کد خبر: ۱۹۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲ 17 March 2016
راهنمایان تور کارکنان صف اول در صنعت گردشگری هستند و نقش مهمی در شکل دادن تجربه سفر در ذهن گردشگر ایفا می‌کنند.

 راهنمای تور از ارکان مهم خدمات گردشگری است که هر گرداننده تور ارائه می‌کند.

این خدمات نه فقط بیانگر سطح کیفی خدمات سازمان‌های گردشگری و گردانندهٔ تور بلکه از ارکان مهم تشکیل‌دهندهٔ تصویر کلی مقصد گردشگری است.

تحقیقات علمی ثابت کرده است کیفیت خدمات تأثیر مستقیم بر رضایت گردشگر دارد که اگر این تأثیر مثبت باشد، موجب تمایل مجدد برای بازدید از مقاصد گردشگری و افزایش تعداد گردشگر در هر منطقه‌ای خواهد شد.

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان در گفتگو با تابناک همدان درباره وضعیت گردشگری استان همدان گفت: هنوز جایگاه گردشگری در استان همدان جدی گرفته نشده و متأسفانه گردشگری به‌صورت یک صنعت مصداق پیدا نکرده و بیشتر جنبه تزیینی دارد.

بهنام افتخاریان بابیان این مطلب که گردشگری هنر خاطره سازی است و باید تصویرسازی مثبتی در ذهن گردشگر ایجاد شود، افزود: هر استانی با توجه به پتانسیل‌های گردشگری که دارد در آن زمینه برند سازی می‌کند ضمن سرمایه‌گذاری در آن بخش علاوه برجذب توریسم و گردشگر اشتغال‌زایی نیز انجام می‌دهد و استان همدان خوشبختانه زمینه و پتانسیل‌های خوبی درزمینه برند سازی درزمینه مختلف گردشگری را دارد.

وی با اشاره به نقش راهنمایان در توسعه گردشگری استان خاطرنشان ساخت: راهنمای تورهای گردشگری نقش مهمی در جذب هرچه بیشتر گردشگران دارند و بر این اساس باید در مناطق گردشگری همدان از این ظرفیت بهره گرفته شود و با توجه به اینکه همدان دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی در سطح کشور است، بنابراین لازم است در مناطقی همچون گنج‌نامه و دیگر اماکن مطرح گردشگری از راهنمایان جهت هدایت و بیان خدمات ارائه‌شده به گردشگران استفاده شود.

افتخاریان در ادامه افزود: توسعه گردشگری از سه بخش تشکیل‌شده که یک بخش آن وظیفه دولت و قسمت بعدی وظیفه بخش خصوصی و بخش دیگر آن آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم است که متأسفانه در امر اطلاع رسانی و تبلیغات و آگاهی بخشی درزمینه گردشگری کوتاهی شده و با تمرکز بین این سه بخش می‌توان اشتغال‌زایی قابل قبولی در حوزه گردشگری داشته باشیم و این سؤال مطرح است که استان ما دربین استان‌های توریسم پذیر چه جایگاهی دارد و چه ذهنیتی نسبت به استان وجود دارد و متأسفانه همدان جزء ۵ انتخاب عمده گردشگری داخلی و خارجی هم نیست و بیش از اینکه مقصد گردشگری باشیم یک مقصد گذرگاهی محسوب می‌شویم.

بازرس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور با اشاره به ضعف مدیریتی در حوزه گردشگری استان تصریح کرد: ثبات مدیریتی در امر گردشگری استان همدان وجود ندارد و سازمان میراث فرهنگی که متولی این امر می‌باشد استراتژی لازم را در این زمینه ندارد و لازم به ذکر است که بعد از مدیریت آقای ایزدی که دوره هدف‌گذاری بود، میراث فرهنگی وارد یک بحران مدیریتی شد و جای بسی تأسف است که با تغییر مدیریت‌ها کل برنامه‌ها تغییر پیدا می‌کند و از ثبات خارج می‌شود و به جد می‌توان گفت هیچ ثباتی در حوزه گردشگری استان وجود ندارد.

وی با اشاره به وظایف سازمان میراث فرهنگی افزود: میراث فرهنگی چندین وظیفه دارد که یکی از این وظایف حمایت از صنف راهنمایان است و از مجوزی که صادر می‌کند باید حمایت کافی داشته باشد و متأسفانه ارزش مجوزهایی که صادر می‌کند پایین بوده و حمایتی نمی‌شود و صنف راهنمایان نه تنها از طرف بخش دولتی حمایت نمی‌شود بلکه از سوی بخش خصوصی و یا تورهای گردشگری و غیره نیز حمایت دریافت نمی‌کند و این به صلاح صنعت گردشگری استان نیست.

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان با اشاره به دیگر مشکلات موجود در حوزه گردشگری استان گفت: ایراد بزرگی که در همدان وجود دارد این است که به مسائل جمعی و خورشیدوار نگاه نمی‌شود و یک سیستم یک دست وجود ندارد و چه‌بسا که سرمایه‌گذاران درزمینه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند از عدم مدیریت گرفته تا پیچ‌وخم اداری و قانونی، همه و همه باعث می‌شود چرخ گردشگری کند بچرخد.

افتخاریان در پایان خاطرنشان ساخت: به نظر بنده هرکسی پرچمی را درزمینه گردشگری در این استان و شهر به‌دست می‌گیرد باید با دیده احترام نگریسته شود و حمایت‌های لازم انجام گیرد و همچنین مسئولین، مردم و بخش خصوصی با اتحاد و همدلی باید گام محکمی به‌سوی تحقق صنعت گردشگری در استان همدان بردارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار