رونق صادرات در استان همدان در گرو توجه به اقداماتی چون تعیین قیمت و ارتقای کیفیت‌ محصولات تولیدی بر محور صادرات است.
کد خبر: ۱۷۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷ 30 January 2016

رونق صادرات در استان همدان در گرو توجه به اقداماتی چون تعیین قیمت و ارتقای کیفیت‌ محصولات تولیدی بر محور صادرات است.

به گزارش فارس، در شرایط فعلی که افت قیمت نفت، درآمد کشور و در نتیجه اعتبارات استانی را تحت تأثیر قرار داده، همه مسئولان و کارشناسان متفق‌القول رونق صادرات غیرنفتی را راه نجات کشور از بحران پیش رو می‌دانند.

از همین رو استان همدان نیز باید بسترهای لازم برای رونق صادرات محصولات تولیدی خود را فراهم کند. بی‌تردید وجود بیش از 3 میلیون تن محصولات کشاورزی مازاد نیاز استان فرصتی بی‌نظیر برای رونق صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی همدان است.

از همین رو باید زمینه و مقدمات لازم برای تحقق این امر مهم و البته دست یافتن به بازار صادراتی پایدار و مستمر فراهم شود، به همین منظور و آشنایی با ملزومات رسیدن به محصولاتی که قابلیت نفوذ در بازارهای بزرگ و ماندگار را داشته باشد، با رئیس انجمن صادراتی کشمش ملایر و نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان همدان گفت‌و‌گو کردیم.

کیفیت و قیمت محصولات تولیدی صادرات‌محور شود

رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در تشریح ملزومات رسیدن به صادرات پایدار برای استان همدان، اظهار کرد: در ابتدا باید کیفیت محصولات تولیدی در حوزه‌های مختلف به اندازه‌ای باشد که بتواند در بازارهای هدف با سایر کالاها رقابت کند و آنها را کنار بزند.

منوچهر رضایی افزود: اولویت دیگر در راستای به دست آمدن این هدف مهم، قیمت کالاهای صادراتی است به طوری که قیمت تمام ‌شده کالا و محصولات تولیدی به نحوی تعیین شود که بتواند با سایر رقبا در بازارهای جهانی رقابت کند زیرا هر محصولی که صادر می‌کنیم در انحصار ما به تنهایی نیست و از چند کشور دیگر نیز محصولات مشابه به بازارهای هدف صادر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بنابراین باید میزان تولید با استفاده از دانش‌های نوین افزایش یابد، تصریح کرد: از سوی دیگر دولت و بخش خصوصی باید به کاهش قیمت تمام‌ شده محصولات بیندیشند و ارائه یک سری خدمات از سوی دولت می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

برای محصولات ارگانیک قیمت بیشتری می‌توان طلب کرد

نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی همدان ادامه داد: در دنیای امروزی در کشورهای توسعه‌یافته بین قیمت محصولات کشاورزی ارگانیک و غیرارگانیک تفاوت قیمت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان، کشاورزی آمیخته به تکنولوژی و ماشین‌آلات، همه‌گیر نشده است، خاطر نشان کرد: این نکته مهم باعث می‌شود کشاورزی به شکل سنتی و طبیعی شکل بگیرد و در نتیجه محصول ارگانیک تولید می‌شود.

تولید محصولات ارگانیک کشاورزی مزیت بزرگ استان همدان

رضایی تأکید کرد: تولید محصولات ارگانیک برای استان همدان یک مزیت محسوب می‌شود که باید از این مهم در راستای توسعه و رونق بهتر صادرات محصولات کشاورزی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ایرادات جزئی در کشاورزی استان وجود دارد که باید رفع شود، گفت: استفاده از برخی سموم و کودهای شیمیایی ممنوعه جزء این موارد است که با اطلاع‌رسانی صحیح سازمان جهاد کشاورزی می‌توانیم به این هدف دست یافته و با تولید کالای ارگانیک و طبیعی، قیمت بیشتری را بابت عرضه آنها طلب کنیم.

صادرکننده کشمش ملایر به اروپا و آسیا با تأکید بر اینکه کشاورزان دانش کافی برای مقوله صادرات را ندارند، اظهار کرد: برای حل این معضل در ابتدای کار باید مدیریت دستگاه‌های مربوط به صادرات را با کشاورزان منتخب پیوند دهیم و برای کشاورزان بازار صادراتی مهیا کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر باید تولیدکنندگان به صادرکنندگان پیوند بخورند و حلقه‌ای برای تداوم پایدار این ارتباط ایجاد شود تا هم تولیدکنندگان سود بیشتری را به دست آورند و هم صادرکنندگان واقعی بتوانند کار اصلی بازرگانی را انجام دهند تا بازار پایدار صادراتی به دست آید.

رضایی با تأکید بر اینکه محصولات تولیدی باید پاکیزه، سورت ‌شده و دانه‌بندی ‌شده باشند، تصریح کرد: محصولات تولیدی باکیفیت و قیمت مناسب که الزامات بازارهای صادراتی را رعایت کرده باید به خوبی بسته‌بندی شود تا بتوانند رقابتی پایاپای با سایر محصولات انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه با رعایت این موارد می‌توانیم بازار صادراتی پایدار داشته باشیم، ادامه داد: از عمق وجودمان باید به مقوله صادرات اعتقاد داشته باشیم.

این صادرکننده کشمش ملایر گفت: صادرات پایدار تنها با وجود یک مسئول یا فرد معتقد به اهمیت صادرات نمی‌تواند رخ دهد بلکه باید مسئولان کشوری، استانی، بانک‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی و حتی افکار عمومی برای تحقق این مهم آمادگی لازم را داشته باشند.

صادرات پایدار راه نجات اقتصاد کشور

وی نجات استان و کشور از این شرایط سخت اقتصادی را با تکیه بر صادرات دانست و تأکید کرد: کشور دارای اقتصاد پویا دارای آبرو، سرافرازی و جایگاه سیاسی و فرهنگی متفاوتی در دنیا خواهد داشت.

رضایی با تأکید بر اینکه باید بخش خصوصی را مورد تکریم قرار داد، گفت: دولت وظیفه نظارتی خود را اعمال کند و اجرا را به بخش خصوصی واگذار کند.

اقتصاد همدان در حالی می‌تواند از بازارهای صادراتی استفاده کند که ملزومات آن را فراهم کنند به عبارت دیگر از سمت و سوی شعار به سمت اجرا حرکت کنیم که نخستین مرحله آن همراهی افکار عمومی و ایجاد فرهنگ مناسب اقتصادی در جامعه است.

بدون تردید صادرات موفق و پایدار توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و دولت نمی‌تواند تاجر خوبی برای رونق صادرات باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار