اولین مرحله از اولین دوره مسابقات بین دانشگاهی دادگاه شبیه‌سازی شده (موت کورت) ملایر روز یکشنبه ۱۶ اسفندماه توسط ۱۵ گروه شامل ۹ گروه از دانشگاه آزاد و ۶ گروه از دانشگاه ملایر با حضور دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته حقوق به میزبانی دانشگاه ملایر و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۶ 09 March 2023

اولین مرحله از اولین دوره مسابقات بین دانشگاهی دادگاه شبیه‌سازی شده (موت کورت) ملایر روز یکشنبه ۱۶ اسفندماه توسط ۱۵ گروه شامل ۹ گروه از دانشگاه آزاد و ۶ گروه از دانشگاه ملایر با حضور دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته حقوق به میزبانی دانشگاه ملایر و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان از ملایر ،" آزاد زهره وندی "دبیر انجمن علمی حقوق و علوم قضایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در حاشیه این مسابقات به خبرنگار تابناک در ملایرگفت : این مسابقات با هدف ارتقای سطح علمی و عملی دانشجویان رشته حقوق و تقویت قدرت استدلال و دفاع آنها در ارائه لوایح شفاهی و کتبی حقوقی برگزار شد.

وی تصریح کرد : ایجاد انگیزه و حس رقابت سالم میان دانشجویان نیز از دیگر اهداف این مسابقات است که با هدایت و همراهی گروه حقوق این دانشگاه‌ها طراحی و توسط کانون دانشجویی حقوق دانشگاه آزاد ملایر و انجمن علمی دانشجویی دانشگاه ملایر برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

زهره وندی اظهار داشت : در اولین دوره از مسابقات بین دانشگاهی دادگاه شبیه‌سازی شده (موت کورت) ملایر در مرحله کتبی  ۱۵ گروه در قالب تیم سه نفره ، ۹ گروه از دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد ملایر و ۶ گروه از دانشگاه ملی ملایر ثبت نام گردید.

دبیر کانون دانشجویی حقوق دانشگاه آزاد واحد ملایر در ادامه افزود : پس از ثبت نام دانشجوها در موعد مقرر سناریو تحویل گروه ها شد و شرکت کنندگان در مقام خوانده و هم در مقام خواهان لایحه و دادخواست ها را در مرحله اول (کتبی) تحویل هیئت اجرایی دادند و در نهایت  هئیت اجرایی هم لوایح و دادخواست ها را در اختیار قضات دادگاه قرار دادند.

وی مطرح کرد : مرحله اول این دوره از مسابقات به میزبانی دانشگاه ملی و مرحله دوم به میزبانی دانشگاه آزاد واحد ملایر برگزار شد که از ۱۵ گروه ، با نظر هیئت رسیدگی ۴ گروه شامل ۲ گروه از دانشگاه آزاد و ۲ گروه از دانشگاه ملایر به مرحله شفاهی راه پیدا کردند و در یک دادگاه به عنوان وکیل خواهان و وکیل خوانده از لایحه و دادخواست های خود مجددا دفاع کردند و در پایان جلسه گروه شماره ۴ از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر به عنوان گروه اول وگروه شماره ۱۱ از دانشگاه ملایر به عنوان گروه دوم انتخاب شدند و به مرحله بعدی راه یافتند که در نهایت تیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر به عنوان برگزیده انتخاب شد.

وی با اشاره به داوری این دور از مسابقات توسط قضات بیان کرد : میثم اسکندری مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر و قاضی دادگستری و دکتر سجاد کاظمی عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر و وکیل پایه یک دادگستری قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

گفتنی است اولین دوره مسابقات (موت کورت) ملایر که به صورت حضوری در دانشگاه  ملایر و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و با حضور رئیس دادگستری ،رئیس دانشگاه آزاد ، رئیس دانشگاه ملایر ، معاونت های دانشگاه اساتید حقوق ، مدیران گروه حقوق ،هیات داوران ،وکلا و قضات دادگستری و جمعی از دانشجویان برگزار شد، تیم‌های شرکت‌کننده ضمن ارائه لوایح دفاعی کتبی خود به محضر دادگاه، به عنوان وکیل شکات یا متهم، به دفاع شفاهی و پاسخ به سوالات هیات سه نفره قضات پرداختند .

دادگاه تمرینی یا دادگاه شبیه‌سازی شده (Moot court) ‎ فعالیتی دانشجویی است که در آن شرکت‌کنندگان تلاش می‌کنند فرایند یک دادگاه واقعی را از طریق نوشتن لایحه و دفاعیه و ارائه حضوری این لوایح در برابر قضات یا هیات داوران اجرا کنند. شبیه‌سازی دادگاه‌ها یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های دانشکده‌های حقوق محسوب می‌شود که در سطح ملی و بین‌المللی برگزار و اجرا می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار