کد خبر: ۱۲۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱ 31 October 2015

تهديدات گوشي هاي آندروید

افزايش نرم افزارهاي مخرب در گوشي هاي تلفن همراه و سوء استفاده هاي مربوط به آنها و همچنين نحوه استفاده افراد از آنها موجب افزايش شديد تعداد بدافزارها شده است.

با توجه به اينكه امروزه كاربران زيادي از گوشي هاي هوشمند و تبلت ها استفاده نموده و ميليون ها نرم افزار براي كاربردهاي مختلفي از قبيل بازي، سرگرمي، رسانه هاي اجتماعي و نقل و انتقالات بانكي نصب مي شوند، بسياري از مهاجمان سايبري توجه خود را به اين گونه فعاليت ها معطوف نموده اند.

بنا بر اعلام شرکت امنيتي F-Secure ، تعداد تهديدات تلفن همراه افزايش يافته و بيش از اين تهديدات، پلت فرم‌هاي اندرويد و مابقي پلت فرم Symbian براي گوشي هاي نوكيا را مورد هدف قرار داده اند.

محققان امنيتي F-Secure در اين گزارش اشاره کردند: تا زماني که تعداد بدافزارهاي اندرويد در حال افزايش است، اين دسته از بدافزارها روند نگران کننده‌اي را به دنبال خواهند داشت.

با توجه به گزارش شرکت F-Secure، در حال حاضر روش توزيع جديد مبتني بر ايميل، خطر آلوده شدن به بدافزار را براي کاربران اندرويد افزايش مي دهد. اين روش براي کاربراني است که کمتر از فروشگاه‌هاي برنامه‌هاي کاربردي استفاده مي‌کنند اما به طور منظم ايميل هاي خود را از طريق تلفن‌ها و تبلت‌ها چک مي‌کنند.

5 راهکار ساده براي دور ماندن از تهديدات:

در عين حال که اندرويد کمي بيش از iOS در معرض حملات خرابکارانه قرار دارد شما با کمي دانش و حضور ذهن، مي توانيد دستگاه خود را در مقابل ناجوانمردانه ترين يورش ها هم غيرقابل نفوذ کنيد.

1 . تنظيم قفل صفحه: شما در اينجا انتخاب هاي مختلفي در زمينه امنيت داريد؛ رمز، پين، الگوهاي ترسيمي و تشخيص چهره.

از بين اينها رمز عبور ساده ترين ولي در عين حال امن ترين است. باز کردن پين هم تا حدي سخت تر از الگوهاي ترسيمي است (لا اقل در تئوري.) متاسفانه، استفاده از الگوي ترسيمي هر چند جذاب است ولي شما را در مقابل حملات Smudge بي دفاع مي گذارد؛ حملاتي که تعدادي پژوهشگر بي حال و حوصله اعلام کرده اند در شرايط ايده آل 68 درصد شانس موفقيت دارد.

در کل فرقي نمي کند کدام گزينه را براي قفل صفحه انتخاب کنيد، مهم تر اين است که بدانيد فعال بودن آن بهتر از نبودنش است و اکثر حملات غير جدي را متوقف مي کند.

2. نصب کردن يک برنامه ضد بد افزار. درست مثل کامپيوتر ويندوزي تان، در دنياي اندرويد هم تعدادي آنتي ويروس وجود دارد که استفاده از آنها راحت است. خبرها در مورد بدافزار BadNews را حتما خوانده ايد.

بدافزاري نسبتا مهيب که از طريق يک سيستم تبليغاتي به ساير برنامه هاي دستگاه نفوذ و پيامک هايي به سرويس هاي پولي ارسال مي کرد تا درآمدي براي سازندگانش کسب کند. اين بد افزار توسط شرکت امنيتي Lookout کشف شد و کاربران اين نرم افزار امنيتي از قبل در مقابل آن مصون بودند.

تعداد زيادي اپليکيشن ضد بدافزار وجود دارد که خيلي از آنها رايگان هستند؛ مي توانيد از Lookout يا AVG يا Avast استفاده کنيد، آنها منتظر کدهاي خرابکارانه مي نشينند و اپليکيشن هاي نصب شده را از اين نظر بررسي مي کنند.

3. کش نکردن رمزهاي عبور: کش يا ذخيره شدن رمزهاي عبور در مرورگر. سارقان هويت آنلاين هميشه از دستگاه هاي موبايلي که رمزها در آنها کش شده، با روي خوش استقبال مي کنند.

شايد قرار دادن قفل صفحه روي دستگاه راهي باشد براي محافظت از سرقت رمزهاي کش شده ولي بهترين گزينه، پاک کردن آنها است. براي حساب هاي مهمتر مثل ايميل و جيميل مي توان از تاييد دو مرحله اي استفاده کرد ولي فقط تا وقتي که خود تلفن سرقت نشده باشد.

4. کاربران دستگاه هاي روت شده، مراقب نقاط ضعف باشند: روت کردن تلفن به اپليکيشن ها امکان دسترسي روت يا root access را مي دهد که چيزي فراتر از موازين وضع شده توسط اندرويد است و يک اپليکيشن بد افزار که اين نوع دسترسي را هم داشته باشد مي تواند خطرناک عمل کند؛ در اصل مي تواند هر کاري با دستگاه تان بکند، آن هم بدون اطلاع شما (براي همين است که دستگاه ها به طور روت شده در جعبه تحويل شما نمي شوند).

البته اين باعث نخواهد شد شما از روت کردن دستگاه صرف نظر کنيد ولي در کل بايد مراقبت تر و شکاک تر از قبل با اپليکيشن هايي که نصب مي کنيد، برخورد نماييد.

موقع روت کردن، احتمالا SuperSU يا Superuser را هم نصب کرده ايد که به شما امکان مي دهد ميزان دسترسي روت را براي اپليکيشن ها تعيين يا محدود کنيد و ببينيد که کدام اپليکيشن ها از اين امکان استفاده مي کنند.

خيلي مراقب باشيد که به چه اپليکيشن هايي امکان دسترسي کامل را مي دهيد؛ فقط اپهاي تاييد شده از سازندگان معتبر را در درون سيستم عامل رها بگذاريد. هر از گاهي هم به فهرست اپها سري زده و مطمئن شويد برنامه هاي فضول مشغول خرابکاري نباشند.

5. برنامه ها را فقط از منابع قابل اعتماد دريافت کنيد: يکي از معمول ترين روش ها براي نفوذ به اندرويد ساختن و ارائه اپليکيشن هاي خرابکار است. يک برنامه ضد خرابکاري مي تواند شما را در مقابل آنها حفاظت کند و لايه اي دفاعي شکل دهد، آن هم با نشان دادن هر اپليکيشني که حرکات مشکوک انجام داده.

اما پيش از هر چيز، بهترين راه براي محافظت از دستگاه اين است که از عقل سليم تان استفاده کنيد. به لطف گوگل، اکثر اپليکيشن هاي اندرويدي Google Play سالم هستند و با وجود شرکت هاي امنيتي مثل Lookout اپليکيشن هاي خرابکاري مانند BadNews زود کشف مي شوند.

اما در نظر داشته باشيد که هر چند اپلکيشن هاي ساخته شده توسط نام هاي بزرگ معمولا امن و سالم اند ولي نصب برنامه از بازارهاي غير معروف مي تواند خطرناک باشد. بنابراين اين خود شما هستيد که بايد در مواجهه با نيازهاي تان، فکورانه به رفع آنها بپردازيد و هر برنامه اي را نصب نکنيد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار