشور یک استان را پیدا کنید که بیشتر از شعار و گفتن کار کرده، استان همدان است که راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری و مبنا قرار دادن همایش سرمایه‌گذاری براساس اقتصاد مقاومتی نمونه آن است.

وزارت اقتصاد و دارایی تعداد سرمایه‌گذاران جذب شده برای همدان را اعلام کند

وی با اعلام اینکه صدور جواز تاسیس در همدان نیم روز طول دارد، اظهار داشت: آیا این موارد همه مشکل‌گشاست، مگر جلب سرمایه‌گذاری برای پیشرفت استان‌ها و توسعه کشور وظیفه وزارت اقتصادی و دارایی نیست؟ اعلام شود وزارت اقتصاد و دارایی چه تعداد سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای همدان جذب کرده است.

نیکبخت با بیان اینکه در حال حاضر برجام نهایی شده و درهای بسته کشور و زنجیره‌های ایجاد شده در پای تولید باز شده است، گفت: باید جمیع اعضای موثر در تولید، اشتغال و اقتصاد با یکدیگر هماهنگ شوند، در حال حاضر استان این هماهنگی را ایجاد کرده است و باید در تهران هماهنگی فراهم شود.

باید از پسابرجام نسبت به برجام استفاده بیشتری شود

وی با اشاره به اینکه چرا برخی نِق می‌زنند و نگران هستند که برجام اجرایی نشده، مشکل‌گشا، فتح‌الفتوح نشده و دستاوردی نداشته است، گفت: در شرایط بسیار حساسی هستیم، بسیاری که توفیق این دولت خدمتگزار را بر‌نمی‌تابند نمی‌خواهند توفیقات بیشتری با دست این دولت رخ دهد اما باید تلاش خود را به کار بندیم تا از پسابرجام بیشتر از برجام استفاده کنیم، قرار نیست برجام رشد اقتصادی برای کشور آورده و همه مشکلات کشور را حل کند، بلکه برجام باید تسهیل‌کننده در جذب سرمایه‌گذار باشد.

نیکبخت با اعلام اینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور هستند، عنوان کرد: باید پاره‌ای از شرایط را برای ورود بخش خصوصی فراهم کرد، چه قانونی بهتر از تضمین بازگشت سود و سرمایه بخش خصوصی وجود دارد که توسط ایران عملی شده است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه ریاست جمهوری نجات اقتصاد و بهبود معیشت را به عنوان شعارهای اصلی خود مطرح کرده است، اظهار داشت: این همه تلاش برای به نتیجه رساندن برجام، با هدف تسهیل داخل بود که با حل مشکلات تحریم‌ها بتوانیم در داخل رونق ایجاد کنیم، حال زمان آن است که مشکلات و بندهایی که به دست تولید بسته شده باز کنیم. زنجیر تحریمها برداشته شد ولی بندهای داخلی چه شد.

با سود بانکی 20 تا 23 درصد تولیدی اتفاق نمی‌افتد

وی با طرح این سئوال که کجای بانکهای ما تولیدمحور است، گفت: بانک ما تولیدمحور نیست ولی در استان همدان بانک‌ها کمک کرده و همکاری می‌کنند اما با سود 20 تا 23 درصد مگر می‌شود تولید کرد، مگر می‌شود با وجود موانع بسیار تولید کرد، این موانع باید برداشته شود.

نیکبخت با باین اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی درون‌زا و برون‌نگر بودن است، گفت: چرا واحد تولیدی که باید 200 کارگر داشته باشد الان باید با 50 کارگر کار کند، باید بازار را برای آن فراهم کرده و تسهیلات دیده شود.

گوش سرمایه‌گذاران از وعده و شعار پُر شده است

وی با بیان اینکه تمامی تسهیلات ایجاد شود تا سرمایه‌گذار اعتماد کند، گفت: گوش سرمایه‌گذار از شعار و وعده و وعید پُر شده و منتظر هستند تا اقدام و عمل را از سوی بخش دولتی ببینند.

70 درصد سپرده‌های مردم همدان در بانکهای خصوصی است/ عدم ورود بانک‌های خصوصی در بخش تولید

استاندار همدان با اعلام اینکه در زمینه ابلاغ بخشنامه جدید در راستای پرداخت تسهیلات بانک‌هایی که همکاری نکنند باید اعلام شوند، گفت: 70 درصد سپرده‌های مردم در بانک‌های خصوصی است ولی ریالی در بخش تولید ورود نداشته‌اند، این کجای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه مدیر سابق بانک کارآفرین همدان به سبب عدم پرداخت معوقات توسط واحدهای تولیدی در زندان هستند، گفت: اگر بانک کارآفرین این مشکل را حل نکند مردم قطعا سپرده‌های خود را از بانک خارج می‌کنند.

استاندار همدان با اعلام اینکه اگر مشکل سرپرست سابق بانک کارآفرین حل نشود در غیر این صورت از سرمایه‌گذاران خواسته می‌شود تا سرمایه خود را از این بانک خارج کنند، اگر این فرد همچنان در زندان باشد و آنجا از بین برود نمی‌توانم تحمل کرده و چیزی نگویم.

نیکبخت با بیان اینکه بانک‌های دولتی در راستای حمایت از تولید گام‌های اساسی برداشته‌اند، اظهار داشت: بانک‌های خصوصی باید تولیدمحور بوده و از طرف دیگر سود بانکی برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی اصلاح شود.

استاندار همدان بیان کرد: تمام تلاش خود را بر این گذاشتیم تا سرمایه‌گذار موجود در همدان ابتدا تولید خود را فعال کرده و مشکلات سرمایه‌درگردش آن حل شود تا توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند.

وی با اعلام اینکه 5 یا 6 کشور پس از برگزاری همایش سرمایه‌گذاری فعالیت خود را در همدا آغاز کرده‌اند، گفت: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از کشورهای ایتالیا، ژاپن، کره و چین در همدان انجام می‌شود.

نیکبخت با بیان اینکه استان همدان در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی استان پیش‌رو خواهد بود، گفت: انتظار داریم وزارت اقتصادی و دارایی که نقش عمده در اجرای اقتصاد مقاومتی دارد بتوان همراهی و تعامل لازم را در راستای اجرای سیاستهای اقتصادی داشته باشد.

اقتصاد نفتی و دولتی بیماری اصلی اقتصاد کشور است

وی با بیان اینکه اقتصاد دولتی، نفتی و رشد تعدادی امثال بابک زنجانی به سبب تحریم‌ها مشکل اقتصاد ایران محسوب می‌شود، گفت: خوشبختانه امسال لایجه بودجه‌ای که ارائه داد نشان از کاهش سهم نفت دارد و از طرفی مشارکت دولت در سرمایه‌گذاریها کم شده است.

نیک بخت بیان کرد: درست است که اصل 44 و واگذاری تصدی دولت در پنج سال گذشته به خوبی اجرا نشد، از یک بخش دولتی گرفته و به بخش نیمه دولتی واگذار شد ولی دولت خود تصمیم دارد تا تصدی‌گری  دخالت در اقتصاد را کم کند و اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند.

هیچ بابک زنجانی در دولت یازدهم رویش نمی‌کند

وی با اعلام اینکه با روحیه‌ای که دولت یازدهم دارد دیگر شاهد رویش بابک زنجانی‌ها نخواهیم بود، تصریح کرد: یک خبط، خطا، اشتباه و خیانتی در بیمه مرکزی در این دولت شکل گرفته که با تاکید دولت و فشار وزیر امور اقتصادی می‌بینیم که رئیس بیمه مرکزی استعفا می‌دهد.

تخلف بیمه مرکزی تنها خلاف اقتصادی دولت یازدهم

نیکبخت با اعلام اینکه این استعفا کار درستی بود، بیان کرد: در دولت‌های گذشته کدام کسی که خلافی در مسائل اقتصادی و مالی داشته استعفا داد، چنین فردی را داشتیم؟ ولی رئیس بیمه مرکزی به سبب حقوق مدیران که بالاتر از عرف در جامعه بوده استعفا می‌دهد سرخود هم نبوده حتما وزیر و دولت خواسته است، ولی می‌بینیم که میلیاردها میلیارد گُم شده و صدها بابک زنجانی رویش می‌کند ولی آب از آب تکان نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه این دولت عزم دارد تا هم پاک کار کرده و اقتصاد را نجات دهد و اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری را اجرایی کند، گفت: دولت به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی است چراکه بدون اقتصاد مقاومتی کشور آسیب‌پذیر است ولی وقتی از درون خود را مقاوم کرده و محکم کنیم در برابر تکانه‌های اقتصادی دنیا مقاوم خواهیم شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار