کد خبر: ۱۸۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹ 02 June 2017

همدان به لحاظ داشتن میراث غنی تاریخی، فرهنگی ، صنایع ‌دستی و سوغات یکی از استان ‌های پیشروترگردشگری محسوب می‌شود، این استان دربرخی ازحوزه‌های صنایع‌دستی، خوردنی‌ها و تنقلات توانسته شهرت جهانی راکسب ودراین زمینه گردشگران زیادی راوارداستان کند.اما متأسفانه ازنبود مکانی مشخص برای عرضه سوغات رنج می‌کشد.

به گزارش تابناک همدان؛ در حال حاضر تمام شهرستان‌های استان همدان به داشتن صنایع‌دستی خاصی معروف هستند اما متأسفانه باوجود داشتن سوغات مشخص در استان همدان، تاکنون مکانی برای عرضه سوغات در نظر گرفته نشده است.

استان همدان در تولید سفال رتبه نخست کشور را داراست و این هنر صنعت برند بین‌المللی به شمارمی رود همچنین درزمینه تولید مروارشهرستان ملایرازمراکزمهم تولید مروارکشوراست و حتی بسیاری از مرواربافان گیلان به علت مرغوبیت این محصول ازمروارملایردرتولیدات خود استفاده می‌کنند.

این استان ظرفیت بالایی هم در قالیبافی، مصنوعات چوبی، چرم و فلزی، رودوزی‌های سنتی، گلیم‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی، ساز سنتی، معرق و منبت چوب، حکاکی روی شیشه و قاب‌سازی و سبدداردکه گردشگران را دست پر راهی شهرودیارخود می‌کند.

همدان همچنین خوراکی‌های نام آشنایی همچون کماج، انگشت ‌پیچ، شیرمال، حلوا زرده، شیره انگور و کشمش تیز آبی نیز دارد که سوغات مناسبی است اما آنچه در این میان مهم است نبود مراکز مشخصی برای عرضه سوغات و صنایع دستی همدان است تا مسافران بتوانند به ‌راحتی به آنها دست یابند.

به عقیده کارشناسان ایجاد مکان‌هایی که به طور ویژه صنایع‌دستی و سوغات هر شهر ستان را عرضه کند ضروری به نظرمی رسد زیرا هم‌محل مشخصی است که مورد تائید مسئولان آن منطقه است و هم تولیدات و سوغات آن شهرستان باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار گردشگران قرارمی گیرد. وجود چنین مراکزی علاوه بر کمک به گردشگران در ایجاد اشتغال و درآمدزایی هم نقش مؤثری دارد.

حسین رضایی یکی از گردشگرانی است که از اصفهان میهمان مردم همدان شده، وی به نبود یک مرکز مشخص برای خرید سوغات اشاره می‌کند و می‌گوید: برای تهیه سوغات در همدان مجبور شدم به مکان‌های مختلف بروم که وقت و هزینه زیادی از من گرفت.

این گردشگر ادامه داد: به دلیل کیفیت پایین برخی فروشگاه‌ها که آن‌هم به ‌صورت محدود اقدام به فروش صنایع ‌دستی و سوغات همدان می‌کنند، تاکنون نتوانستم خرید مناسبی داشته باشم زیرا برخی از محصولات از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، و برخی دیگر به‌صورت تقلبی که ساخت کشور چین است بانام صنایع‌دستی همدان در حال فروش است.

وی تصریح کرد: این کارعلاوه براینکه اقتصاد استان را دچارمشکل می‌کند موجب می‌شود تا گردشگران از تهیه سوغات این استان خودداری کنند.

با توجه به اینکه استان همدان از پیشینه تاریخی بالایی برخوردار است و سالانه بیش ازهزاران نفر توریست به این استان سفر می‌کنند لزوم ایجاد یک مکان مشخص برای عرضه صنایع‌دستی احساس می‌شود.

اما گویا مسئولین امر برای ایجاد این مراکز کوتاهی کرده‌اند تاکنون مراکز توزیع سوغات همدان ساماندهی نشده است و تنها به چند مغازه کوچک که از استانداردهای لازم برخوردار نیست بسنده کرده‌اند.

درصدی از سودآوری استان از طریق گردشگران تأمین می‌شود و نباید این فرصت را به دلایل کم‌ارزش و نبود مکانی برای فروش صنایع‌دستی استان که در حکم سوغات هستند را از دست داد، در هر حال آنچه که باید موردتوجه باشد، جذب توریست و استفاده مطلوب از امکانات در جهت سودآوری به استان است و نباید این مورد با کم‌کاری مسئولین همراه باشد.

ازآنجاکه تا تعطیلات سال نو کمتر از 1 ماه باقی‌مانده است و در این فصل گردشگران زیادی به این استان سفرمی‌کنند لازم است که هرچه سریع ‌تر مرکز دائمی برای ارائه و معرفی سوغات و صنایع‌دستی همدان ایجاد شود که ناگفته پیداست این امر کمک شایانی هم به ایجاد اشتغال جوانان استان و درآمد آنان خواهد کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
واقعا اگر مراکزی برای ارائه سوغات در همدان مشخص و به گردشگران هم آدرس و محل آنها ارائه شود در رشد اقتصادی استان همدان خیلی موثر است خصوصا چرم همدان ،گردوی تویسرکان ، کماج و انگشت پیچ همدان ، سفال لاله جین و................
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار