کاندیدا های نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای معرفی خود و جذب آرای عمومی به روش‌ها و طرق مختلف سعی بر جلب افکار عمومی به سمت خود داشته و برای نیل به شناسایی خود در جامعه از ابرازها و امکانات مالی و غیر مالی سعی در بهره‌ برداری دارند.
کد خبر: ۱۶۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 25 January 2016

هفتم اسفند ماه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد، انتخابات خبرگان رهبری شرایط خاص خود را دارد و کاندیداهای آن علمای دین بوده و تبلغیاتی برای معرفی خود انجام نمی‌دهند و در واقع روحانیت معزز خود را وارد بازی‌ها و ترفندهای تبلیغاتی که در انتخابات مجلس وجود دارد نمی‌کنند.

به گزارش تابناک همدان ؛ قانون انتخابات ابزار و امکانات تبلیغات داوطلبان را مشخص کرده و زمان انجام تبلیغات را نیز یک هفته برای نمایندگی مجلس عنوان کرده که بر این اساس داوطلبان می‌ توانند ظرف یک هفته با توجه به فرم بسته‌های تبلیغی که ستاد انتخابات وزارت کشور تعیین می‌کند خود را به جامعه معرفی کنند و در روز ششم اسفندماه یعنی 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات مهلت قانونی تبلیغات به اتمام می‌ رسد.

کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی به این مهلت قانونی بسنده نکرده و به روش‌های سنتی با گروه‌های هدف ارتباط برقرار و در قالب مجالس شبانه، روضه خوانی، مراسم‌های مذهبی و... تبلیغات کرده و برخی از داوطلبان نمایندگی مجلس برای کسب آرای عمومی دست به اقداماتی می‌ زنند که می‌تواند ناقض قانون باشد.

معاون جوانان اداره ‌کل ورزش و جوانان استان همدان در گفت ‌وگو با یکی از رسانه‌های استان به موضوع قابل تآملی اشارره کرده است.

اسدالله ربانی مهر با بیان اینکه استفاده از نام و عنوان سمن در بحث انتخابات غیرقانونی است، گفت: با سازمان مردم ‌نهادی که با نام و عنوان در حوزه سیاسی و انتخاباتی فعالیت کند، برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سمن‌ها مجاز به فعالیت سیاسی نیستند، تصریح کرد: بر اساس قانون، سازمان های مردم‌ نهاد غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی هستند.

ربانی مهر با بیان اینکه بر اساس اعلام وزارت کشور سازمانهای مردم ‏نهاد حق فعالیت سیاسی را ندارند، بیان کرد: سمنها در حوزههای خانواده، محیط زیست، فرهنگی، مذهبی و کارآفرینی فعالیت میکنند و کاملاً تخصصی هستند.

معاون جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان استان همدان با تأکید بر تفاوت بین سمن‌ها و احزاب خاطرنشان کرد: احزاب به حوزه سیاست و انتخابات ورود پیدا می‌کنند اما سمنها نمی توانند در این حوزه وارد شوند.

ربانی مهر تأکید کرد: جوانان در قالب یک سازمان مردم نهاد نباید بازیچه احزاب و کاندیداها شوند و به عنوان یک ابزار در حوزه امور انتخاباتی وارد شوند.

سخنان ربانی مهر به موضوعی اشاره میکند که متآسفانه برخی از داوطلبان نمایندگی مجلس به دنبال آن هستند.

سمن‌ ها با توجه به حوزه فعالیت خود که با قشر جوان جامعه در ارتباط هستند هر کدام از آین سازمان‌های مردم نهاد چندین هزار نفر عضو دارند و عضویت چند هزار نفری افراد در یک گروه شناسنامه دار و مشخص ببرای کاندیداها فرصتی مناسبی برای جلب آراء آنها به نفع خود است.

در دوره‌ های گذشته و همین طور دهمین دوره انتخابات مجلس و حتی انتخابات شورای اسلامی شهر همدان شاهد هستیم که برخی از کاندیداها و یا طرفداران آنان با مسئولان سمن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند تا بلکه بتوانند آرای چند هزار نفری آنها را به نفع خود سوق دهند و در این راه اقدامات متفاوتی انجام می‌دهند.

بعضی از نامزدهای انتخاباتی وعده حمایت‌های مادی و معنوی بعد از راهیابی به کرسی‌های مجلس می‌دهند و تعدادی از کاندیداها در نخستین تماس، بحث پرداخت مبالغی که در برخی مواقع مبلغ قابل توجهی است به سمن‌ها پیشنهاد می‌کنند.

از سویی دیگر احزاب و جریانات سیاسی برای اینکه بتوانند تعداد آرای کاندیدا و یا کاندیداهای خود را افزایش دهند به سمن‌ها وری می‌آورند و سعی می‌کنند با تأمین نیازهای این سازمان‌ها رأی آنها را خریداری کنند.

اگر سازمان مردم نهادی که مجوز برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دریافت کرده در مسائل سیاسی وارد شود در واقع به اهداف خود پشت پا زده و از طرفی دیگر مرتکب تخلف قانونی که همان عدول از وظایف ورود در عرصه‌ های ممنوعه است که طبق قانون باید با آن برخورد شود.

کاندیداهای نمایندگی مجلس نیز باید مراقب باشند که در حوزه‌های ممنوعه ورود نکنند چراکه اگر یک داوطلبی عملی فراقانونی مانند خرید رأی از سمن‌ها و یا هر گروه دیگری که در جامعه صاحب نفوذ و رأی است وارد شوند دیگر نمی‌توانند نماینده خوبی برای قانونگذاری باشند.

فردی که آرای خود را در راه‌های فراقانونی جستجو می‌کند چگونه می‌تواند قانونگذار خوبی برای مرد م باشد؟

احزاب سیاسی باید بدانند که سوق دادن سمن‌ها به حوزه سیاسی سم مهلکی است که هم اعضای سمن‌ها را به ورطه نابودی می‌کشاند و هم آسیب‌های جبران ناپذیر به آبرو و حیثیت تحزب وارد می‌کند.

سازمانهای مردم نهاد نیز مطالبات و نیازهای خود را به صورت قانونی و روش‌هایی که قانون برای فعالیت آنها پیش بینی کرده دنبال کنند و نباید استقلال رأی خود را در ازای تأمین یک نیاز گذرا هزینه کنند.

سمن‌ها در نظام مقدس اسلامی جایگاه مناسبی دارند و خصوصا دولت یازدهم بر تقویت و توسعه فعالیت گروه‌های غیر انتفاعی همت گماشته و سمن‌ها باید قدر فرصت‌های طلایی فعالیت خود را بدانند و آلوده سیاست بازی برخی سیاسی کاران نشوند.

متآسفانه در یکی از دوره‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی در همدان شاهد بودیم که کاندیداها وعده‌های چند صد میلیونی به برخی از سمن‌ها می‌دادند که در قبال چند هزار رأی؛ زمین چند صد میلیونی به نام مسدولان سمن‌ها خواهند کرد و یا یک سازمان مردم نهاد دیگری اعضای خود را در قبال دریافت مبلغی ترغیب می‌کرد به فرد خاصی رأی دهند.

امید است در انتخابات پیش رو چنین اتفاقاتی رخ ندهد و سمن‌ها هشدار ربانی مهر را جدی بگیرند و از سویی دیگر داوطلبان نیز از خرید رأی و پرداختن به امور فراقانونی اجتناب کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار