کد خبر: ۱۷۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲ 27 January 2016

رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي استان در خصوص شبکه هاي اجتماعي و مخاطرات آن به کاربران هشدار داد.

اينترنت مجموعه پايان ناپذيري از پايگاه هاي داده است که اطلاعات مختلف و متنوع فردي و جمعي انسان ها را در خود جمع آورده است و هر روز نيز گسترش مي يابد.

گسترش اينترنت در جامعه موجب بروز فرصت هايي جهت افزايش آگاهي افراد و حتي ايجاد اشتغال براي برخي از افراد شده است، اما اين شبکه جهاني در حال گسترش روي ديگري نيز دارد و آن وجود خطرات بالقوه است که گاهي مي تواند به خساراتي بزرگ و جبران ناپذير مبدل شود.

مدتي است که موضوعي با عنوان آسيب هاي نوپديد به ويژه آسيب هاي ناشي از اينترنت، تلفن همراه، شبکه هاي اجتماعي موبايل پايه، بازي هاي رايانه اي مطرح شده است که لزوم برنامه ريزي و سياست گذاري در حوزه پيشگيري از اين آسيب ها تأکيد مي شود.

در کنار تمام محسنات که شبکه هاي اجتماعي دارند شايد اولين آسيبي که شبکه هاي اجتماعي علي الخصوص برنامه هاي موبايل بنيان به دليل سهولت و راحتي استفاده، در جامعه به وجود مي‌آورند، اتلاف وقت و عمر باشد که باعث شده افراد ساعت‌هاي زيادي از وقت خود را به اين برنامه‌ ها اختصاص دهند و مشغول و سرگرم آن شوند و علاوه بر اتلاف وقت و عمر خود، از کارهاي ضروري خود نيز باز بمانند و حتي کارهاي خود را نتوانند با تمرکز خوبي انجام دهند و به نوعي به يک اعتياد ناخواسته دچار شده‌اند.

آسيب ديگري که اين فناوري‌ها به وجود آورده‌اند، عدم رعايت حريم خصوصي و نداشتن امنيت کافي کاربران در نگه ‌داشتن اطلاعات خصوصي است.

بحث جاسوسي از کاربران نيز چيزي تازه‌اي نيست و ما همواره شاهد شنيدن اخباري از اين دست هستيم که اطلاعات کاربران توسط شبکه‌هاي جاسوسي کشورهاي سازنده اين نرم‌افزارها برداشته شده است.

آسيب ديگري که اين نرم‌افزارها و شبکه‌ها دارند ايجاد فضايي براي گسترش فساد و روابط غيرشرعي است. بسيار ديده‌ شده که اين روابط به سوء استفاده‌ هاي زيادي از کاربران انجاميده است.

سوءاستفاده‌هاي مالي، به دام افتادن در گروه‌هاي فاسد و همچنين سوءاستفاده‌ از کاربران و غيره از ديگر تهديدات هستند.

درحالي‌که آموزش پايين و نداشتن اطلاعات کافي از سوي والدين در راستاي کنترل کاربران جوان و نوجوان اين شبکه‌ها خود آسيب ديگري در اين راستاست.

به چند توصيه توجه نماييد:

آموزش و اطلاع‌رساني به جامعه هدف علي‌الخصوص جوانان و نوجوانان به‌عنوان مخاطبان اصلي شبکه‌هاي مجازي درزمينه آسيب‌هاي تهديدات.

برگزاري کلاس‌هاي آموزش همگاني در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و نيز مساجد باهدف آگاه‌سازي عمومي، افزايش آگاهي خانواده‌ها با نظارت صحيح و اصولي بر روي فرزندان.

برخورد جدي و قانوني با متخلفان فضاي مجازي، انجام اقدامات پيشگيرانه در زمينه آگاه‌سازي اقشار مختلف جامعه در قالب چاپ بروشور، پوستر، بنرهاي تبليغاتي باهدف آگاه‌سازي.

برگزاري ميزگردهاي رسانه‌اي با حضور کارشناسان باهدف ارائه مطالب آموزشي به خانواده و شناساندن آسيب‌‌ها و تهديدهاي فضاي مجازي.

در استفاده از اينترنت و شبکه هاي تحت موبايل هوشيار باشيم، عکس ها و مطالبي که به اشتراک مي گذاريم ديگر برگردانده نمي شود و ممکن است مورد سرقت قرار گيرد، بنابرين دقت کافي را در اين زمينه داشته باشيم؛ به دليل سرقت اطلاعات شخصي کاربران اينترنت از مراکز معتبر جهت تعمير رايانه استفاده کنيم.

در موبايل و سيستم متصل به اينترنت اطلاعات شخصي را قرار ندهيم و براي اين منظور از يک حافظه جانبي استفاده کنيم.

در خريدهاي اينترنتي اصالت فروشنده و اجناس مشخص شود؛ به دليل کلاهبرداري تنها با تفاوت يک حرف يا علامت براي ورود به سامانه مورد نظر آدرس اينترنتي به صورت کامل درج شود.

تهيه کننده: رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات انتظامي همدان/ سرهنگ اکبر اميني


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار