در صورت تحقق چنین امری نه تنها لالجین ازلحاظ اقتصادی و فرهنگی سود برده و می‌تواند به جایگاهی والا دست پیدا کند، بلکه سایر شهرهای استان نیز می‌توانند از این موهبت استفاده و در مسیر توسعه گردشگری و سایر صنایع وابسته به آن گام‌های بلندی بردارند.
کد خبر: ۲۲۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 04 May 2016
بر اساس مطالعات انجام‌شده درآمد حاصل از جذب یک گردشگر خارجی با فروش ۱۵ بشکه نفت برابری می‌کند و اگر این صنعت در کشور توسعه پیدا کند و تعداد فراوانی گردشگر خارجی به ایران بیایند درآمد حاصل از توریسم می‌تواند جایگزین بخش‌های قابل‌توجهی از درآمد فروش نفت شود.

به گزارش تابناک همدان، در خصوص اشتغال‌زایی این صنعت همین بس که در مقابل ورود ۶ نفر گردشگر برای یک نفر در کشور ایجاد اشتغال شده و این صنعت پس از صنعت نفت و خودروسازی در رده سوم صنایع جهان قرارگرفته است.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد معضل اشتغال در کشورهای درحال‌توسعه از طریق توسعه صنعت توریسم قابل‌حل است. هم چنی صنعت توریسم توانسته است برای بیش از ۲۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان شغل ایجاد کرده و تا این رقم ۱۰ سال آینده از ۳۰۰ میلیون نفر نیز فراتر خواهد رفت.

بااین‌وجود طی سال‌های اخیر نرخ رشد درآمد کشور از صنعت توریسم پر نوسان، بسیار پایین و نگران‌کننده بوده است. گرچه ایران ازنظر جاذبه‌های تاریخی در رده ۱۰ کشور اول جهان و ازنظر جاذبه‌های طبیعی یا به‌اصطلاح اکو توریسمی در رده پنج کشور نخست جهان قرار دارد، اما طبق گزارش بانک جهانی سهم ایران از درآمدهای گردشگری جهان کمتر از ۰٫۰۰۳ است.

گرچه صنعت توریسم ایران از رشد قابل‌ملاحظه برخوردار نیست، اما متأسفانه استان همدان حتی در مقایسه با بسیاری از استان‌های دیگر و متوسط کشوری در توسعه این صنعت اوضاع چندان مساعدی ندارد و نه تنها هنوز به بهره‌برداری اقتصادی در این زمینه دست پیدا نکرده است، بلکهبا مشکلات بی‌شماری دست‌وپنجه نرم می‌کند. مشکلاتی که برطرف نمودن حل هریک از آن اجرای سیاست‌هایی بلندمدت و کارشناسی شده‌ای را می‌طلبد.

بااین‌حال در روزهای اخیر فرصتی پیش‌آمده تا صنعت گردشگری استان همدان نیز بتواند از آن به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به عرصه گردشگری جهانی استفاده نماید،" ثبت جهانی لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال". فارغ از مزایای بسیار ثبت جهانی لالجین در امر بهبود صادرات غیرنفتی و سودهای سرشار آن برای استان، این موضوع در کنار برنامه‌ریزی مناسب مسئولان استانی، می‌تواند صنعت گردشگری استان را با جهشی خیره‌کننده مواجه سازد.

بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، داوران بین‌المللی یونسکو از دیروز وارد لالجین شده و طی دو روز از تعدادی از کارگاه‌های سنتی، فروشگاه‌ها و مراکز علمی کاربردی شهر لالجین بازدید و سرانجام رأی نهایی خود را دریان باره در مهرماه صادر می‌کنند.

مسلماً یکی از راهکارهای افزایش جذب گردشگر تبلیغات بین‌المللی در شناسایی جاذبه‌های گردشگری و توانایی‌های استان است و اعطای چنین امتیازی بهلالجین و شناخته شدن این شهر به‌عنوان شهر سفال جهانمی‌تواند نقش غیرقابل‌توصیفی را دراین‌باره ایفا نماید و در حقیقتفرصتی است تا همدان و ظرفیت‌های گردشگری استان به دنیا معرفی شود.

در صورت تحقق چنین امری نه تنها لالجین ازلحاظ اقتصادی و فرهنگی سود برده و می‌تواند به جایگاهی والا دست پیدا کند، بلکه سایر شهرهای استان نیز می‌توانند از این موهبت استفاده و در مسیر توسعه گردشگری و سایر صنایع وابسته به آن گام‌های بلندی بردارند.

مسلماً این‌که مسئولان استانی نیز باید در این راستا تلاشی دوچندان نموده و با برنامه‌ریزی مدون، تبلیغات کارآمد و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، از این فرصت پیش‌آمده در راستای رشد صنعت گردشگری استان بهره‌برداری نمایند. فرصتی که می‌تواند در کنار رشد گردشگری، سایر بخش‌های اقتصادی در استان را نیز تحت تأثیر خود قرار داده و راه‌حلی پایدار برای برطرف نمودن معضل چندین و چندساله بیکاری در همدان باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار