همدان شهری با قدمت بیش از ۳ هزار سال که از دل تاریخ باستان تاکنون همواره سرپا بوده و باگذشت قرون متمادی توانسته به‌عنوان یک شهر بزرگ و بافرهنگ علاوه بر حفظ فرهنگ غنی خود در دیگر مناطق نیز تأثیرات بسزایی داشته باشد.
کد خبر: ۲۲۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ 11 May 2016

همدان شهری با قدمت بیش از ۳ هزار سال که از دل تاریخ باستان تاکنون همواره سرپا بوده و باگذشت قرون متمادی توانسته به‌عنوان یک شهر بزرگ و بافرهنگ علاوه بر حفظ فرهنگ غنی خود در دیگر مناطق نیز تأثیرات بسزایی داشته باشد.

به گزارش تابناک همدان ؛ شهرهمدان در طی چند سال گذشته به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین انتخاب و نام‌گذاری شد و این انتخاب بسیار بامسما بود چراکه این کهن شهر توانسته از دل تاریخ باعظمت خود را بیرون بکشد و در دوران اسلامی باشکوه و عظمت به تاریخ بلند خود با حضور مردمانی اندیشمند ادامه داده است.

همدان شهری که به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن نام‌گرفته و با داشتن ابنیه تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و اقلیم چهار فصل یکی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود.

شهری با ویژگی‌های خاص همدان در حوزه‌های مختلف گردشگری و معماری به مدیریت شهری بسیار قوی نیاز دارد تا بتواند هم‌ردیف شهرهای بزرگ در بخش گردشگری و جذب سرمایه‌گذار در این حوزه فعالیت کند.

شهروندان نیز در شهر یکسری حقوق دارند که این حقوق باید توسط متولیان امر تأمین شود تا مردم در شهر به‌راحتی خدمات موردنیاز دسترسی داشته باشند.

ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و رفاهی از ملزومات شهرنشینی است که توسط مدیریت شهری ایجاد و به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

شهر همدان با آن سابقه درخشان تاریخی و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در برخی حوزه‌های خدمات شهری نتوانسته آنچنان که باید برای پاسخ به نیازهای شهروندان زیرساخت‌ها را فراهم کند.

اگر گشتی در سطح شهر همدان بزنیم متوجه خواهیم شد که شهر همدان از داشتن سطل زباله در سطح معابر که شهروندان بعد از مصرف اقلام خوراکی و یا هر دورریختنی دیگر با مشکل مواجه هستند، چراکه تقریباً در سطح معابر اصلی خصوصاً اطراف شش خیابان منتهی به میدان مرکزی شهر که پر ترددترین بخش است سطل های زباله نصب‌شده متناسب با نیاز شهروندان نیست.

متأسفانه به علت کمبود سطل زباله در سطح معابر با صحنه‌هایی مواجه می‌شویم که برخی از شهروندان بعد از مصرف خوراکی، دستمال، کاغذ و... در سطح معابر می‌ریزند که زیردست و پا له شده و از سویی دیگر هزینه‌های مأموران شهرداری را برای تنظیف شهر افزایش می‌دهد.

پوست خشکبار خصوصاً پوست پسته برای حرکت معلولان و جانبازان با عصا، ایجاد زحمت می‌کند و اگر پوست پسته زیر عصای آنها برود زحمت فراوان ایجاد کرده و احتمال زمین خوردن برای این افراد وجود دارد.

یکی دیگر از خدمات موردنیاز شهرها، سرویس‌های بهداشتی است که در شهر همدان با کمبود این خدمت نیز مواجه هستیم و در اطراف معابر اصلی شهر فقط در دو خیابان تختی و باباطاهر سرویس بهداشتی توسط شهرداری همدان ایجادشده که شهروندان به علت وضعیت نامناسب بهداشتی آن سرویس ها کمتر از آن استفاده می کنند .

در خیابان شهدا نیز شهروندان از سرویس بهداشتی شاهزاده حسین استفاده می‌کنند و در خیابان اکباتان نیز مسجد جامع این سرویس را ارائه می‌کند.

در دیگر نقاط شهر نیز اماکن مذهبی سرویس بهداشتی دارند که شهروندان در مراجعه به اماکن مذهبی برای استفاده از سرویس بهداشتی با معذوریت مواجه هستند؛ در خیابان شریعتی و بوعلی نیز سرویس بهداشتی ایجاد نشده و یک سرویس بهداشتی در کنار تالار فجر احداث‌شده که فاقد شیرآلات سالم و آیینه بوده و متأسفانه در قسمت مردانه حضور معتادان مواد مخدر باعث رنجش مردم می شود. آب‌سردکن نیز ازجمله خدماتی است که به ندرت در معابر همدان دیده می شود.

شهروندان همدانی درباره نبود سرویس بهداشتی در سطح شهر گلایه‌مند هستند و بعضی معتقدند که سرویس بهداشتی مناسب و مکانیزه در جذب و ماندگاری گردشگر بسیار مؤثر است و شهرداری همدان باید در نقاط مختلف شهر با رعایت اصول شهرسازی حتماً سرویس بهداشتی مناسب در اختیار شهروندان قرار دهد.

نصب سطل زباله در سطح معابر با توجه به معماری نقاط مختلف شهر از دیگر ملزومات و نیازهای شهر است چراکه وجود سطل زباله در سطح معابر در کاهش هزینه‌های شهرداری مؤثر خواهد بود و به تمیزی شهر کمک شایانی خواهد کرد.

در شهر شیراز در سطح معابر سطل زباله با توجه به نوع معماری منطقه نصب‌شده و بافرهنگ سازی توسط معاونت فرهنگی شهرداری آن شهر شاهد هستیم که شهروندان و گردشگران در حفظ نظافت شهر بسیار کوشا هستند.

در شهر شیراز، قزوین، اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ و توریستی نصب سطل زباله، ایجاد سرویس‌های بهداشتی مناسب، نصب مبلمان در سطح معابر و خصوصاً بازار از اقداماتی است که به خوبی انجام‌شده است.

امید است که مدیریت شهری همدان نیز به این نکات با توجه به بهره‌مندی از کارشناسان متعهد و کاردان استفاده کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
انشالا... 50 سال دیگه از این مدیران هیچ خیری نرسیده جز ضرر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار