بررسی زیرساخت‌های آب و فاضلاب بخش‌ها و شهرهای تابعه استان محور بحث‌های دوازدهمین جلسه کمیسیون توسعه عمران و خدمات شهری شورای اسلامی استان بود و اعضای شورای شهر‌ها و بخش‌های استان به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند.
کد خبر: ۲۲۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲ 10 May 2016
به گزارش تابناک قم، «علی عبدالهی پارسا» عضو شورای اسلامی شهر سلفچگان در این جلسه رسیدگی به وضع فاضلاب جاری و بی‌رویه منازل و نیز لایروبی رودخانه مرکزی را از مهم‌ترین مسائل این شهر ابراز کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که کانال طولی در حاشیه رودخانه ایجاد شود تا فاضلاب از این طریق از شهر خارج شود.

«سید داوود سیدان جاسبی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر سلفچگان به مشکل ساکنان مسکن مهر به دلیل انجام نشدن انشعابات و اتصالات آب اشاره کرد و افزود: برج دوقلو با ۱۰ خانوار در شهر سلفچگان وجود دارد كه نیازمند انشعاب آب هستند. آرامستان شهر سلفچگان نیز با مشکل کمبود آب روبه‌رو است.

وی اتصال دائمی شبکه آب‌رسانی سلفچگان به طرح انتقال آب از سرشاخه‌ها را یکی از درخواست‌های مهم مردم این شهر دانست و اظهار کرد: اگرچه مشكل فاضلاب مسکن مهر شهر سلفچگان حل شد، ولی نقطه پایانی شبکه فاضلاب‌‌ رها شده که سبب بروز نارضایتی شده است.

شبکه آب و فاضلاب شهر قنوات فرسوده است

«ماشاء الله سعادتمندفر» عضو شورای اسلامی شهر قنوات نیز در این جلسه اظهار کرد: با وجود اقدام‌های مناسب آبفار در تعویض شبکه و کنتورهای مشترکان، اما هنوز مشکلات حل نشده‌ای در این شهر وجود دارد.

این عضو شورای اسلامی استان با بیان این‌که قبض آب بهای دامداری‌های این منطقه به عنوان واحدهای تجاری صادر می‌شود، تصریح کرد که این موضوع باعث نارضایی دامداران شده است.

به گفته وی، بسیاری از دامداری‌های گوسفندی در شهر قنوات چون در انتهای شهر قنوات قرار گرفته‌اند درخواست انشعاب آب دارند.

سعادتمندفر با بیان این‌که شبکه آب و فاضلاب شهر قنوات فرسوده است، یادآور شد: هیچ توجهی به شبکه‌های داخل روستا‌ها نمی‌شود و روستاییانی که کنتور خراب دارند مجبور به خرید کنتور یا پرداخت جریمه هستند.

آب‌رسانی از سر شاخه‌های دز با مطالبه مردم

«علی اصغر ابوالحسنی» عضو شورای اسلامی شهر دستجرد نیز با انتقاد از این‌که اعتبارات دولتی تنها در شهر قم مصرف می‌شود و وقتی نوبت به شهرهای اقماری می‌رسد می‌گویند اعتبار نداریم گفت: این موضوع قابل پذیرش نیست و باید رسیدگی به شبکه آب و فاضلاب شهر‌ها و روستاهای تابعه نیز مورد توجه باشد.

وی نکاتی در خصوص مشکلات آب و فاضلاب شهر دستجرد مطرح کرد و گفت: احداث شبکه فاضلاب و آب‌رسانی به شهر دستجرد و روستاهای بخش خلجستان از سرشاخه‌های دز عمده مطالبات مردم این منطقه است.

استفاده از بخش خصوصی

«حسن بختیاری» رئیس شورای اسلامی استان قم با بیان این‌که وضع شهرهای تابعه در خصوص شبکه‌های آب‌رسانی نامناسب و نامطلوب است، تصریح کرد: اگر مردم و شوراهای شهر‌ها و روستا‌ها برای اصلاح وضع کمک نکنند آینده سخت‌تر خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که باید با نگاه راهبردی و بلندمدت  برای حل  مشکلات پیش رو تدبیر شود اظهار کرد: طرح‌های آب و فاضلاب یک روزه  اجرا  نمی‌شوند و نیازمند اعتبار زیادی است که برای این موضوع می‌توان از اعتبار دولتی و اعتبار سفر مقام معظم رهبری استفاده کرد.

بختیاری با بیان این‌که ظرفیت‌های بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های فاضلاب شهر‌ها و روستا باید مورد توجه باشد افزود: شورا‌ها می‌توانند با ترغیب خیران در این پروژه‌ها ورود کنند. خیران ظرفیتی هستند که مغفول مانده  و حضور آنها در سال‌های اخیر منحصر به مدرسه سازی شده است.

رئیس شورای اسلامی استان انجام مطالعات را برای اجرای پروژه‌های فاضلاب مورد تأکید قرار داد و افزود: این مطالعات برای قدم‌های بعدی لازم و راهگشا است.

اجرای طرح مطالعاتی آب و فاضلاب در شهرهای تابعه

«سید احمد نکونام» مدیر امور شهرهای آبفای استان در پایان این جلسه اظهار کرد: طرح مطالعات استراتژی آب و فاضلاب در شهرهای تابعه از نیمه دوم سال گذشته به مشاور سپرده شده است تا پروژه‌های آب و فاضلاب از این به بعد بر اساس نقشه راه صورت بگیرد. پیش بینی می‌شود این پروژه مطالعاتی تا تیرماه امسال به اتمام برسد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر پروژه‌های آب شهرهای تابعه در اولویت آبفا است، افزود: شبکه آب استان و شهرهای تابعه فرسوده است، از این رو خسارت زیادی را به شهرداری‌ها و آبونمان می‌زند.

نکونام، آمار هدررفت 35 درصدی آب در استان را بسیار نامناسب دانست و ادامه داد: تاکنون پروژه‌های آب استان بر مبنای مطالعات نبوده است اما در سال ۹۵ بر اساس طرح‌های مطالعاتی و مشورت مشاوران اصلاح شبکه‌های آب انجام می‌شود و رویکرد ما فنی و جامع خواهد بود.

مدیر امور شهرهای آبفای استان با بیان این‌که آبفا هیچ منبع درآمدی ندارد، تصریح کرد: استراتژی ما رسیدگی به حوزه مشترکان است تا به رقم مطلوب برسیم و به مباحث توسعه‌ای که نیاز شهر است ورود پیدا کنیم. اگرچه در اصلاح شبکه آب اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود اما در طرح‌های توسعه‌ای حمایت دولتی نداریم.

مطالبه ۸۰۰ میلیون تومانی از مشترکان شهرهای تابعه

وی از مطالبات بیش از ۸۰۰ میلیون تومانی آبفا از مشتركان شهرهای تابعه خبر داد و اظهار کرد: بیشترین مطالبات مربوط به شهرهای قنوات و جعفریه است. بیشتر کاربری‌های شهر قنوات تجاری تعریف شده که مردم برای پرداخت قبوض خود اقدام نکرده‌اند.

نکونام با بیان این‌که در حال حاضر پیمایش مشترکان در اولویت قرار گرفته است، افزود: پیمایش مشترکان را از شهر سلفچگان آغاز کرده‌ایم که تا پایان اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد و بعد از آن، پیمایش مناطق ییلاقی را در دستور کار داریم.

مشارکت شهرداری‌ها و شورا‌ها در ترغیب مردم  به پرداخت مطالبات آبفا موضوعی بود که مدیر امور شهرهای آبفای استان مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: در ضوابط آب و فاضلاب چیزی با عنوان انشعاب دامداری‌ها نداریم و فقط به مجتمع‌های دامی انشعاب می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که بر اساس مصوبه هیأت مدیره آبفا بنا شد انشعاب دامداری‌ها صنعتی تعریف شود که آب‌بها نیز از تجاری به صنعتی تغییر می‌کند ، اظهار کرد: متاسفانه بعد از این تغییر هیچ کدام از دامداران برای تغییر انشعاب تجاری به صنعتی مراجعه نکردند. این موضوع به ضرر خودشان است.

با این وجود تلاش ما این است با اقساطی کردن بدهی‌های مشترکان كه عمدتا سنواتی است روند پرداخت را برای آنها هموار کنیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار