رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امنیت غذایی پایدار با حفظ آب از مهمترین اقدامات است به نحوی که افزایش تولید با مصرف کم آب را در دستور کار داریم.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰ 23 February 2023

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امنیت غذایی پایدار با حفظ آب از مهمترین اقدامات است به نحوی که افزایش تولید با مصرف کم آب را در دستور کار داریم.

به گزارش تابناک همدان، رضا بهراملو در جمع خبرنگاران به الگوی اجرای الگوی کشت در استان اشاره کرد و افزود: بعد از ۵۰ سال در دولت سیزدهم الگوی کشت به عنوان یک طرح فرا قوه‌ای مطرح شده و همدان به عنوان پایلوت اجرا در این طرح قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حفظ آب جز اولویت‌های جهاد کشاورزی است، یادآور شد: امسال ۲۲۰ هکتار گلخانه در استان همدان ایجاد شد که به اندازه ۲۰ سال گذشته بود.

بهراملو در راستای مصرف کم آب و افزایش تولید به جایگزینی محصولات پر آب‌بر به محصولاتی، چون گلرنگ و غلات پرداخت و تصریح کرد: به عبارتی الگوی کشت یعنی افزایش تولید و صرفه‌جویی معادل ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب که این مهم را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تولیدات گلخانه‌ای بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش آب را در پی دارد عنوان کرد: با کاشت گلخانه‌ای بهره‌وری ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند ضمن اینکه محصول از نظر کیفی نیز قابل کنترل است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، یاد آور شد: هیچ پرونده‌ای در گلخانه‌ها معطل نمی‌ماند، گلخانه‌ها از نظر کیفی هم قابل کنترل است و سموم کمتری نیز مصرف می‌شود.
بهراملو اظهار داشت: در هر هکتار گلخانه ۱۱ نفر اشتغالزایی انجام می‌شود در حالی که در سایر کشت‌ها فقط ۲ نفر مشغول کار می‌شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک‌میلیون هکتار عرصه زراعی و باغی در استان داریم، گفت: از این میزان حدود ۳۰۰ هزار هکتار سالانه آیش و ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و ۴۴۰ هزار هکتار از اراضی استان دیم است، افزود: تولیدات عرصه‌های باغی، زراعی و واحد‌های تولیدی دام و طیور استان سالانه ۴.۵ تا ۴.۸ میلیون تن معادل چهار درصد تولید کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: برای اولین بار در کشور نقشه راه تولیدات کشاورزی در حال تدوین است، نقشه‌ای که ریل‌گذاری تولیدات را به دنبال دارد.

امنیت غذایی پایدار و افزایش تولید با حفظ آب در دستور کار جهاد کشاورزی همدان/ کمبودی در عرضه گوشت نداریم

وی در بخش دیگری از سخنانش به تنظیم بازار پرداخت و تصریح کرد: هیچ کمبودی در رابطه با مرغ و گوشت قرمز در استان نخواهیم داشت چراکه بیش از ۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی معادل ۸ هزار تن جوجه‌ریزی در ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان داریم.

بهراملو با بیان اینکه ذخیره مازاد در گوشت مرغ داریم، افزود: ۲۰۰ هزار تن ذخایر استراتژیک مرغ منجمد آماده عرضه به بازار است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه اولین استانی بودیم که توانستیم پردیس کشاورزی ایجاد کنیم، افزود: درخواست ثبت جهانی گیشنیز، رازیانه و یونجه را نیز داده ایم.

وی در پایان به دور ه‌های آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: طی امسال ۳۳ هزار نفر در دوره‌های آموزش ترویجشرکت کرده اند و ۱۳ هزار نفر در کارگاه‌های آموزشی دوره دیدند و ۴۷ هزار نفر دوره‌های انفرادی و گروهی مزرعه را پشت سر گذاشتند و ۱۴۴ دوره آموزش مهارتی برگزار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار