با انتشار متن قطعنامه پیشنهادی ۱+۵ به شورای حکام درباره ایران
تابناک: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای از لغو ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان درصورت بسته شده پرونده پی ام دی در ۲۴ آذر خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵ 08 December 2015

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سید عباس عراقچی در گفتگو با خبر نیمروز شبکه یک سیما با تبیین نتایج مذاکرات با 1+5 گفت: دیروز مشورت های بسیار مفصلی با کشورهای 1 + 5 درخصوص پیش نویس قطعنامه ای داشتیم که این گروه برای ارائه به شورای حکام آماده کرده است.

او افزود: از آنجا که این پیش نویس و قطعنامه مرتبط به آن به ایران مربوط می شود مشورت هایی که با ما داشتند بسیار نزدیک بود و ما دیدگاه هایمان را به آنان اعلام کردیم البته ما پیش از این نیز دیدگاه هایمان را به طور علنی و در جلسات مختلف ارائه کرده بودیم و دیروز نیز درباره این پیش نویس بحث مفصل داشتیم.

عراقچی گفت: نتیجه‌ای که از این مذاکرات حاصل شد این است که این پیش نویس به عنوان پیشنهاد 1 + 5 در قالب سندی رسمی در شورای حکام آژانس به ثبت رسیده است و روز 24 آذر درباره آن رای گیری خواهد شد.

رئیس ستاد نظارت بر برجام افزود: در مذاکرات دیروز در نهایت دیدگاه های ما را در این پیش نویس مدنظر قرار دادند کاری که قبلا نیز کرده بودند و دیروز نیز نکات مدنظر ما دوباره مطرح شد و مدنظر قرار گرفت.

عراقچی گفت: مفاد پیش نویس کاملا روشن است و براساس آن پی ام دی را صریح و مستقیم می بندند و آن را بسته شده اعلام می کنند.

او افزود: همچنین اجرای نقشه راه میان ایران و آژانس را کامل شده اعلام می کنند و به این موضوع توجه می دهند که همه اقداماتی که در نقشه راه تعیین شده انجام داده ایم و کامل شده است.

عراقچی: یک هفته دیگر تکلیف پرونده پی ام دی مشخص می شود

عراقچی گفت: همچنین این پیش نویس دستورکار شورای حکام آژانس را عوض می کند؛ دستور کاری که در گذشته بود اجرای موافقتنامه پادمان و ان پی تی و مفاد شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بود که این را از دستورکار لغو می کند و دستورکار جدیدی به عنوان اجرای برجام اضافه می کند. معاون وزیر امورخارجه افزود: از همه مهمتر اینکه این پیش نویس 12 قطعنامه پیشین شورای حکام را که بسیار سنگین بود و به موضوع ایران می پرداخت لغو می کند، کارشناسان می توانند محتوای این قطعنامه ها را ببینند و نظر بدهند.

عراقچی گفت: بنابراین از نظر ما وقتی این قطعنامه تصویب شود پی ام دی کاملا پایان می یابد. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر پیش نویس وین تصویب هم شود به هر حال تصمیمی سیاسی و نه فنی محسوب می شود و آژانس نیز طبق برجام تا 8 سال بعد نظر نهایی اش را درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ما اعلام می کند، آیا گزارش کنونی آژانس ارزیابی نهایی تلقی می شود یا ممکن است در آینده از آن سوء استفاده شود؟ گفت: این دو مقوله جداست.

عراقچی افزود: اینکه آژانس در کار فنی اش طی سالهای آینده بر صلح آمیز بودن برنامه های ایران و تعهدات ما طبق برجام نظارت کند این کار را در آینده خواهد کرد؛‌ اینکه جمع بندی کند که هیچ فعالیت اعلام نشده ای در ایران وجود ندارد این هم پروسه خود را در آینده دارد همچنان که این پروسه برای کشورهای دیگر نیز هست. او گفت: جمع بندی برجام بر مبنای فعالیت های آژانس انجام نشده است و مراحلش تا 10 سال آینده، در این فاصله اگر جمع بندی آژانس حاصل شود تحریم ها زودتر برداشته می شود و اگر پیش از این موعد واصل هم نشود آن تحریم ها در زمان خودش برداشته خواهد شد.

رئیس ستاد نظارت بر برجام افزود: بنابراین بحث آینده را باید از پی ام دی که مربوط به برنامه های گذشته است جدا بکنیم در موضوع پی ام دی آقای آمانو در گزارشش قضاوت کرده  که در برنامه گذشته صلح آمیز هسته ای ایران هیچ برنامه غیرصلح آمیزی وجود نداشته است.

عراقچی گفت: آقای آمانو در این گزارش آورده است که، حداکثر مطالعاتی در این باره صورت گرفته که اولا این را قبول نداریم و اعلام کرده ایم فعالیت غیرصلح آمیز نداشته ایم و به فرض که ادعای آمانو صحت هم داشته باشد حتی آن هم خلاف ان پی تی نیست. او افزود: اینکه می گفتند در فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان بنای فعالیت های نظامی داشته ایم طبق گزارش آقای آمانو پاک شده است و شورای حکام به عنوان نهاد تصمیم گیر در آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس گزارش آقای آمانو پرونده پی ام دی را مختومه اعلام می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار