سهيلا پناهي
کد خبر: ۱۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ 11 March 2015
تنهایی در افراد سالمند با پیامدهای شایع متنوعی ازنقطه نظر بهداشت فیزیکی و روانی در ارتباط است. در این ارتباط برای افزایش تمرکز بر روی روشهای مداخله ای به منظور تعیین  این مسئله که آیا کاهش تنهایی می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی و عملکرد در افراد سالمند شود یا نه جای بحث دارد.

مفهوم تنهایی                                                                 

تنهایی میتواند یک حالت نا مطلوب هیجانی تجربه شده در ذهن توصیف شود که با درک نیاز های اجتماعی بر آورده نشده مرتبط است.

عوامل مرتبط با تنهایی در سالمندان عبارتنداز:

تنهایی و وضعیت تاهل

تحقیقات نشان داده است که بیشترین فراوانی تنهایی به ترتیب در بین مردان و زنان مجرد و زنان و مردان متاهل می باشد.  بعلاوه این بررسی ها نشان داده که شرایط تاهلی، تنهایی را کاهش می دهد. همچنین تنهایی می تواند در اثر فقدان یک دلبستگی قابل اطمینان از قبیل همسر رخ دهد.

سن و تنهایی

بنظر میر سد که افزایش تنهایی در سنین بالا، حدودا در75 سالگی اتفاق می افتد.همچنین افزایش تنهایی از نوع هیجانی می تواند در نتیجه از دست دادن همسر نیز باشد.

تنهایی و افسردگی

افسردگی و تنهایی در افراد سالمند شدیدا به هم وابسته بوده و بطور همزمان اتفاق می افتد. تنهایی یکی از عوامل خطرجدی و ثابت در بوجود آمدن افسردگی است.

بعلاوه روانشناسان بر این عقیده اند که بین فقدان حمایتهای اجتماعی ، تنهایی و رویدادهای زندگی به عنوان عوامل خطر برای ابتلا به  افسردگی در افراد سالمند رابطه وجود دارد. همچنین آنها دریافتند که فراوانی بالای تنهایی، بیشترین ارتباط را با افسردگی دارد.

 تنهایی و وضعیت بهداشت فیزیکی

همانطور که بین تنهایی و جنبه های روانشناختی رابطه وجود دارد، به همان میزان تنهایی یکی از عوامل خطر برای بهداشت فیزیکی فرد نیز محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد در حالیکه تنهایی خود بر روی میزان مرگ و میر تاثیر گذار نیست ولی میزان مرگ و میر در افراد سالمند با همراه شدن افسردگی و تنهایی به صورت  معنی داری افزایش می یابد.

تنهایی باعواملی از قبیل فشار خون، کم خوابی، و پاسخهای همراه با تنش در ارتباط است. این یافته ها نشان مي دهد که تنهایی بصورت زیانباری با مسائل روانشناختی و پاسخ ایمنی بدن در شرایط استرس زا مرتبط است که شاید مرگ و میر های ناشی از مشکلات قلبی نیز در افراد تنها، بیشتر مشاهده گردد.

تنهایی و کاهش فرایند های شناختی

مشاهدات زیادی نشان داده است که تنهایی می تواند یک عامل خطر برای کاهش فرایند های شناختی باشد. مطالعات تیلویس و دیگران،  نشان می دهد که کاهش شناختی (آلزایمر) در افراد سالمند تنها، نسبت به سايرسالمنداني که تنها نیستند بیشتر رخ می دهد. بعلاوه تنهایی خطر بروز زوال عقل را نیز افزایش می دهد. قابل ذکر است که در درمان تنهایی بیشتر انزوای اجتماعی افراد سالمند مورد تاکید قرار گرفته است.  در چنين شرايطي فرد بایستی از نظر پزشکی و روانپزشکی مورد ارزیابی قرار گیرد بویژه اگر نشانه های افسردگی در وي مشاهده گردد. همچنين مشاركت دادن سالمندان در فعاليتهاي اجتماعي و ورزشي متناسب با ويژگيهاي آنها مي تواند مفيد باشد.

منبع: تابناک
برچسب ها: بهداشت ، سالمندان ، همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار