کد خبر: ۱۱۰۵۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵ 16 May 2023

رزن از شهرهای قدیمی و دارای تمدن دیرینه به شمار می‌رود که علاوه بر آثار تاریخی متعدد، زادگاه بزرگانی چون آیت‌الله‌العظمی آخوند ملاحسین قلی شوندی و عبید زاکانی طنزپرداز معروف قرن پنجم هجری است.
به گزارش تابناک همدان، رزن شهری است زیبا با چشمه‌های آب معدنی که مشهورترین آنها " قینرجه" بوده و اطراف این شهر را نیز کوه‌هایی از رشته کوه‌های زاگرس در برگرفته‌ است.

همدان| رزن شهر چشمه‌های آب معدنی و زادگاه عبید زاکانی+ تصاویر

این شهرستان به‌ویژه منطقه "درگزین"(قروه درجزین) زادگاه بزرگانی چون آیت‌الله‌العظمی آخوند ملأ حسین قلی شوندی، آیت‌الله‌العظمی شیخ العراقین نظام‌آبادی، آیت‌الله‌العظمی آخوند ملأ علی معصومی وفسی، آیت‌الله دکتر محمد مفتح، خواجه رشیدالدین فضل‌الله، قوام الدین ابوالقاسم درگزینی، جلال‌الدین درگزینی، مصطفی رحمان دوست، آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی و عبید زاکانی، طنزپرداز معروف قرن پنجم هجری است.

شهرستان رزن دارای آثار تاریخی متعددی نیز هست که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امامزاده اظهر بن علی و امامزاده هود(ع) اشاره کرد.

مسجد تاریخی امام رضا(ع)

این مسجد با 200 سال قدمت در روستای تاریخی "بابانظر" واقع‌شده و دارای عمارت اربابی، قلعه، حمام و مسجد تاریخی است که قلعه و عمارت اربابی در گذر زمان تخریب‌شده و تنها آثاری از دیوارها و برج و باروها نمایان است.

مسجد تاریخی امام رضا(ع) دارای 12 ستون اصلی از جنس چوب بوده و پوشش بام نیز تیر چوبی است و سرستون‌ها گچ‌بری شده و نمای بیرونی کاه‌گل الک شده است.

این بنای تاریخی دارای 300 مترمربع مساحت بوده و در داخل آن، دورتادور دیوارها فضایی به ارتفاع 50 سانتیمتر و عرض 2 متر از کف مسجد برای نشستن بزرگان و ریش‌سفیدان ایجادشده است.

امامزاده اظهر بن علی(ع)

این بقعه متبرکه در روستای درجزین واقع‌شده و از آثار مربوط به قرن هفتم هجری، قمری به شمار می‌رود که بنای آن به شکل برجی استوانه‌ای شکل است که 20 متر ارتفاع و 19 ترک دارد و قطر داخلی آن بیش از 7 متر است.

گنبد این بقعه مخروطی شکل بوده و پوشش خارجی آن با آجرهای خفته و راسته ساده ساخته‌شده است.

ورودی بنا در سمت شرقی بقعه واقع‌شده است. در سمت جنوبی داخل حرم، صندوق چوبی قرارگرفته که دارای کتیبه و آیاتی از قرآن مجید است. این صندوق در سال 1056 هجری قمری به فرمان شاه عباس دوم صفوی ساخته‌شده و در سال 1350 هجری، قمری بخش‌هایی از آن ویران‌شده و به سرقت رفت، اما بعدها تعمیر شد.

طول صندوق مانند بسیاری از صندوق‌های عصر صفوی در قسمت پایین 279 سانتی‌متر و در بالا 270 سانتی‌متر و عرض آن در پایین 127 سانتی‌متر و در بالا 116 سانتی‌متر است.

ارتفاع صندوق نیز 142 سانتی‌متر است که 50 سانتی‌متر پایینی آن به شکل سکو مانند است. بر روی کتیبه‌های صندوق سوره فتح به خط ثلث برجسته درج‌شده است.

در زیر کف بقعه، مرقد اصلی قرار دارد که با دری در قسمت جنوب بقعه می‌توان به آن وارد شد. محوطه سرداب مربع شکل است.

این امامزاده تا چند دهه پیش از چشم جغرافی‌نویسان و جهانگردان دور مانده بود و به همین دلیل اطلاعات کاملی از این بنا در دست نیست. "آندره گدار" معمار فرانسوی، نخستین پژوهشگری است که از این بنا یاد می‌کند و پس از آن مصطفوی به طور جامع به بررسی و وصف این بنا پرداخته است.

امامزاده هود(ع)

این بقعه متبرکه در روستای "ینگی قلعه" از توابع بخش درجزین واقع‌ شده و از بناهای دوره ایلخانیان و قرن هشتم هجری به شمار می‌رود.

بنای این امامزاده به شکل 12 ضلعی بوده و از آجر ساخته‌شده است. این بنا دارای دو درِ شمالی و جنوبی است که درِ جنوبی آن بسته‌شده است.



این امامزاده دارای گنبد مخروطی شکلی بوده که بر اثر سوانح طبیعی و غیرطبیعی تخریب‌شده و بر بالای آن گنبد گردی بناشده است.

کف بقعه نیز با تیرهای چوبی پوشیده شده و در زیر آن سرداب قرار دارد. این بنا در زمان آبادانی دارای ظاهر زیبایی بوده، اما از تزئینات آن تنها آثار اندکی از تزئینات کاشی‌های لاجوردی مشهود است.

حمام نظام‌آباد

این حمام در روستای نظام‌آباد و در فاصله 10 کیلومتری از رزن واقع‌شده است. این بنا دارای 4 ستون اصلی از جنس ساروج در رختکن و طاق ضربی بوده و نزدیک به 500 مترمربع مساحت دارد.

مصالح به کار رفته در آن آجر، خشت، گل و سیمان بوده و سال 86 بازسازی‌شده و اکنون نیز در حال استفاده عمومی با کاربری حمام است.

مسجد علی ابن ابیطالب(ع) روستای شوند

این بنا در روستای شوند واقع‌شده و بر روی 19 ستون اصلی قرارگرفته و دارای طاق ضربی است و 150 مترمربع مساحت دارد.

خانه آیت‌الله ملاعلی معصومی

این خانه در روستای وفس واقع‌شده و دارای دیوارهای خشت و سقف تیرپوش است و در 29 فروردین 88 به شماره 28201 در فهرست آثار ملی به‌عنوان خانه مشاهیر و مفاخر شهرستان به ثبت رسیده است.

خانه آخوند ملاعلی معصومی دارای یک اتاق اصلی و یک گنجینه(انبار مواد غذایی) است که به وسیله درب کوچکی به همدیگر متصل شده‌اند.

منطقه نمونه گردشگری بقراطی

این منطقه بکر طبیعی در فاصله 50 کیلومتری رزن در جوار روستای بابانظر واقع‌شده و دارای ظرفیت و جاذبه‌های طبیعی، گیاهان دارویی و محل زیست جانوران وحشی و پرندگانی چون کبک، تیحو، باقرقره، قوچ، میش، گرگ، کفتار، شغال و خرگوش است.

روستای تاریخی کرفس

کرفس یا “کرووس “نام روستایی است در رزن که از پرجمعیت‌ترین روستاهای استان همدان است که بر پای تپه‌ای به نام کوهنه قالا(کهنه قلعه) قرار گرفته است.

از کنار جبهه غربی تپه، رودی معروف به نام "اشاغی چای" می‌گذرد و امام‌زاده پنج‌تن نیز روی این تپه واقع‌شده است.

گزارش از سمیه مظاهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار