کد خبر: ۲۱۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱ 21 April 2016

بوم گردی یا اکو توریسم یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ گذشته و حال حاضر مردمانی که از سال‌ها قبل در یک زیست‌بوم خاص زندگی می‌کنند.

سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست‌بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه‌ی گردشگری خاصی می‌شود.

بوم گردی پیش از هر چیز یک نوع نگرش خاص و آینده ‌نگرانه و اخلاقی - فرهنگی - انسانی به مقوله گردشگری است. یکی از اصولی که در بوم گردی مورد تأکید قرار می‌گیرد آموزش و ایجاد آگاهی فرهنگی با مردمان یک منطقه است.

در بوم گردی، گردشگران با فرهنگ و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا می‌شوند به‌علاوه، بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد برای مردم منطقه محسوب شده و از روی آوردن محلی‌ها به راه‌های دیگر کسب درآمد، و یا خالی شدن مناطق روستایی و هجوم به حاشیه شهرها جلوگیری می‌کند وحضور گردشگران و بوم گردان موجب رونق اقتصادی می‌شود و ازاین‌رو مدیریت‌های خرد و کوچک در این راستا دارای حائز اهمیت است.

همدان شهر تاریخ و تمدن ایران‌زمین جز شهرهایی است که دارای قدمتی دیرینه و فرهنگ غنی و دارای مناطق بوم گردی مختلفی است که دستخوش گذر زمان شده و بسیاری از این منابع و مراکز به‌مرور تغییر ماهیت داده‌اند و جای بسی تأسف است که جوانان امروزی کم‌کم از آیین و سنن و اصالت نیاکان خود فاصله می‌گیرند و با پیشرفت تکنولوژی این شکاف‌ها عمیق‌تر می‌شود و هنوز هستند کسانی که از فرهنگ و سنن و آداب‌ورسوم نیاکانمان محافظت می‌کنند و با ایثار و ازخودگذشتگی نسل جدید را به فرهنگ و تمدن اصیل نیاکانمان متصل می‌کنند.

یکی از این افراد آقای غلامرضا سماواتی است که با دست کشیدن از زندگی در پایتخت به شهر همدان به زادگاه پدری خود برگشته و یکی از خانه‌های قدیمی در منطقه جولان را خریداری و بافت سنتی آن را احیا کرده و به‌صورت اقامتگاه بوم گردی در اختیار گردشگران و علاقه‌مندان بوم گردی قرار داده است.

وی معتقد است سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های خرد مانند اقامتگاه‌ها، غذاخوری و اماکن تفریحی می‌تواند ساختار بهتری به صنعت گردشگری و رونق آن بدهد .

سماواتی درگفتگو با تابناک همدان با اشاره به اینکه مدیریت سرمایه‌های خرد ازاهمیت بالایی برخوردار است، افزود: این سرمایه‌گذاری‌های خرد زودبازده بوده و با نیازسنجی‌ها نه ‌تنها توریسم بلکه گردشگران داخلی را نیز می‌توان جذب کرد.

وی افزود:تمام این سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت‌های آن منوط به این است که ازسرمایه‌گذار حمایت شود و بخش دولتی یاری گر بخش خصوصی شود تا نتیجه مطلوبی فراهم شود.

سماواتی بابیان این مطلب که همدان دارای ۷۰۰ روستا است تصریح کرد: شهر همدان دارای محله‌های قدیمی زیادی است که متأسفانه همگی بافت قدیمی خود را ازدست‌داده و درحال حاضر چند محله بیشتر باقی نمانده که هنوز رنگ بوی سنتی دارد و حفظ همین محله‌ها می‌تواند به گردشگری بومی کمک نماید.

این سرمایه‌گذار بخش گردشگری درادامه از بی ‌مهری برخی مسئولین گفت و افزود: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری از اولویت‌های مهم محسوب می‌شود ولی متأسفانه مسئولین علیرغم شعارهایی که درباره حمایت از بخش خصوصی وسرمایه‌گذار می‌دهند درعمل حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: بیش از ۱سال ونیم طول کشید تا شهرداری منطقه بپذیرد که کار ما یک کار فرهنگی است و به یک نگاه مشترک برسیم و این منصفانه نیست در مقایسه با بخش‌هایی که دولت در آن سهیم است بخش خصوصی از فرصت‌ها برخوردار نشود وبه‌جای حمایت از بخش خصوصی سرمایه‌گذار را فرصت‌طلب تلقی می‌کنند.

سماواتی تصریح کرد: نباید به سرمایه‌گذار به‌عنوان سرمایه‌دار نگاه کرد بلکه ایجادکننده اشتغال باید محسوب شود و منافع یک سرمایه‌گذار درگرو منافع شهراست و مسئولین باید بادید بازتری به این مسئله بنگرند و منافع شهر و شهروندان را در نظر بگیرند و اگر از سرمایه‌گذار حمایت شود همه سود خواهند برد.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در اقامتگاه سنتی خود افزود: تاکنون چندین برنامه فرهنگی از قبیل نمایشگاه عکس از محله‌های قدیمی همدان.

برگزاری نمایشگاه عکس خیابانی و برگزاری نشست متولیان محله محور و حضور تشکل‌های محلی به معنای واقعی و کارهای جمعی محله‌ای که در نوع خود بی‌نظیر بوده است را در این محله و اقامتگاه برگزار کرده‌اند.

سماواتی در پایان خاطرنشان ساخت: باید بین بخش خصوصی و دولتی تعامل بیشتری ایجاد شود و مدیریت شهر همدان باید از حالت مدیریت جزیره‌ای خارج‌شده و درواقع باید یک پل ارتباطی بین این جزیره‌ها نیاز است تا شهر همدان بتواند مقصد گردشگری واقع شود و از نقش رسانه‌ها در ارتقا سطح گردشگری نباید غافل شد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار