کد خبر: ۱۱۰۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۷ 13 May 2023

در "ایران اکسپو" چه گذشت؟
ایران اکسپو یک رویداد بین المللی است که با حضور شرکت های ایرانی وبازدید تجار و بازرگانان خارجی از کشورهای مختلف دنیا در چهار روز برگزار شد.

 پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران  (IRANEXPO2023)   از تاریخ 17 لغایت 20 اردیبهشت 1402 در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران با حضور رییس جمهور ، وزرا و معاونین و روسای بلند پایه سایر کشورها برگزار گردید.

ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با ریاست مجید تکبیری و دبیری احمد ایمانی به منظور معرفی هرچه بیشتر کالاهای صادراتی غیر نفتی کشور را با همکاری سازمان توسعه و تجارت در حالی برگزار کردند که آثار تحریم های ظالمانه بر پیکره کشور عزیزمان سنگینی می کرد و علیرغم مشکلات متعدد این نمایشگاه  به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور توانست در این دوره به زیبایی بدرخشد و کشورهای زیادی را حیرت زده نماید.  

مجید تکبیری رییس ستاد برگزاری این نمایشگاه در دومین روز از برپایی پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادرات ایران گفت: توسعه صادرات غیر نفتی بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری از اهمیت به سزایی برخوردار است و در این نمایشگاه 10 گروه کالایی داریم که فقط یک مورد پتروشیمی با کالاهای نفتی مرتبط است که بازارهای هدف فراوانی دارد.

وی اظهار کرد: یکی ازاهداف نمایشگاه ایجاد بازارهای جدید، ارتقا سطح مذاکرات و انجام قراردادهای تجاری است و اهداف اولیه ما در سه گروه قراردادهای خرد ومتوسط و کلان است که انتظار می رود حداقل یک میلیارد دلار قرار داد امضا شود.

تکبیری خاطر نشان کرد: با توجه به مذاکراتی که با رییس سازمان توسعه تجارت داشتیم پیش بینی می شود که حداقل دو میلیارد دلار عقد قراداد داشته باشیم و با توجه به حضور تجار چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ کیفیت این نتیجه در روزهای پایانی نمایشگاه بدست خواهد آمد.

در

وی با بیان اینکه تا امروز 71 تیم تجاری از هفتاد کشور به نمایشگاه وارد شدند، افزود:  تعداد تاجران از 1200 نفری که پیش بینی کرده بودیم فراتر رفته واین سطح از استقبال از سوی تجار نشان دهنده جذابیت توانمندیهای ایران است که تجار نمی توانند از این بازار چشم پوشی کنند.

رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران در ادامه گفت: ایران تحریم پذیر نیست و خوشبختانه همه کشور های شرق و غرب در این نمایشگاه حضور دارند وعلاوه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای همسایه و کشورهای عربی، از شرق آسیا، شرق و غرب اروپا و کل قاره آفریقا و امریکای  لاتین نیز استقبال شده و همه با شوق در این نمایشگاه شرکت کرده اند و خواستار حضور در بازارهای کشور را دارند.

رییس سازمان توسعه و تجارت در مورد محصولات عرضه شده در نمایشگاه، گفت: تلاش کردیم زمینه‌هایی که کمتر شناخته شده بود مثل تجهیزات پزشکی، دارو، پلیمرها، حوزه ماشین آلات و محصولات و تجهیزات صنعتی، گردشگری و صنایع دستی ایران و… را در نمایشگاه عرضه کنیم ودر ۱۲ حوزه توانمندی‌ها را به نمایش گذاشتیم و همچنین بخش صادرات فنی و مهندسی نیز به عرصه نمایش گذاشته شد.

در ایران اکسپو چه گذشت؟

پیمان پاک افزود: هیأت‌های مختلف بیش از ۳۰ نفر از امارات متحده عربی، ۴۰ نفر از عربستان، ۵۰ نفر از عمان، ۵۰ نفر از پاکستان، ۱۰۰ نفر از چین و از همه کشورهای فعال و نقاط هدف ایران برای توسعه روابط اقتصادی با استقبال گسترده در این رویداد حضور پیدا کردند.

رایزن کشور قطر در ایران نیز گفت : برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو یکی از بهترین اتفاقاتی است که در راستای توسعه تجارت الخصوص تقویت بخش صادرات انجام گرفت و در حوزه قطرمراودات صادراتی ما از صد میلیون دلار در شش سال اخیر به بیش از دویست میلیون دلار رسید که رشد صد درصدی داشتیم.

عدنان موسی پور افزود: ما باید فارغ ازتوجه به ظرفیت و سایز بازار کشورها از همه فرصتها باید استفاده کنیم و ایران اکسپو یک نمایشگاه خوبی است که جای کار دارد در حوزه اطلاع رسانی به هیات های تجاری خارجی باید قوی تر وارد شود.

وی یاد آور شد: این سبک کار که امسال درنمایشگاه ایران اکسپو پیش گرفته شد یک گام قوی برای توسعه صادرات کشور است.
وی با اشاره به ظرفیتهای ایران - قطر گفت:علاوه بر ظرفیتهای صادراتی در حوزه  مواد غذایی و ساختمانی بین ایران و قطر باید به حوزه سرمایه گذاری های مشترک بپردازیم که امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد.

لازم به ذکر است که 1200 نفر از تجار، فعالان اقتصادی، رؤسای اتاق‌های بازرگانی، وزرا، معاونان وزرا و مقامات مرتبط با تجارت خارجی بیش از ۶۵ کشور دنیا از کشورهای اروپایی اعم از آلمان، بلژیک و صربستان، از کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا، برزیل و مکزیک، از کشورهای آفریقایی، کل کشورهای منطقه مانند عمان، قطر، امارات و عربستان کشورهای حوزه اوراسیا مانند روسیه، قزاقستان، بلاروس و ازبکستان، کشورهای چین، هند و جنوب شرق آسیا در این نمایشگاه حاضر شدند تا از توانمندی بیش از ۷۰۰ شرکت ایرانی بازدید کنند و بیش از ۶۰۰ نشست تخصصی B2B در این نمایشگاه توسط اتاق‌های مشترک برگزار شد و بیش از صدها کارخانه‌ها و مجموعه‌ها واحدهای تولیدی توسط این گروه‌ها بازدید صورت گرفت.

قبل از برگزاری پنجمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی  بر آورد شده بود که بعد از این برنامه ۳ روزه یک تا ۲ میلیارد دلار موافقت نامه و توافقنامه تجاری امضا شود که خوشبختانه  نتایج فراتر از پیش بینی ها بود و امیدواریم قراردادهای منعقد شده منجر به توسعه تجارت کشور و افزایش روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف منطقه شود.

در

در

در

در

در

در

در

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار