معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان  کتابخانه‌های عمومی را یک شبکه بی نظیر در کشور عنوان کرد.
کد خبر: ۱۱۰۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵ 30 May 2023

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان  کتابخانه‌های عمومی را یک شبکه بی نظیر در کشور عنوان کرد.


به گزارش تابناک همدان از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، حسن رضانیا در  انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان  با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال جاری، اظهار کرد: مسأله انتخاب و مشارکت همگانی به همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها ارتباط دارد و همه تکلیف دارند که نیم نگاهی به اسفند ماه داشته باشند. انتخابات مظهر تجلی، اقتدار و عزت مردم ایران اسلامی است. بنابراین باید به عنوان تکلیف به آن نگاه کرده و از همه ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی به مسأله انتخابات به عنوان یک برنامه جدید توجه کنند، افزود: با توجه به وجود 33 انجمن کتابخانه عمومی در استان همدان باید از این ظرفیت به صورت ویژه استفاده کرد و علاوه بر همدان همه کتابخانه‌های عمومی در کشور می‌توانند در این اتفاق سهیم شوند چرا که کتابخانه‌های عمومی یک شبکه بی نظیر در کشور هستند که ظرفیت بسیار بالایی دارند.

معاون استاندار همدان با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری زنگ مطالعه در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: بنابراین لازم است که اداره کل آموزش و پرورش، کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با برقرار تعامل نسبت به راه اندازی زنگ مطالعه در سال تحصیلی جدید اقدام کنند.


وی همچنین خواهان راه اندازی و پیگیری کتابخانه سیار در استان شد و گفت: با سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان یک کتابخانه سیار به شهرستان نهاوند اختصاص یافت و باید در سایر نقاط استان نیز پیگیری شود.

رضانیا در ادامه با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی حدود 60 خدمت به مردم ارائه می‌دهد اما به خوبی به اطلاع مردم نرسیده است، اظهار داشت: از سوی دیگر شهرداری‌ها باید نسبت به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی جدیت داشته باشند.


عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین اظهار کرد: در حال حاضر 118 کتابخانه عمومی شامل 70 باب کتابخانه شهری، 47 باب روستایی و یک باب کتابخانه سیار شهری در استان همدان فعالیت می‌کنند. همچنین حدود 73 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که 4.19 درصد از جمعیت کل استان را در بر می‌گیرد.


وی با بیان اینکه در سال گذشته 711 هزار و 346 نسخه کتاب به امانت داده شده است، افزود: 137 هزار و 875 نسخه کتاب نیز در دو ماهه نخست سال جاری به امانت رفته است. در حال حاضر 1،476،773 نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی موجود است که از محل‌های مختلف تأمین می‌شود. انتظار می‌رود در سال جدید بیش از 900 هزار نسخه کتاب به مجموعه کتابخانه‌ها افزوده شود. همچنین پیش بینی می‌شود با توجه به اقدامات انجام شده اعضای کتابخانه‌ها نیز به بیش از 80 هزار نفر افزایش یابند.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در سال جاری 10 هزار و 521 برنامه فرهنگی اجرا شده است، تصریح کرد: همچنین پیش بینی می‌شود که 12 هزار و 672 برنامه فرهنگی تا پایان سال جاری برگزار شود.


وی در ادامه این نشست به همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» اشاره کرد و گفت: این همایش با هدف شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به‌منظور مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور و فراهم‌آوردن بستری برای توجه به نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق‌بخشیِ اقتصادی با حمایت از اقدامات کارآفرینانه و کسب‌وکارهای کوچک، با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی شهر مشهد برگزار خواهد شد.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: در فضایی که بنا به ضرورت‌های اقتصادی و اجتماعی، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک حول محور ایده‌های نوین و گروه‌های جوان شکل می‌گیرند و جامعه به‌سوی کسب‌وکارهای کوچک پیش می‌رود، با مجموعه‌ای از نیازها در زمینه‌های عمومی‌سازی و ترویج، حمایت و پشتیبانی و آموزش و مهارت روبرو هستیم که کتابخانه‌های عمومی برحسب مأموریت خود می‌توانند پیشقدم تأمین آنها باشد.


وی تأکید کرد: دبیرخانه همایش «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» از تمام متخصصان، پژوهشگران و کتابداران در سطح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این همایش دعوت کرده تا آثار خود در قالب مقاله تا تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۲ در یکی از محورهای اعلام شده به دبیرخانه این رویداد بین‌المللی ارسال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار